Webinar: Oljelobbyen - nye lisenser, tross ekspertenes råd

Tid: 11.08.2021 kl. 18:00-18:45

Sted: https://www.facebook.com/events/1709338512788293/

Det deles ut nye oljelisenser og oljeskatten er ikke investeringsnøytralt, samtidig som klimaforskningen og økonomisk forskning tydelig viser at det er en dårlig idé. Hvordan har oljelobbyen fått det til?

Tidligere har oljelobbyen klart å skille olje og klima, men nå er kommunikasjonen at norsk olje og oljeindustri er bra for klimaet. Hvordan klarer oljelobbyen å få alle disse fordelene, når argumentasjonen er så irrasjonell?

Innledere:
Anne Karin Sæther har skrevet boken "De beste intensjoner. Oljelandet i klimakampen". Hun har tidligere jobbet som journalist, blant annet i NRK og Dagsavisen, som kommunikasjonssjef i Bellona og politisk rådgiver i Utdanningsforbundet. Nå jobber hun i klimabyrået Footprint og er foredragsholder på si.

Ketil Raknes har blant annet skrevet boken "Jakta på makta - 12 råd for effektiv påvirkning". Han er tidligere statssekretær i Miljøverndepartementet og jobber nå som høyskolelektor på Høyskolen Kristiana der han forsker på lobbyisme.