Webinar: Klima- og naturvennlig kjøttproduksjon – er det mulig?

Tid: 18.06.2020 kl. 11:30-12:15

Sted: Webinar

Statsviter, småbruker og forfatter, Svenn Arne Lie, og leder av Naturvernforbundet, Silje Ask Lundberg, snakker om norsk kjøttproduksjon.

Vi har alle hørt at det er bra for klimaet å spise mindre kjøtt. Og at hvis vi først skal spise kjøtt, bør det være fra Norge. Men hva hjelper det når norske kyr spiser soya fra Brasil? Og hvorfor gjør de det, når Norges beitelandskap i stadig større grad gror igjen?

Covid-19 har den siste tiden lammet deler av samfunnet, og Norge viser seg å være blant landene som er dårligst på selvforsyning og matberedskap i Europa. Hvordan kan dette ha seg, samtidig som vi har overproduksjon av kjøtt i Norge?

Vi får besøk av Svenn Arne Lie til vårt livestreamede lunsj-webinar. Han er statsviter, småbruker og medforfatter av debattbøkene En nasjon av kjøtthuer, ni myter og en løgn om norsk landbrukspolitikk (2012) og Mellom bakkar og kjøttberg, oppskrift på en ny matpolitikk (2019). I tillegg vil Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet, presentere Naturvernforbundet syn på norsk kjøttproduksjon. Begge vil svare på spørsmål som blir sendt inn underveis.

Program:
11.30-11.35: Ingvild Fonn Asmervik fra Naturvernforbundet ønsker velkommen
11.35-11.55: Foredrag fra Svenn Arne Lie
11.55-12.00: Innledning fra Silje Ask Lundberg
12.00-12.15: Spørsmål og svar
12:15: Slutt

Arrangementet strømmes her, gratis og uten registrering av noe slag:

Les mer om arrangementet her:

Her er Naturvernforbundets Facebook-side: