• Skriv under oppropet for å bevare Tanumplatået

Stopp nedbyggingen av et av Norges vakreste og mest verdifulle kulturlandskap!

• Takk for ditt engasjement!

Takk for at du vil være med å bevare Tanumplatået.

Skriv under oppropet for å bevare Tanumplatået

Stopp nedbyggingen av et av Norges vakreste og mest verdifulle kulturlandskap!

Kulturlandskap har over hundrevis av år blitt formet av hvordan vi har drevet jordbruk og dyrehold, og gitt oss en særegen og variert natur med masse spennende kulturhistorie. Nå er kulturlandskap i sterk tilbakegang over hele Norge, og gjengroing og utbygging er en stor trussel mot det enrome naturmangfoldet og historien disse områdene huser.

Frem mot 2030 planlegger Bærum kommunen for 15.000 nye innflyttere, og det er vedtatt at nye boliger skal legges nær kollektivknutepunkter som Sandvika, Bekkestua, Lysaker, Eiksmarka og langs T-banen. Etter utbyggingen av Sandvika blir Tanumplatået et viktig rekreasjonsområde til titusenvis av mennesker, og et av få lignende naturtyper igjen i området. Tanumplatået er unikt - spekket med kulturminner fra steinalder, bronsealder, jernalder og middelalder.

En fremtidsrettet kommune sørger for å redde slike verdier i tide. Og det er på høy tid; Tanumplatået må vernes før boligbyggingen spiser av området bit for bit.

Vi må verne natur, dyrket mark, historiske minnesmerker og artsmangfoldet, og vi må gi våre etterkommere mulighet til å oppleve disse naturperlene, som man ellers ikke får tilbake. Vi har ingen rett til å forbruke dem.

Derfor sier vi

• JA til bevaring av et unikt og levende kulturlandskap.
  • JA til å redde Bærums åpne historiebok.
  • JA til vern av matjorden og videre jordbruksdrift.
  • JA til friluftsliv, naturopplevelse og folkehelse i Bærum
  • .JA til nærområdet for en stor del av Bærums befolkning.

Hvid du også sier JA til å bevare Tanumplatået, skriv under på oppropet!

Skriv under for å bevare Tanumplatået

Les mer om Tanumplatået her.

Nå er også boken "Tanumplatået. Bærums vakre og innholdsrike kulturlandskap" å få kjøpt ved utvalgte utsalgssteder. Du kan kjøpe den hos oss på Søndre Sandås, eller lese mer om boken og se liste over de andre utsalgsstedene her

Screenshot 2020-05-25 at 09

Fjordbyparken er fortsatt aktuell for Filipstad

15.11.2020 | Sist oppdatert: 15.11.2020

Naturvernforbundet i Oslo og Akershus og Naturvernforbundet i Oslo Vest har i over ti år arbeidet for å fremme et grønt alternativ for utvikling av Filipstad og Frognerstranda. Vi har samarbeidet med Oslo Byes Vel, Oslo Velforening, Ruseløkka/ Skillebekk beboerforening og Skarpsno, Gimle og Frogner Vel. Niels Torp Arkitekter AS og arkitekt Arne Sødal har tegnet ut det grønne alternativet, kalt Fjordbyparken.

Screenshot 2020-10-28 at 21

Når vern ikke lenger er nok

Det er ikke lenger nok å verne Markanaturen. Med FN's tiår for naturrestaurering rett rundt hjørnet har tiden kommet for å begynne arbeidet med å restaurere skog, slik at den kan opprettholde mangfoldet av planter og dyr på lang sikt, for kommende generasjoner.