• Skriv under oppropet for å bevare Tanumplatået

Stopp nedbyggingen av et av Norges vakreste og mest verdifulle kulturlandskap!

• Takk for ditt engasjement!

Takk for at du vil være med å bevare Tanumplatået.

Skriv under oppropet for å bevare Tanumplatået

Stopp nedbyggingen av et av Norges vakreste og mest verdifulle kulturlandskap!

Kulturlandskap har over hundrevis av år blitt formet av hvordan vi har drevet jordbruk og dyrehold, og gitt oss en særegen og variert natur med masse spennende kulturhistorie. Nå er kulturlandskap i sterk tilbakegang over hele Norge, og gjengroing og utbygging er en stor trussel mot det enrome naturmangfoldet og historien disse områdene huser.

Frem mot 2030 planlegger Bærum kommunen for 15.000 nye innflyttere, og det er vedtatt at nye boliger skal legges nær kollektivknutepunkter som Sandvika, Bekkestua, Lysaker, Eiksmarka og langs T-banen. Etter utbyggingen av Sandvika blir Tanumplatået et viktig rekreasjonsområde til titusenvis av mennesker, og et av få lignende naturtyper igjen i området. Tanumplatået er unikt - spekket med kulturminner fra steinalder, bronsealder, jernalder og middelalder.

En fremtidsrettet kommune sørger for å redde slike verdier i tide. Og det er på høy tid; Tanumplatået må vernes før boligbyggingen spiser av området bit for bit.

Vi må verne natur, dyrket mark, historiske minnesmerker og artsmangfoldet, og vi må gi våre etterkommere mulighet til å oppleve disse naturperlene, som man ellers ikke får tilbake. Vi har ingen rett til å forbruke dem.

Derfor sier vi

• JA til bevaring av et unikt og levende kulturlandskap.
  • JA til å redde Bærums åpne historiebok.
  • JA til vern av matjorden og videre jordbruksdrift.
  • JA til friluftsliv, naturopplevelse og folkehelse i Bærum
  • .JA til nærområdet for en stor del av Bærums befolkning.

Hvid du også sier JA til å bevare Tanumplatået, skriv under på oppropet!

Skriv under for å bevare Tanumplatået

Les mer om Tanumplatået her.

Nå er også boken "Tanumplatået. Bærums vakre og innholdsrike kulturlandskap" å få kjøpt ved utvalgte utsalgssteder. Du kan kjøpe den hos oss på Søndre Sandås, eller lese mer om boken og se liste over de andre utsalgsstedene her

PRØVER Å UNNGÅ OPPMERKSOHET OM OMSTRIDT VEIANLEGG

Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA) gikk tirsdag 13.06 til aksjon mot byggingen av Dammyrdalsveien (på Krokskogen, mellom Sørkedalen og Lommedalen). Med 10 aksjonister var vi klare til å stanse arbeidene. Veiarbeidet var i gang på morgenen, men ble avsluttet før aksjonistene nådde inn.

Undervisning

Uteskole

NOA arrangerer i disse dager to kurs for lærere i uteskole og bruk av naturen i undervisning. Se våre nye nettsider, der du kan finne våre ressurser, samt linker til andre nettressurser vi anbefaler.

21.03.17 kl.18.00, Mariboesgate 8, 5. etg.

Velkommen til årsmøte i NOA

Velkommen til NOAs årsmøte. Alle medlemmer er velkommen. Her finner du saksliste og alle årsmøtepapirerer. Det er enkel servering. Innledning om Nordmarka-Korkoskogen landskapsvernområde ved Gjermund Andersen.

SykkeldagSt

Bli med å inspirere til sykling

07.03.2017

Vi lar folk prøve elsykkel og gir tips og triks for eksempel til fine sykkelturer. Ikke minst arbeider vi opp mot skoler og politikere for å gjøre det enklere å sykle.

Artsjakt_app

Bli med på artsjakt med NOA!

09.02.2017

Er du turglad og vil være med å begrense flatehogstene i Oslomarka? Mange mennesker som bor rundt i Oslomakas 19 kommuner reagerer på ødeleggelsene alle flatehogstene fører med seg. Ofte er det ens egne nærområder som blir berørt. Ta kontakt på skogsaker@noa.no for å bidra i artsjakten.

Kurs i bruk av uteklasserommet for lærere

Bli med ut i skogen sammen med Oslo kommunes skogvoktere og NOA. Kurset er ca to timer langt, i variert skog sammen med skogvokter. Det blir formidlet om kulturminner, naturlandskap, historier og tips om hvordan man kan bruke uteklasserommet i alle fag. Du blir kjent i marka og får en turløype du kan gå med elevene senere.