Bli aktiv i NOA

Er du på utkikk etter en fritidsaktivitet i et godt miljø som deler de samme verdiene som deg? Er du ny i Oslo og vil komme i kontakt med noen som brenner for det samme som du gjør? Vil du sosialisere deg med andre som liker seg ute? Ønsker du å gjøre en forskjell for naturen og miljøet der du bor? Vi har flere spennende temalag der du kan engasjere deg for det du brenner mest for!

NOA jobber med naturvern i hele Oslo og Akershus, og selv om en del av arbeidet går gjennom papirmøller er kanskje den viktigste delen av jobben det som gjøres i felt. Og mens vi tar oss av byråkratiet kan du hjelpe oss ved å være med på det som er morsomst!

Rent praktisk jobber vi med alt fra kartlegging av ulike verdier i felt til formidling av kunnskap og aktuelle problemstillinger. I tillegg til dette har vi et stort fokus på å spre kunnskap, og å engasjere befolkningen i Oslo og Akershus til å bruke, nyte og ta vare på arter og naturområder i sitt nærmiljø.

Vi arrangerer kartleggingsturer i skog, bynatur og kulturlandskap, verksted der du kan lære hvordan du kan hjelpe blant annet fugler og innsekter, aktivitetsdager og turer der du kan bli kjent med naturen i Oslo-området, og spennende arrangementer, debatter og foredrag.

Kan vi lokke med et sosialt, inkluderende og handlekraftig miljø?
Ta kontakt for mer informasjon!

Gammelskogprosjekt-gruppa:
Vil du jobbe for gammelskogene i Marka og overlevelse av alle dens arter?

Gammelskogprosjekt-gruppa jobber med artsregistreringer og vern av de siste gammelskogene og eventyrskogene i Marka, for opprettelse av nasjonalpark i Østmarka, for landskapsvernområdet i Lillomarka og i Nordmarka/Krokskogen, samt for å stanse hogst i verdifulle nøkkelbiotoper.

Les mer om prosjeketet her, eller ta kontakt med Siri Tollefsen: siri@noa.no

Markagruppa:
Vil du jobbe for bevaring og beskyttelse av Oslomarka, Markaloven og Markagrensa?

Markagruppa jobber med systematisk registrering av biologisk mangfold og opplevelsesverdier i Marka, og for at revisjonen av Markaforskriften harmoniserer med Markalovens formålsparagraf og markaorganisasjonenes krav til forbedringer. Gruppa jobber aktivt for å stanse hogst i verdifulle skogområder og å dokumentere brudd på lovverk og miljøstandard.

Les mer om Marka og arbeidet her, eller ta kontakt med Bjørn Faafeng: bjanfa@gmail.com for mer informasjon.

Byøkologisk arbeidsgruppe:
Er du opptatt av naturen og artsmangfoldet i byen?
Byøkologisk arbeidsgruppe jobber for å omgjøre flere parker og større deler av parkene til slåttemark eller annet innsektvennlig vegetasjonssamfunn, med innspill til overordnede areal- og samferdselsplaner, og med å sette fokus på biologisk mangfold, grønne lunger og grønn bokvalitet.

Les mer om vår grønne by og arbeidet her, eller ta kontakt med Celine Motzfeldt Loades for mer informasjon: celine.loades@outlook.com

Driftsgruppa på Frønsvollen:
Vil du hjelpe oss å drifte Frønsvollen? Er du nysgjerrig på birøkterkunsten? Eller vil du dyrke dine egne poteter?
På Frønsvollen har vi egen birøktergruppe, kjøkkenhage, og arrangerer blant annet sommerfester, turer, arrangementer og dugnader for vedlikehold.

Ta kontakt med Nikolai Norman: nikolainorman@gmail.com

Hage- og vedlikeholdsgruppa på Søndre Sandås:

Vi starter opp arbeidet med å gjøre Søndre Sandås til den perlen den fortjener ved å sette hus, hage og grøntanlegg i en stand vi kan være stolte av.

Ta kontakt med Paulina Dudzinska: paulina.natalia.dudzinska@gmail.com

Her er det lav terskel og høyt under taket og vi ønsker alle og en hver velkomne!

Artikkelen ble sist oppdatert: 30.09.2021

Høstpust i oktober

NOA våkner etter måneder med nedstengning. Endelig kan vi gjennomføre våre aktiviteter igjen. I høst blir det både Sidesprang i Østmarka (ny spennende rute), familietur til Røverkollen og eventyrskogen rundt på Romsås og høstpust for studenter og unge voksne på Bygdøy.

Gyrihaugen-vei stanset til klage er avgjort

29.09.2021 | Sist oppdatert: 29.09.2021

Ringerike kommune har gitt Forsvarsbygg beskjed om at ingen anleggsvirksomhet skal settes i gang på den planlagte veien til Gyrihaugen før NOA og Oslo og Omland Friluftsråds klager er avgjort.

NOA har påklaget godkjenning av vei til Gyrihaugen

13.09.2021 | Sist oppdatert: 13.09.2021

Ringerike kommune har godkjent Forsvarsbyggs planer om å bygge adkomstvei til nytt forsvarsanlegg på Gyrihaugen, uten reguleringsplan og høringsprosess. NOA mener dette strider mot markaloven og har påklaget kommunens vedtak.

Bymiljøetaten_forteller_7septemberLillomarka

Myrrestaureringen i Lillomarka fortsetter

En tredjedel av Norges myrer har blitt grøftet og drenert de siste hundre årene, med mål om å øke tømmerproduksjonen. Oslomarka er intet unntak. På oppdrag fra Miljødirektoratet jobbes det nå over hele landet for å restaurere myr og vi ble med for å se hvordan dette gjøres i Lillomarka.

Plukkposen

Strandryddeuka

NOA støtter det nasjonale arrangementet Strandryddeuka og oppfordrer til søppelryddeaksjoner i ditt nærmiljø

Bilde_Ta vare på trærne i ditt borettslag

Ta vare på bytrærne

31.08.2021 | Sist oppdatert: 31.08.2021

Naturvernforbundet i Groruddalen har i samarbeid med byøkologisk arbeidsgruppe i NOA laget en veileder for hvordan DU kan bidra til å sikre trærne i ditt borettslag/sameie mot hogst.