Bli aktiv i NOA

Er du på utkikk etter en fritidsaktivitet i et godt miljø som deler de samme verdiene som deg? Er du ny i Oslo og vil komme i kontakt med noen som brenner for det samme som du gjør? Vil du sosialisere deg med andre som liker seg ute? Ønsker du å gjøre en forskjell for naturen og miljøet der du bor? Vi har flere spennende temalag der du kan engasjere deg for det du brenner mest for!

NOA jobber med naturvern i hele Oslo og Akershus, og selv om en del av arbeidet går gjennom papirmøller er kanskje den viktigste delen av jobben det som gjøres i felt. Og mens vi tar oss av byråkratiet kan du hjelpe oss ved å være med på det som er morsomst!

Rent praktisk jobber vi med alt fra kartlegging av ulike verdier i felt til formidling av kunnskap og aktuelle problemstillinger. I tillegg til dette har vi et stort fokus på å spre kunnskap, og å engasjere befolkningen i Oslo og Akershus til å bruke, nyte og ta vare på arter og naturområder i sitt nærmiljø.

Vi arrangerer kartleggingsturer i skog, bynatur og kulturlandskap, verksted der du kan lære hvordan du kan hjelpe blant annet fugler og innsekter, aktivitetsdager og turer der du kan bli kjent med naturen i Oslo-området, og spennende arrangementer, debatter og foredrag.

Kan vi lokke med et sosialt, inkluderende og handlekraftig miljø?
Ta kontakt for mer informasjon!

Gammelskogprosjekt-gruppa:
Vil du jobbe for gammelskogene i Marka og overlevelse av alle dens arter?

Gammelskogprosjekt-gruppa jobber med artsregistreringer og vern av de siste gammelskogene og eventyrskogene i Marka, for opprettelse av nasjonalpark i Østmarka, for landskapsvernområdet i Lillomarka og i Nordmarka/Krokskogen, samt for å stanse hogst i verdifulle nøkkelbiotoper.

Les mer om prosjeketet her, eller ta kontakt med Siri Tollefsen: siri@noa.no

Markagruppa:
Vil du jobbe for bevaring og beskyttelse av Oslomarka, Markaloven og Markagrensa?

Markagruppa jobber med systematisk registrering av biologisk mangfold og opplevelsesverdier i Marka, og for at revisjonen av Markaforskriften harmoniserer med Markalovens formålsparagraf og markaorganisasjonenes krav til forbedringer. Gruppa jobber aktivt for å stanse hogst i verdifulle skogområder og å dokumentere brudd på lovverk og miljøstandard.

Les mer om Marka og arbeidet her, eller ta kontakt med Bjørn Faafeng: bjanfa@gmail.com for mer informasjon.

Fjordgruppa:
Vil du engasjere deg for vern av arter og områder i og rundt fjorden?
Fjordgruppa jobber for å kartlegge og utarbeide en fremdriftsplan for et marint verneområde i Oslofjorden, følge opp helhetlig Oslofjordplan, og for å sette fokus på nødvendige tiltak for ivaretakelse av fjorden vår.

Les mer om fjorden og arbeidet her, eller ta kontakt for mer informasjon.
For å engasjere deg i prosjektene knyttet til liv og økosystem i fjorden ta kontakt med Karoline Saubrekka: karoline_saubrekka@hotmail.com
For å engasjere deg i prosjektene knyttet til liv og økosystem på landområdene og øyene rundt fjorden ta kontakt med Jørn Bjørndalen: jorn.bjorndalen@gmail.com

Byøkologisk arbeidsgruppe:
Er du opptatt av naturen og artsmangfoldet i byen?
Byøkologisk arbeidsgruppe jobber for å omgjøre flere parker og større deler av parkene til slåttemark eller annet innsektvennlig vegetasjonssamfunn, med innspill til overordnede areal- og samferdselsplaner, og med å sette fokus på biologisk mangfold, grønne lunger og grønn bokvalitet.

Les mer om vår grønne by og arbeidet her, eller ta kontakt med Celine Motzfeldt Loades for mer informasjon: celine.loades@outlook.com

Kulturlandskapsgruppa:
Foreløpig har vi ingen arbeidsgruppe som jobber aktivt med dette, men vi er aktive i flere konkrete saker som gjelder vern og bevaring av kulturmarker, som Tanumplatået. Kunne du tenke deg å igangsette en arbeidsgruppe så vi kan trappe opp vår aktivitet?

