Vardebrenning 2018

Tid: 10.03.2018 kl. 12:00-15:00

Sted: Over hele landet

Folkeaksjonen fyrer nok en gang opp vardene og inviterer til markeringer fra Lindesnes i sør til Kirkenes i nord for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja.

Illustrasjonsbilde Vardetenning 2018

Vi gleder oss til å se flammene tennes og varslet sendes ut over hele landet.

Før i tida ble varder, eller veter som de ble kalt, tent på fjelltopper særlig langs kysten for å varsle om fare og ufred. Vardebrenning var et effektivt kommunikasjonssystem som gjorde at man kunne nå raskt fram med et viktig budskap til folk ytterst på skjær og innerst i fjorder.

Folkeaksjonen oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja har tradisjon for å brenne varder hvert år for å varsle om at havområdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja er trua. I år inviterer Folkeaksjonen igjen til vardebrenning over det ganske land. Denne gangen tenner vi varder for å feire en foreløpig seier og at områdene er trygge de neste tre-fire årene, men vi varsler også om at faren ennå truer, kampen er ikke over. Ved å brenne varder over hele lander, viser vi at vi vil fortsette å kjempe for å ta vare på det verdifulle og sårbare havet vårt. Og vi kommer til å varsle om ufred og fare hvert år helt til LoVeSe blir varig freda for petroleumsvirksomhet!

Vi inviterer alle lokallag og andre som ønsker til å arrangere vardebrenning til å bli med lørdag 10. mars. Still opp på en eksisterende vardebrenning der du bor, eller arranger en egen! Registrer deltakelse til oss om dere ønsker å arrangere vardebrenning på deres sted/by: Her finner du påmelding til Vardebrenning 2018.

Her finner du det nasjonale arrangementet på Facebook. Lag gjerne et eget arrangement for deres lokale vardebrenning!

Aldri arrangert vardebrenning før?

Å arrangere vardebrenning kan være rimelig enkelt og kan organiseres etter ønske og kapasitet. Et enkelt arrangement kan bestå i å fyre opp en varde, kanskje tenne noen fakler og sørge for en liten appell, men her er mulighetene mange. Flammeblåsing, konserter, fjellturer, matservering, fakkeltog og banneroppheng er noen av mange aktiviteter som har funnet sted på vardebrenning gjennom tidene. Her er det fritt fram! I noen tilfeller og på noen steder må det søkes om tillatelse for å kunne fyre opp en varde. Sørg for en tillatelse dersom det er nødvendig før arrangementet går i gang.

Vi gleder oss til å se vardene tennes og varslet sendes ut over hele landet. Et varsel om at Lofoten, Vesterålen og Senja skal forbli oljefritt – for alltid.