Tenn en varde for oljefrie områder!

Tid: 23.02.2013 kl. 12:00-22:00

Sted: Over hele landet

En kald vinterdag i 2011 ble vardene tent for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja på over 50 steder over hele landet. Signalet var sterkt, og i mars samme år bestemte regjeringen at områdene skulle holdes oljefrie. Nå trengs det nok en gang at alle oljemostandere samler seg for et fortsatt oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja!

Den 23. februar arrangerer Naturvernforbundet, Natur og Ungdom og Folkeaksjonen oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja vardebrenning for et fortsatt oljefrie områder. Arbeiderpartiets programkomite har . Så nå trenger alle som tror på ei fornybar framtid å stå sammen.

Gå inn på kartet for å se hvor det skal brennes varder hvor du er:

Vis Vardebrenning 2013 i et større kart

Det er lett å delta! Alle som har engasjement for saken kan melde sin interesse til koordinatorene i Folkeaksjonen, eller til oss i Naturvernforbundet. Noen tips finner du under, og i tillegg er vi mer enn klare for å svare på spørsmål.

Hvordan arrangere vardebrenning lørdag 23.februar?

Du trenger:

• Et sted det er trygt å tenne en varde. F.eks en fjelltopp eller en høyde.
  • Rent trevirke e.l til å brenne
  • Kamera til å ta bilder med
  • Deltagere

Tips

• Samarbeid med andre: Motstanden mot oljeboring er bred. Kontakt organisasjoner og mennesker dere vet er enige, og inviter til et felles arrangement. Folkeaksjonen kan hjelpe deg å komme i kontakt med andre
  • Vær synlige i forkant, under og i etterkant av vardebrenninga: Skriv leserbrev, kontakt lokalavisa og bruk facebook og lignende til å si ifra at dere arrangere vardebrenning. Hvis den lokale journalisten ikke kan bli med på fjelltur den dagen, send inn bildene dere tok i etterkant.
  • Ta bilder!: Det er kjempeviktig for å dokumentere og vise motstanden mot oljeboring i disse havområdene. Bruk det kameraet du har og send inn bilder til post@folkeaksjonen.no
  • Ha det praktiske i orden: Finn ut om du trenger tillatelse til å tenne varden. De fleste plasser holder det at man melder i fra om at en vardebrenning skal skje.

Hva om det ikke passer med vardebrenning der jeg bor?

Hvis det ikke passer med vardebrenning der du bor kan du likevel bli med å markere denne dagen. Arranger et møte, stå på stand, lag et kulturarrangement eller skriv et leserbrev. Vi ønsker å vise motstanden over hele landet i alle former lørdag 23.februar 2013

Send inn planene

For å ha oversikt over hva som skjer over hele landet, vil vi gjerne at dere sender inn planene til oss! Ring eller send en kort e-post til Elin eller Bente. Ta også kontakt om det er noe du lurer på!

Bente Lorentzen - 971 686 13/ Elin Østvik - 99 32 03 66/ post@folkeaksjonen.no.