Da kan du ta kontakt med Sigmund Hagvar: sigmund.hagvar@nmbu.no

Arrangementsgruppa:
Vil du være med å formidle, engasjere og inspirere?
Arrangementsgruppa arrangerer debatter og foredrag på litteraturhuset, og flotte turer for store og små i spennende skoger.

Ta kontakt med Randi Wilhelmsen: ranwilh46@gmail.com

Driftsgruppa på Frønsvollen:
Vil du hjelpe oss å drifte Frønsvollen? Er du nysgjerrig på birøkterkunsten? Eller vil du dyrke dine egne poteter?
På Frønsvollen har vi egen birøktergruppe, kjøkkenhage, og arrangerer blant annet sommerfester, turer, arrangementer og dugnader for vedlikehold.

Ta kontakt med Nikolai Norman: nikolainorman@gmail.com

Hage- og vedlikeholdsgruppa på Søndre Sandås:

Vi starter opp arbeidet med å gjøre Søndre Sandås til den perlen den fortjener ved å sette hus, hage og grøntanlegg i en stand vi kan være stolte av.

Ta kontakt med Paulina Dudzinska: paulina.natalia.dudzinska@gmail.com

Kommunikasjonsgruppa:
Liker du å ta bilder og å filme? Er du en reser på å skrive, eller flink i grafisk arbeid?
Kommunikasjonsgruppa jobber med å formidle arbeidet til alle ovennevnte grupper, spre NOAs kunnskap, og engasjere til deltakelse.

Ta kontakt med Tina Laurendz: tina@noa.no

Her er det lav terskel og høyt under taket og vi ønsker alle og en hver velkomne!

Artikkelen ble sist oppdatert: 21.11.2020

TROLLVANN5

BEVAR MARKA! SI NEI TIL AKTIVITETSSONENE!

Marka er allerede en gedigen aktivitetssone. 86 % av befolkningen over 16 år bruker Marka. De bruker den slik den er og med den tilretteleggingen som finnes. Og de er fornøyd. Veldig fornøyd. Den ekstra tilretteleggingen som trengs for denne gruppa kan fint gjennomføres etter Markaloven, det trengs ingen aktivitetssoner.

Treklatring
Nei til aktivitetssoner i marka

IKKE TA MARKA!

86 % av Oslos befolkning bruker Marka. Bruken er i all hovedsak uorganisert, initiert av den enkelte bruker. De bruker Marka slik den er. Med den tilretteleggingen som finnes. Og er fornøyde.

CP junjul 11 021v2
Aktivitetssoner i marka skrevet av Kristin Lund

MARKA MÅ OPPRETTHOLDES SOM ET FELLESSKAPSGODE – OGSÅ FOR BEFOLKNINGEN PÅ ØSTKANTEN

Tilnærmet hele randsonen av Østmarka langs Østensjø bydel er i forslaget til ny kommuneplan foreslått som ”aktivitetssone”. Allerede i dag åpner Markaloven for adgang til å legge til rette for relevant idrettsaktivitet, som utvidelse av skianlegget på Skullerudstua. Det nye forslaget innebærer at terskelen for å foreta inngrep til fordel for tilrettelagt aktivitet senkes.

Maten som vokser rett utenfor døra

Det er stor sannsynlighet for at i nærmeste skogholt og veikant er det masse spiselige planter som kan sette prikken over i’en i middagen. Mer kortreist og økologisk blir det ikke!

20150609_Idretts- og aktivitetssoner

Alvorlig angrep på markaloven

Forslaget til ny kommuneplan mot 2030 vil gjøre store deler av de mest populære områdene i Marka om til anleggssoner, i strid med markaloven og dens intensjoner. Det vil bli vanskelig å få tilgang til skogen og naturopplevelsene med det nye lovforslaget.

NY MARKASEIER!

Ni Marka-områder ble vernet i Statsråd på fredag! Etter intens tautrekking har Klima- og miljø­departementet skåret gjennom og vernet ni områder i Marka. Skogeierne aksepterte vern, men Idrettsforbundet truet med rettssak, dersom vernet ble gjennomført, da de så på vern som en hindring for idrettsaktiviteter. Åtte av verneområdene er foreslått av NOA eller Nvf. i Bærum, det siste er en omgjøring fra landskapsvernområde til reservat (Djupedalen/Kjaglia)

Skogsbilvei

NOA stopper veibygging på Krokskogen

Nord for Vidvangen ønsker Løvenskiold å bygge ny skogsbilvei. Brøyting vil berøre en av Markas mest snøsikre løyper - løypa på Gråseterveien opp langs Heggelielva.