Vardebrenning for Lofoten, Vesterålen og Senja

Tid: 09.03.2019

Sted: Hele landet

For første gang i historien er det nå flertall i Arbeiderpartiet for å verne Lofoten, Vesterålen og Senja mot oljeboring. Derfor har vi en unik mulighet til å få Arbeiderpartiet til å snu på deres landsmøte i april.

Hvis vi skal få til det, trenger vi å vise at vi er mange som bryr oss. Lørdag 9. mars arrangerer Naturvernforbundet og Folkeaksjonen derfor vardebrenning for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja. Bli med du også!

Image

Før i tida ble varder tent på fjelltopper, særlig langs kysten, for å varsle fare og ufred. Vardebrenning var et effektivt kommunikasjonssystem som gjorde at man kunne nå raskt fram med et viktig budskap til folk ytterst på skjær og innerst i fjorder. I år ønsker vi å sende et signal til Arbeiderpartiets landsmøte om at de må gå inn for varig vern av de verdifulle og sårbare havområdene våre. Samtidig vil vi også feire Folkeaksjonen sitt 10-årsjubileum og at vi sammen har klart å holde oljeindustrien unna så langt.

Vi inviterer alle som ønsker å arrangere vardebrenning til å bli med lørdag 9. mars. Still opp på en eksisterende vardebrenning der du bor, eller arranger en egen dersom dere ønsker. Se arrangementets Facebook-side for oppdateringer!

Vi gleder oss til å se at flammene tennes og varselet sendes ut over hele landet. Et varsel om at Lofoten, Vesterålen og Senja skal forbli oljefritt - for alltid.

Meld inn ditt arrangement

Dersom du ønsker å arrangere vardebrenning der du bor eller trenger hjelp til å organisere vardebrenning, ta kontakt med Helga Lerkelund på denne e-postadressen, eller mobil 994 24 047.

Aldri arrangert vardebrenning før?

Å arrangere vardebrenning kan være rimelig enkelt og kan organiseres etter ønsker og kapasitet. Her finner du en enkel oppskrift på hvordan man organiserer en vardebrenning.

Husk å ta bilder!

Ta bilder fra arrangementene og tagg oss på sosiale medier med @naturvern og @folkeaksjonen + hashtagene: #levehavet #oljefritt #lovese #vardebrenning

Symbolsk vardebrenning

Har du ikke mulighet til å bli med på en av vardebrenningene? - Lag en symbolsk vardebrenning der du er!

Oversikt over planlagte vardebrenninger

Se mer informasjon på Facebook.