• Skriv under oppropet for å bevare Tanumplatået

Stopp nedbyggingen av et av Norges vakreste og mest verdifulle kulturlandskap!

• Takk for ditt engasjement!

Takk for at du vil være med å bevare Tanumplatået.

Skriv under oppropet for å bevare Tanumplatået

Stopp nedbyggingen av et av Norges vakreste og mest verdifulle kulturlandskap!

Kulturlandskap har over hundrevis av år blitt formet av hvordan vi har drevet jordbruk og dyrehold, og gitt oss en særegen og variert natur med masse spennende kulturhistorie. Nå er kulturlandskap i sterk tilbakegang over hele Norge, og gjengroing og utbygging er en stor trussel mot det enrome naturmangfoldet og historien disse områdene huser.

Frem mot 2030 planlegger Bærum kommunen for 15.000 nye innflyttere, og det er vedtatt at nye boliger skal legges nær kollektivknutepunkter som Sandvika, Bekkestua, Lysaker, Eiksmarka og langs T-banen. Etter utbyggingen av Sandvika blir Tanumplatået et viktig rekreasjonsområde til titusenvis av mennesker, og et av få lignende naturtyper igjen i området. Tanumplatået er unikt - spekket med kulturminner fra steinalder, bronsealder, jernalder og middelalder.

En fremtidsrettet kommune sørger for å redde slike verdier i tide. Og det er på høy tid; Tanumplatået må vernes før boligbyggingen spiser av området bit for bit.

Vi må verne natur, dyrket mark, historiske minnesmerker og artsmangfoldet, og vi må gi våre etterkommere mulighet til å oppleve disse naturperlene, som man ellers ikke får tilbake. Vi har ingen rett til å forbruke dem.

Derfor sier vi

• JA til bevaring av et unikt og levende kulturlandskap.
  • JA til å redde Bærums åpne historiebok.
  • JA til vern av matjorden og videre jordbruksdrift.
  • JA til friluftsliv, naturopplevelse og folkehelse i Bærum
  • .JA til nærområdet for en stor del av Bærums befolkning.

Hvid du også sier JA til å bevare Tanumplatået, skriv under på oppropet!

Skriv under for å bevare Tanumplatået

Les mer om Tanumplatået her.

Nå er også boken "Tanumplatået. Bærums vakre og innholdsrike kulturlandskap" å få kjøpt ved utvalgte utsalgssteder. Du kan kjøpe den hos oss på Søndre Sandås, eller lese mer om boken og se liste over de andre utsalgsstedene her

Høstpust i oktober

NOA våkner etter måneder med nedstengning. Endelig kan vi gjennomføre våre aktiviteter igjen. I høst blir det både Sidesprang i Østmarka (ny spennende rute), familietur til Røverkollen og eventyrskogen rundt på Romsås og høstpust for studenter og unge voksne på Bygdøy.

Gyrihaugen-vei stanset til klage er avgjort

29.09.2021 | Sist oppdatert: 29.09.2021

Ringerike kommune har gitt Forsvarsbygg beskjed om at ingen anleggsvirksomhet skal settes i gang på den planlagte veien til Gyrihaugen før NOA og Oslo og Omland Friluftsråds klager er avgjort.

NOA har påklaget godkjenning av vei til Gyrihaugen

13.09.2021 | Sist oppdatert: 13.09.2021

Ringerike kommune har godkjent Forsvarsbyggs planer om å bygge adkomstvei til nytt forsvarsanlegg på Gyrihaugen, uten reguleringsplan og høringsprosess. NOA mener dette strider mot markaloven og har påklaget kommunens vedtak.

Bymiljøetaten_forteller_7septemberLillomarka

Myrrestaureringen i Lillomarka fortsetter

En tredjedel av Norges myrer har blitt grøftet og drenert de siste hundre årene, med mål om å øke tømmerproduksjonen. Oslomarka er intet unntak. På oppdrag fra Miljødirektoratet jobbes det nå over hele landet for å restaurere myr og vi ble med for å se hvordan dette gjøres i Lillomarka.

Plukkposen

Strandryddeuka

NOA støtter det nasjonale arrangementet Strandryddeuka og oppfordrer til søppelryddeaksjoner i ditt nærmiljø

Bilde_Ta vare på trærne i ditt borettslag

Ta vare på bytrærne

31.08.2021 | Sist oppdatert: 31.08.2021

Naturvernforbundet i Groruddalen har i samarbeid med byøkologisk arbeidsgruppe i NOA laget en veileder for hvordan DU kan bidra til å sikre trærne i ditt borettslag/sameie mot hogst.