Pøbelgrandugnad

Fra 22.09.2018 til 23.09.2018 kl. 23:59

Sted: Over hele landet

Bli med å fjerne fremmede arter som truer naturen!

pøbelgrandugnad

Pøbelgrandugnad på Jeløya 2017. Foto Jorunn Vallestad.

For å ta vare på mangfoldet av ville arter i naturen, inviterer vi til nasjonal pøbelgrandugnad helga 22.-23. september med arrangementer over store deler av landet.

Har du lyst å ta initiativ til en pøbelgrandugnad der du bor? Ta i så fall kontakt med Jorunn Vallestad i Naturvernforbundet på e-post jv@naturvernforbundet.no

Pøbelgran er bartrær som er plantet utenfor sitt naturlige utbredelsesområde, som f.eks sitgagran, lutzgran og edelgran, samt norsk gran plantet på Vestlandet og nord for Saltfjellet. Pøbelgrana sprer seg fra plantefelt og utkonkurrerer naturlige arter, og truer på den måten naturmangfoldet i Norge. Vi inviterer til nasjonal pøbelgrandugnad i høst. Bli med for å redde naturen!

Her kan du lese mer om pøbelgran, hvordan kjenne igjen ulike arter, og hvordan bekjeme pøbelgrana.

Den nasjonale pøbelgrandugnaden er et samarbeid mellom Naturvernforbundet, Botanisk foreining, Sabima og WWF.

Husk at du ALLTID må spør grunneier om tillatelse hvis du ønsker å dra opp pøbelgran eller velger å ha en dugnad på egenhånd.