Russisk "valgvake"

Tid: 18.03.2018 kl. 17:00-22:30

Sted: Kulturhuset i Oslo, Youngs gate 6

18. mars kan president Vladimir Putin mest sannsynlig feire sin fjerde valgseier og starte på det 18. året som leder av Russland.

Putin feirer valgseier

Men hva gjør aktivister, politiske satirikere og ungdom i Russland bak kulissene mens alle er opptatt av Putin? Bli med på å markere årets mest spennende valg!

Dette skjer:

• FOREDRAG: ”Russisk politikk for dummies” med Bernhard L. Mohr, forfatter av boken ”Hvorfor stemmer russerne på Putin?”
  • UTSTILLING med den russiske karikaturtegneren og Fritt Ord-vinneren Sergey Elkin
  • DEBATT med unge russiske politiske aktivister, en russisk statsviter og Helsingforskomiteens Lene Wetteland
  • TEGNESKOLE: ”Hvordan tegne Putin?” med Sergey Elkin
  • LIVE-overføring fra valget i Russland og GOLOS’ overvåking av valgbrudd
  • KONSERT med Lady Moscow
  • KAHOOT og VALGBINGO
  • BORSJTSJ – (sovjetisk) rødbetsuppe med rømme og dill

I Russland er det en hel generasjon av unge som ikke har opplevd livet uten Vladimir Putin som leder. På selveste valgdagen kommer unge politisk aktive russere, fra forskjellige sider, til Kulturhuset for å diskutere hvordan de opplever Putin-æraen, og hvordan det er å være ung og politisk engasjert i dag. Politisk satire er alltid sentralt i Russland, og vi gir en lett introduksjon til russisk politikk i Boksen med karikaturer og foredrag. I Hovedrommet kan du selv bli en menneskerettighetsforsvarer gjennom ulike aktiviteter. Og ja, du kan ta selfie med Putin. Vi sees!

Med: Den norske Helsingforskomité, Amnesty International Norge, Agenda, FRI, Skeiv Verden, Bellona, Natur og Ungdom og Naturvernforbundet.

NB: 20 års aldersgrense

Finn detaljert informasjon om programmet på Facebook