• Skriv under oppropet for å bevare Tanumplatået

Stopp nedbyggingen av et av Norges vakreste og mest verdifulle kulturlandskap!

• Takk for ditt engasjement!

Takk for at du vil være med å bevare Tanumplatået.

Skriv under oppropet for å bevare Tanumplatået

Stopp nedbyggingen av et av Norges vakreste og mest verdifulle kulturlandskap!

Kulturlandskap har over hundrevis av år blitt formet av hvordan vi har drevet jordbruk og dyrehold, og gitt oss en særegen og variert natur med masse spennende kulturhistorie. Nå er kulturlandskap i sterk tilbakegang over hele Norge, og gjengroing og utbygging er en stor trussel mot det enrome naturmangfoldet og historien disse områdene huser.

Frem mot 2030 planlegger Bærum kommunen for 15.000 nye innflyttere, og det er vedtatt at nye boliger skal legges nær kollektivknutepunkter som Sandvika, Bekkestua, Lysaker, Eiksmarka og langs T-banen. Etter utbyggingen av Sandvika blir Tanumplatået et viktig rekreasjonsområde til titusenvis av mennesker, og et av få lignende naturtyper igjen i området. Tanumplatået er unikt - spekket med kulturminner fra steinalder, bronsealder, jernalder og middelalder.

En fremtidsrettet kommune sørger for å redde slike verdier i tide. Og det er på høy tid; Tanumplatået må vernes før boligbyggingen spiser av området bit for bit.

Vi må verne natur, dyrket mark, historiske minnesmerker og artsmangfoldet, og vi må gi våre etterkommere mulighet til å oppleve disse naturperlene, som man ellers ikke får tilbake. Vi har ingen rett til å forbruke dem.

Derfor sier vi

• JA til bevaring av et unikt og levende kulturlandskap.
  • JA til å redde Bærums åpne historiebok.
  • JA til vern av matjorden og videre jordbruksdrift.
  • JA til friluftsliv, naturopplevelse og folkehelse i Bærum
  • .JA til nærområdet for en stor del av Bærums befolkning.

Hvid du også sier JA til å bevare Tanumplatået, skriv under på oppropet!

Skriv under for å bevare Tanumplatået

Les mer om Tanumplatået her.

Nå er også boken "Tanumplatået. Bærums vakre og innholdsrike kulturlandskap" å få kjøpt ved utvalgte utsalgssteder. Du kan kjøpe den hos oss på Søndre Sandås, eller lese mer om boken og se liste over de andre utsalgsstedene her

Karlshaugen_bilde2
100-års markering for Karlshaugen naturreservat

Hvorfor er vern viktig for forskning?

23.06.2022 | Sist oppdatert: 24.06.2022

Karlshaugen naturreservat feirer 100 år, men skogen her er langt eldre enn som så. Hele formålet med vernet i sin tid var å sikre at det skal finnes eksempler på naturlig gammelskog for all fremtid.

Humlebilde

Sommertider på Søndre Sandås

I sommer har kontoret og telefonen følgende åpningstider: Uke 26-28: mandager og onsdager 10:00-14:00 Uke 29 og 30: sommerstengt Fra og med mandag 1.august har vi vanlige åpningstider. Vi ønsker alle en riktig god sommer.

Lysakerelva_LW

NOA arbeider for varig sikring av naturmangfoldet langs Oslos vassdrag

09.06.2022 | Sist oppdatert: 09.06.2022

Langs vassdragene i Oslo er det registrert store naturverdier, men ingen strekninger er vernet etter naturmangfoldloven. Statsforvalteren har tatt initiativ til verneprosess for Lysakervassdraget og supplerende vern for deler av Alna, prosesser NOA vil følge videre.

Vedlegg+3+Planbeskrivelse+21

Omfattende inngrep i Østmarka møter motstand

09.06.2022 | Sist oppdatert: 09.06.2022

Rælingen kommunes reguleringsplan for oppdemning av Fjerdingbydammen til kunstsnøproduksjon og etablering av skogsbilvei i Brudalen i Østmarka møter motstand fra Østmarkas Venner og NOA. Statsforvalteren i Oslo og Viken er også kritisk.

00031_Asker_95_5

NOA påklager godkjenning av hogst i kantsone

09.06.2022 | Sist oppdatert: 09.06.2022

Asker kommune har godkjent søknad om hogst i kantsonen til Asdøltjern i Vestmarka. NOA mener hogsten ikke vil ivareta kantsonens økologiske funksjon og har påklaget vedtaket.

Grevlingen 2-22

Nytt nummer av Grevlingen ute nå!

I år fyller verdens eldste miljøverndepartement 50 år. Jubileet er hovedtema i den nyeste utgaven av Grevlingen - holder 50-åringen den standarden vi må kunne forvente?