• Skriv under oppropet for å bevare Tanumplatået

Stopp nedbyggingen av et av Norges vakreste og mest verdifulle kulturlandskap!

• Takk for ditt engasjement!

Takk for at du vil være med å bevare Tanumplatået.

Skriv under oppropet for å bevare Tanumplatået

Stopp nedbyggingen av et av Norges vakreste og mest verdifulle kulturlandskap!

Kulturlandskap har over hundrevis av år blitt formet av hvordan vi har drevet jordbruk og dyrehold, og gitt oss en særegen og variert natur med masse spennende kulturhistorie. Nå er kulturlandskap i sterk tilbakegang over hele Norge, og gjengroing og utbygging er en stor trussel mot det enrome naturmangfoldet og historien disse områdene huser.

Frem mot 2030 planlegger Bærum kommunen for 15.000 nye innflyttere, og det er vedtatt at nye boliger skal legges nær kollektivknutepunkter som Sandvika, Bekkestua, Lysaker, Eiksmarka og langs T-banen. Etter utbyggingen av Sandvika blir Tanumplatået et viktig rekreasjonsområde til titusenvis av mennesker, og et av få lignende naturtyper igjen i området. Tanumplatået er unikt - spekket med kulturminner fra steinalder, bronsealder, jernalder og middelalder.

En fremtidsrettet kommune sørger for å redde slike verdier i tide. Og det er på høy tid; Tanumplatået må vernes før boligbyggingen spiser av området bit for bit.

Vi må verne natur, dyrket mark, historiske minnesmerker og artsmangfoldet, og vi må gi våre etterkommere mulighet til å oppleve disse naturperlene, som man ellers ikke får tilbake. Vi har ingen rett til å forbruke dem.

Derfor sier vi

• JA til bevaring av et unikt og levende kulturlandskap.
  • JA til å redde Bærums åpne historiebok.
  • JA til vern av matjorden og videre jordbruksdrift.
  • JA til friluftsliv, naturopplevelse og folkehelse i Bærum
  • .JA til nærområdet for en stor del av Bærums befolkning.

Hvid du også sier JA til å bevare Tanumplatået, skriv under på oppropet!

Skriv under for å bevare Tanumplatået

Les mer om Tanumplatået her.

Nå er også boken "Tanumplatået. Bærums vakre og innholdsrike kulturlandskap" å få kjøpt ved utvalgte utsalgssteder. Du kan kjøpe den hos oss på Søndre Sandås, eller lese mer om boken og se liste over de andre utsalgsstedene her

Bidrag kalender

Vil du bidra til Markakalenderen 2023 med turbeskrivelser?

02.03.2022 | Sist oppdatert: 03.03.2022

Den årlige Markakalender er et viktig verktøy for NOA. Kalenderen spres bredt og viser mange hvilket umistelig gode Oslomarka er. Den synliggjør også NOA som en sentral aktør i arbeidet med å bevare Marka. I tillegg gir salget et godt og tiltrengt bidrag til NOAs økonomi.

Velkommen til årsmøte i NOA 16. mars!

22.02.2022 | Sist oppdatert: 16.03.2022

Her finner du saksliste, sakspapirer og annen praktisk informasjon om årsmøtet. Alle medlemmer er velkommen til å delta, men husk påmelding innen søndag 13. mars!

Skjermbildekart

Omfattende bygging av skogsbilveier planlegges i Sørmarka

15.02.2022 | Sist oppdatert: 15.02.2022

Det er søkt om å få bygge 6,4 km ny / oppgradert landbruksvei i Sørmarka mellom Siggerud og Langhus. Veiene vil medføre store inngrep i et viktig friluftsområde i Marka. NOA og lokallaget har gitt uttalelser til behandlingen av søknaden og vil følge saken videre.

Bilde Frønsvollen

Takk til Sparebankstiftelsen!

07.02.2022 | Sist oppdatert: 11.02.2022

NOA og dugnadsgjengen på Frønsvollen vil rette en stor takk til Sparebankstiftelsen DNB som i 2021 har gitt kroner 110 573,- i støtte til mobilt sakgbruk på Frønsvollen.

Nei til ny helårs turvei i Vestmarka

Planområdet for ny helårs turvei i Vestmarka er foreslått utvidet av Bærum kommune. NOA mener turveien har stor negativ innvirkning på natur og rekreasjonsverdier og at hele planen må skrinlegges.