• Skriv under oppropet for å bevare Tanumplatået

Stopp nedbyggingen av et av Norges vakreste og mest verdifulle kulturlandskap!

• Takk for ditt engasjement!

Takk for at du vil være med å bevare Tanumplatået.

Skriv under oppropet for å bevare Tanumplatået

Stopp nedbyggingen av et av Norges vakreste og mest verdifulle kulturlandskap!

Kulturlandskap har over hundrevis av år blitt formet av hvordan vi har drevet jordbruk og dyrehold, og gitt oss en særegen og variert natur med masse spennende kulturhistorie. Nå er kulturlandskap i sterk tilbakegang over hele Norge, og gjengroing og utbygging er en stor trussel mot det enrome naturmangfoldet og historien disse områdene huser.

Frem mot 2030 planlegger Bærum kommunen for 15.000 nye innflyttere, og det er vedtatt at nye boliger skal legges nær kollektivknutepunkter som Sandvika, Bekkestua, Lysaker, Eiksmarka og langs T-banen. Etter utbyggingen av Sandvika blir Tanumplatået et viktig rekreasjonsområde til titusenvis av mennesker, og et av få lignende naturtyper igjen i området. Tanumplatået er unikt - spekket med kulturminner fra steinalder, bronsealder, jernalder og middelalder.

En fremtidsrettet kommune sørger for å redde slike verdier i tide. Og det er på høy tid; Tanumplatået må vernes før boligbyggingen spiser av området bit for bit.

Vi må verne natur, dyrket mark, historiske minnesmerker og artsmangfoldet, og vi må gi våre etterkommere mulighet til å oppleve disse naturperlene, som man ellers ikke får tilbake. Vi har ingen rett til å forbruke dem.

Derfor sier vi

• JA til bevaring av et unikt og levende kulturlandskap.
  • JA til å redde Bærums åpne historiebok.
  • JA til vern av matjorden og videre jordbruksdrift.
  • JA til friluftsliv, naturopplevelse og folkehelse i Bærum
  • .JA til nærområdet for en stor del av Bærums befolkning.

Hvid du også sier JA til å bevare Tanumplatået, skriv under på oppropet!

Skriv under for å bevare Tanumplatået

Les mer om Tanumplatået her.

Nå er også boken "Tanumplatået. Bærums vakre og innholdsrike kulturlandskap" å få kjøpt ved utvalgte utsalgssteder. Du kan kjøpe den hos oss på Søndre Sandås, eller lese mer om boken og se liste over de andre utsalgsstedene her

NOA kalender 2019 forside skjerm

Markakalenderen er her

Nå er den kommet: Markakalenderen 2019. Tolv nye bilder av Marka- tolv nye turforslag. Følg stien, eller gå din egen vei. Stedene er mange, utsikten er vid, fargene er vakre - i Marka.

Høstturer med NOA

14. og 15.oktober gjennomført NOA tre arrangementer: Høstdugnad på Frønsvollen, familiesøndagstur til Lutvann og tur til de gamle møllene ved Ellingsrud.

Trollvann
Onsdag 30.08 Kl. 18 fra parkeringsplassen ved Grefsenkeliva, Årvoll.

Bli med på tur til eventyrGrefsenåsen!

Bli med inn i den nære eventyrskogen i Grefsenåsen. Turområdet er under press da det er ønske om å bygge ut skianlegget Grefsenkleiva. Vi vil også besøke kulturminner på veien. Opplev vannet beskrevet i romanen Seierherrene ac Roy Jakobsen.

Arne Nævra
På Litteraturhuset i Oslo 29.08 kl. 18.00

Grønt skifte og naturen

Kan vi være sikre på at «det grønne skiftet» blir grønt? Er naturen og naturvernet glemt i det grønne skiftet? Tar valg av virkemidler for å få ned klimautslipp tilstrekkelig hensyn til effekter på det biologisk mangfoldet? Styres det grønne skiftet for mye av økonomiske interesser?