• Skriv under oppropet for å bevare Tanumplatået

Stopp nedbyggingen av et av Norges vakreste og mest verdifulle kulturlandskap!

• Takk for ditt engasjement!

Takk for at du vil være med å bevare Tanumplatået.

Skriv under oppropet for å bevare Tanumplatået

Stopp nedbyggingen av et av Norges vakreste og mest verdifulle kulturlandskap!

Kulturlandskap har over hundrevis av år blitt formet av hvordan vi har drevet jordbruk og dyrehold, og gitt oss en særegen og variert natur med masse spennende kulturhistorie. Nå er kulturlandskap i sterk tilbakegang over hele Norge, og gjengroing og utbygging er en stor trussel mot det enrome naturmangfoldet og historien disse områdene huser.

Frem mot 2030 planlegger Bærum kommunen for 15.000 nye innflyttere, og det er vedtatt at nye boliger skal legges nær kollektivknutepunkter som Sandvika, Bekkestua, Lysaker, Eiksmarka og langs T-banen. Etter utbyggingen av Sandvika blir Tanumplatået et viktig rekreasjonsområde til titusenvis av mennesker, og et av få lignende naturtyper igjen i området. Tanumplatået er unikt - spekket med kulturminner fra steinalder, bronsealder, jernalder og middelalder.

En fremtidsrettet kommune sørger for å redde slike verdier i tide. Og det er på høy tid; Tanumplatået må vernes før boligbyggingen spiser av området bit for bit.

Vi må verne natur, dyrket mark, historiske minnesmerker og artsmangfoldet, og vi må gi våre etterkommere mulighet til å oppleve disse naturperlene, som man ellers ikke får tilbake. Vi har ingen rett til å forbruke dem.

Derfor sier vi

• JA til bevaring av et unikt og levende kulturlandskap.
  • JA til å redde Bærums åpne historiebok.
  • JA til vern av matjorden og videre jordbruksdrift.
  • JA til friluftsliv, naturopplevelse og folkehelse i Bærum
  • .JA til nærområdet for en stor del av Bærums befolkning.

Hvid du også sier JA til å bevare Tanumplatået, skriv under på oppropet!

Skriv under for å bevare Tanumplatået

Les mer om Tanumplatået her.

Nå er også boken "Tanumplatået. Bærums vakre og innholdsrike kulturlandskap" å få kjøpt ved utvalgte utsalgssteder. Du kan kjøpe den hos oss på Søndre Sandås, eller lese mer om boken og se liste over de andre utsalgsstedene her

Renovasjonsetaten

Ansatte ved Oslo Rådhus får nå prøve vinter-el-sykling

07.11.2016

På onsdag 2. november lanserte vi "Sykle, så klart" hos Oslo Rådhus, og på fredag kom snøen! Med vinterdekk på elsyklene kan ansatte ved Rådhuset prøve seg på både vintersykling og elsykkel. Og skal vi tro finansbyråd Robert Steen vil de ansatte som skaffer seg elsykkel, smile enda bredere enn de som kjører Tesla.

2mittgrønneoslo2015

#mittgrønneoslo - Mitt Grønne Oslo

Lørdag 4. juni blir det stor festivali Sofienbergparken. NOA trenger frivillige som kan hjelpe oss på stand. Har du mulighet til å stå en time eller to? Send en mail til maria@noa.no

IMG_4905(1)
Søndag 10.04 kl.12-15

Sidesprang i Kongeskogen

Søndag 10.04arrangerte NOA Sidesprang i Kongeskogen. Konseptet har som hensikt å få turgåere på vei, inn på stinettet i Skogen, gjennom en oppmerket rute for dagen. Inne i skogen møter de engasjerte frivillige som snakker om naturopplevelse og eventyrskog.

Grefsen

TETTERE OG HØYERE I VILLASTRØK?

Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA) støtter en fortetting rundt kollektivknutepunktene i og utenfor Oslo, men vi støtter ikke en generell satsing på høyhus. Fortetting er nødvendig for å spare grønne arealer og for å redusere transportbehov og bilbruk.

Hardanger
Filmen vises på Cinemateket 11.03 kl. 21.00

”KAMPEN OM FJORDANE” TIL EURODOK

Arrestasjonen av bunadskledde Synnøve Kvamme blei sjølve symbolet på mastemotstanden i Hardanger. Synnøve er villig til å gå i fengsel for å redda naturen i heimbygda. Dette er Davids kamp mot Goliat. Ikkje sidan protestane mot utbygging av Altaelva, har eit naturinngrep blitt møtt med så sterke reaksjonar. Det som starta som ein kamp for urørt natur utviklar seg til å bli ein kamp for sjølve demokratiet.