Bli aktiv i NOA

Er du på utkikk etter en fritidsaktivitet i et godt miljø som deler de samme verdiene som deg? Er du ny i Oslo og vil komme i kontakt med noen som brenner for det samme som du gjør? Vil du sosialisere deg med andre som liker seg ute? Ønsker du å gjøre en forskjell for naturen og miljøet der du bor? Vi har flere spennende temalag der du kan engasjere deg for det du brenner mest for!

NOA jobber med naturvern i hele Oslo og Akershus, og selv om en del av arbeidet går gjennom papirmøller er kanskje den viktigste delen av jobben det som gjøres i felt. Og mens vi tar oss av byråkratiet kan du hjelpe oss ved å være med på det som er morsomst!

Rent praktisk jobber vi med alt fra kartlegging av ulike verdier i felt til formidling av kunnskap og aktuelle problemstillinger. I tillegg til dette har vi et stort fokus på å spre kunnskap, og å engasjere befolkningen i Oslo og Akershus til å bruke, nyte og ta vare på arter og naturområder i sitt nærmiljø.

Vi arrangerer kartleggingsturer i skog, bynatur og kulturlandskap, verksted der du kan lære hvordan du kan hjelpe blant annet fugler og innsekter, aktivitetsdager og turer der du kan bli kjent med naturen i Oslo-området, og spennende arrangementer, debatter og foredrag.

Kan vi lokke med et sosialt, inkluderende og handlekraftig miljø?
Ta kontakt for mer informasjon!

Gammelskog-gruppa:
Vil du jobbe for gammelskogene i Marka og overlevelse av alle dens arter?

Gammelskog-gruppa jobber med artsregistreringer og vern av de siste gammelskogene og eventyrskogene i Marka, for opprettelse av nasjonalpark i Østmarka, for landskapsvernområdet i Lillomarka og i Nordmarka/Krokskogen, samt for å stanse hogst i verdifulle nøkkelbiotoper.

Les mer om prosjeketet her, eller ta kontakt med Siri Tollefsen: siri@noa.no

Markagruppa:
Vil du jobbe for bevaring og beskyttelse av Oslomarka, Markaloven og Markagrensa?

Markagruppa jobber med systematisk registrering av biologisk mangfold og opplevelsesverdier i Marka, og for at revisjonen av Markaforskriften harmoniserer med Markalovens formålsparagraf og markaorganisasjonenes krav til forbedringer. Gruppa jobber aktivt for å stanse hogst i verdifulle skogområder og å dokumentere brudd på lovverk og miljøstandard.

Les mer om Marka og arbeidet her, eller ta kontakt med Bjørn Faafeng: bjanfa@gmail.com for mer informasjon.

Byøkologisk arbeidsgruppe:
Er du opptatt av naturen og artsmangfoldet i byen?

Byøkologisk arbeidsgruppe jobber for å omgjøre flere parker og større deler av parkene til slåttemark eller annet innsektvennlig vegetasjonssamfunn, med innspill til overordnede areal- og samferdselsplaner, og med å sette fokus på biologisk mangfold, grønne lunger og grønn bokvalitet.

Les mer om vår grønne by og arbeidet her, eller ta kontakt med Celine Motzfeldt Loades for mer informasjon: celine_loades@hotmail.com.

Fjordgruppa:
Er du opptatt av å arbeide for vern og restaurering av Indre Oslofjord?

Fjordgruppa ønsker å samarbeide med lokallagene for å få en samlet økologisk verneplan for ålegressenger, strandsoneområder, elvemunninger og hekkeholmer med utgangspunkt i eksisterende verneområder og trålfrie soner. Fjordgruppa arbeider også med tiltaksplanen for Oslofjorden; hva skal være NOAs syn på prioriteringer av tiltak for å bedre Oslofjordens økologiske tilstand?

Ta kontakt med Jan Magnusson: jamagnu@online.no.

Driftsgruppa på Frønsvollen:
Vil du hjelpe oss å drifte Frønsvollen? Er du nysgjerrig på birøkterkunsten? Eller vil du dyrke dine egne poteter?
På Frønsvollen har vi egen birøktergruppe, kjøkkenhage, og arrangerer blant annet sommerfester, turer, arrangementer og dugnader for vedlikehold.

Ta kontakt med Jens Martin Bertheussen: fv@noa.no.

Hage- og vedlikeholdsgruppa på Søndre Sandås:

Vi har startet opp arbeidet med å gjøre Søndre Sandås til den perlen den fortjener ved å sette hus, hage og grøntanlegg i en stand vi kan være stolte av.

Ta kontakt med Paulina Dudzinska: paulina.natalia.dudzinska@gmail.com

Her er det lav terskel og høyt under taket og vi ønsker alle og en hver velkomne!

Artikkelen ble sist oppdatert: 09.06.2022

Sørkedølene reagerer sterkt på utbyggingen

08.03.2022 | Sist oppdatert: 08.03.2022

Akersposten: At prangende villaer erstatter det som opprinnelig skulle tilfalle barnefamilier med tilhørighet og normal inntekt, faller ikke i god jord hos sørkedølene.

Brennatunet2_NOA

Ulovlig boligbygging i Marka

03.03.2022 | Sist oppdatert: 04.03.2022

Statsforvalteren i Oslo og Viken gav 31/3 - 21 Løvenskiold Eiendom grønt lys til å bygge ti eneboliger i Sørkedalen. Sivilombudet har nå konkludert med at Statsforvalteren brukte feil lovbestemmelse da byggetillatelse/godkjenning for Brennatunet i Sørkedalen ble gitt. Vedtaket er i strid med Markaloven, og nå krever Sivilombudet at Statsforvalteren behandler rammetillatelsen på nytt. NOA, som klaget saken inn for Sivilombudsmannen, krever at byggingen stanses med øyeblikkelig virkning, inntil Statsforvalterens vurdering foreligger.

Bidrag kalender

Vil du bidra til Markakalenderen 2023 med turbeskrivelser?

02.03.2022 | Sist oppdatert: 03.03.2022

Den årlige Markakalender er et viktig verktøy for NOA. Kalenderen spres bredt og viser mange hvilket umistelig gode Oslomarka er. Den synliggjør også NOA som en sentral aktør i arbeidet med å bevare Marka. I tillegg gir salget et godt og tiltrengt bidrag til NOAs økonomi.

Velkommen til årsmøte i NOA 16. mars!

22.02.2022 | Sist oppdatert: 16.03.2022

Her finner du saksliste, sakspapirer og annen praktisk informasjon om årsmøtet. Alle medlemmer er velkommen til å delta, men husk påmelding innen søndag 13. mars!

Skjermbildekart

Omfattende bygging av skogsbilveier planlegges i Sørmarka

15.02.2022 | Sist oppdatert: 15.02.2022

Det er søkt om å få bygge 6,4 km ny / oppgradert landbruksvei i Sørmarka mellom Siggerud og Langhus. Veiene vil medføre store inngrep i et viktig friluftsområde i Marka. NOA og lokallaget har gitt uttalelser til behandlingen av søknaden og vil følge saken videre.

Bilde Frønsvollen

Takk til Sparebankstiftelsen!

07.02.2022 | Sist oppdatert: 11.02.2022

NOA og dugnadsgjengen på Frønsvollen vil rette en stor takk til Sparebankstiftelsen DNB som i 2021 har gitt kroner 110 573,- i støtte til mobilt sakgbruk på Frønsvollen.