• Skriv under oppropet for å bevare Tanumplatået

Stopp nedbyggingen av et av Norges vakreste og mest verdifulle kulturlandskap!

• Takk for ditt engasjement!

Takk for at du vil være med å bevare Tanumplatået.

Skriv under oppropet for å bevare Tanumplatået

Stopp nedbyggingen av et av Norges vakreste og mest verdifulle kulturlandskap!

Kulturlandskap har over hundrevis av år blitt formet av hvordan vi har drevet jordbruk og dyrehold, og gitt oss en særegen og variert natur med masse spennende kulturhistorie. Nå er kulturlandskap i sterk tilbakegang over hele Norge, og gjengroing og utbygging er en stor trussel mot det enrome naturmangfoldet og historien disse områdene huser.

Frem mot 2030 planlegger Bærum kommunen for 15.000 nye innflyttere, og det er vedtatt at nye boliger skal legges nær kollektivknutepunkter som Sandvika, Bekkestua, Lysaker, Eiksmarka og langs T-banen. Etter utbyggingen av Sandvika blir Tanumplatået et viktig rekreasjonsområde til titusenvis av mennesker, og et av få lignende naturtyper igjen i området. Tanumplatået er unikt - spekket med kulturminner fra steinalder, bronsealder, jernalder og middelalder.

En fremtidsrettet kommune sørger for å redde slike verdier i tide. Og det er på høy tid; Tanumplatået må vernes før boligbyggingen spiser av området bit for bit.

Vi må verne natur, dyrket mark, historiske minnesmerker og artsmangfoldet, og vi må gi våre etterkommere mulighet til å oppleve disse naturperlene, som man ellers ikke får tilbake. Vi har ingen rett til å forbruke dem.

Derfor sier vi

• JA til bevaring av et unikt og levende kulturlandskap.
  • JA til å redde Bærums åpne historiebok.
  • JA til vern av matjorden og videre jordbruksdrift.
  • JA til friluftsliv, naturopplevelse og folkehelse i Bærum
  • .JA til nærområdet for en stor del av Bærums befolkning.

Hvid du også sier JA til å bevare Tanumplatået, skriv under på oppropet!

Skriv under for å bevare Tanumplatået

Les mer om Tanumplatået her.

Nå er også boken "Tanumplatået. Bærums vakre og innholdsrike kulturlandskap" å få kjøpt ved utvalgte utsalgssteder. Du kan kjøpe den hos oss på Søndre Sandås, eller lese mer om boken og se liste over de andre utsalgsstedene her

Trollvann
Onsdag 30.08 Kl. 18 fra parkeringsplassen ved Grefsenkeliva, Årvoll.

Bli med på tur til eventyrGrefsenåsen!

Bli med inn i den nære eventyrskogen i Grefsenåsen. Turområdet er under press da det er ønske om å bygge ut skianlegget Grefsenkleiva. Vi vil også besøke kulturminner på veien. Opplev vannet beskrevet i romanen Seierherrene ac Roy Jakobsen.

Arne Nævra
På Litteraturhuset i Oslo 29.08 kl. 18.00

Grønt skifte og naturen

Kan vi være sikre på at «det grønne skiftet» blir grønt? Er naturen og naturvernet glemt i det grønne skiftet? Tar valg av virkemidler for å få ned klimautslipp tilstrekkelig hensyn til effekter på det biologisk mangfoldet? Styres det grønne skiftet for mye av økonomiske interesser?

Gul snyltekjuke truet art
Søknadsfrist 29.06.17

Er du biolog/naturfovalter? Vil du jobbe i NOA?

Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA) søker biolog eller naturforvalter til gjennomføring av tre prosjekter: • Redd Markas gammelskog / «Artsjakt» • Kursing i skogøkologi og artsmangfold i skog • Plan for bevaring og restaurering av «villmark» (gammelskog) i Oslo

Stallen på Frønsvollen
Tid: 15.06.2017 kl. 18:00-21:00 Sted: Frønsvollen

Sommerfest på Frønsvollen

Fuglene synger og biene summer rundt blomstene. Kuene er sluppet ut på beitet og koser seg med det saftige gresset rundt på vollen. Kom på NOAs sommefest og nyt den lyse sommerkvelden.