Bli aktiv i NOA

Er du på utkikk etter en fritidsaktivitet i et godt miljø som deler de samme verdiene som deg? Er du ny i Oslo og vil komme i kontakt med noen som brenner for det samme som du gjør? Vil du sosialisere deg med andre som liker seg ute? Ønsker du å gjøre en forskjell for naturen og miljøet der du bor? Vi har flere spennende arbeidsgrupper der du kan engasjere deg for det du brenner mest for!

NOA jobber med naturvern i hele Oslo og Akershus, og selv om en del av arbeidet går gjennom papirmøller er kanskje den viktigste delen av jobben det som gjøres i felt. Og mens vi tar oss av byråkratiet kan du hjelpe oss ved å være med på det som er morsomst!

Rent praktisk jobber vi med alt fra kartlegging av ulike verdier i felt til formidling av kunnskap og aktuelle problemstillinger. I tillegg til dette har vi et stort fokus på å spre kunnskap, og å engasjere befolkningen i Oslo og Akershus til å bruke, nyte og ta vare på arter og naturområder i sitt nærmiljø.

Vi arrangerer kartleggingsturer i skog, bynatur og kulturlandskap, verksted der du kan lære hvordan du kan hjelpe blant annet fugler og innsekter, aktivitetsdager og turer der du kan bli kjent med naturen i Oslo-området, og spennende arrangementer, debatter og foredrag.

Kan vi lokke med et sosialt, inkluderende og handlekraftig miljø?
Ta kontakt for mer informasjon!

Gammelskogprosjekt-gruppa:
Vil du jobbe for gammelskogene i Marka og overlevelse av alle dens arter?

Gammelskogprosjekt-gruppa jobber med artsregistreringer og vern av de siste gammelskogene og eventyrskogene i Marka, for opprettelse av nasjonalpark i Østmarka, for landskapsvernområdet i Lillomarka og i Nordmarka/Krokskogen, samt for å stanse hogst i verdifulle nøkkelbiotoper.

Les mer om prosjeketet her, eller ta kontakt med Siri Tollefsen: siri@noa.no

Markagruppa:
Vil du jobbe for bevaring og beskyttelse av Oslomarka, Markaloven og Markagrensa?

Markagruppa jobber med systematisk registrering av biologisk mangfold og opplevelsesverdier i Marka, og for at revisjonen av Markaforskriften harmoniserer med Markalovens formålsparagraf og markaorganisasjonenes krav til forbedringer. Gruppa jobber aktivt for å stanse hogst i verdifulle skogområder og å dokumentere brudd på lovverk og miljøstandard.

Les mer om Marka og arbeidet her, eller ta kontakt med Bjørn Faafeng: bjanfa@gmail.com for mer informasjon.

Fjordgruppa:
Vil du engasjere deg for vern av arter og områder i og rundt fjorden?
Fjordgruppa jobber for å kartlegge og utarbeide en fremdriftsplan for et marint verneområde i Oslofjorden, følge opp helhetlig Oslofjordplan, og for å sette fokus på nødvendige tiltak for ivaretakelse av fjorden vår.

Les mer om fjorden og arbeidet her, eller ta kontakt for mer informasjon.
For å engasjere deg i prosjektene knyttet til liv og økosystem i fjorden ta kontakt med Karoline Saubrekka: karoline_saubrekka@hotmail.com
For å engasjere deg i prosjektene knyttet til liv og økosystem på landområdene og øyene rundt fjorden ta kontakt med Jørn Bjørndalen: jorn.bjorndalen@gmail.com

Byøkologisk arbeidsgruppe:
Er du opptatt av naturen og artsmangfoldet i byen?
Byøkologisk arbeidsgruppe jobber for å omgjøre flere parker og større deler av parkene til slåttemark eller annet innsektvennlig vegetasjonssamfunn, med innspill til overordnede areal- og samferdselsplaner, og med å sette fokus på biologisk mangfold, grønne lunger og grønn bokvalitet.

Les mer om vår grønne by og arbeidet her, eller ta kontakt med Celine Motzfeldt Loades for mer informasjon: celine.loades@outlook.com

Kulturlandskapsgruppa:
Foreløpig har vi ingen arbeidsgruppe som jobber aktivt med dette, men vi er aktive i flere konkrete saker som gjelder vern og bevaring av kulturmarker, som Tanumplatået. Kunne du tenke deg å igangsette en arbeidsgruppe så vi kan trappe opp vår aktivitet?

Da kan du ta kontakt med Sigmund Hagvar: sigmund.hagvar@nmbu.no

Arrangementsgruppa:
Vil du være med å formidle, engasjere og inspirere?
Arrangementsgruppa arrangerer debatter og foredrag på litteraturhuset, og flotte turer for store og små i spennende skoger.

Ta kontakt med Randi Wilhelmsen: ranwilh46@gmail.com

Driftsgruppa på Frønsvollen:
Vil du hjelpe oss å drifte Frønsvollen? Er du nysgjerrig på birøkterkunsten? Eller vil du dyrke dine egne poteter?
På Frønsvollen har vi egen birøktergruppe, kjøkkenhage, og arrangerer blant annet sommerfester, turer, arrangementer og dugnader for vedlikehold.

Ta kontakt med Nikolai Norman: nikolainorman@gmail.com

Hage- og vedlikeholdsgruppa på Søndre Sandås:

Vi starter opp arbeidet med å gjøre Søndre Sandås til den perlen den fortjener ved å sette hus, hage og grøntanlegg i en stand vi kan være stolte av.

Ta kontakt med Paulina Dudzinska: paulina.natalia.dudzinska@gmail.com

Kommunikasjonsgruppa:
Liker du å ta bilder og å filme? Er du en reser på å skrive, eller flink i grafisk arbeid?
Kommunikasjonsgruppa jobber med å formidle arbeidet til alle ovennevnte grupper, spre NOAs kunnskap, og engasjere til deltakelse.

Ta kontakt med Tina Laurendz: tina@noa.no

Her er det lav terskel og høyt under taket og vi ønsker alle og en hver velkomne!

Artikkelen ble sist oppdatert: 06.04.2020

NOA kalender 2019 forside skjerm

Markakalenderen 2019

Årets sikre julegave: Markakalenderen 2019. Tolv nye bilder av Marka- tolv nye turforslag. Følg stien, eller gå din egen vei. Stedene er mange, utsikten er vid, fargene er vakre - i Marka.

Brekke

BYUTVIKLING I OSLO

Byrådet har kommet med forslag til ny samfunnsdel til kommuneplanen. Den styrer utviklingen for byen i årene som kommer. Her kan du les NOAs innspill i saken.

Copy 1 red-03553

Sidesprang i Østmarka 23. september.

Naturvernforbundet i Oslo og Akershus, Naturvernforbundet Oslo Sør og Østmarkas venner sto bak arrangementet. Det var merket opp en rute gjennom trolsk skog fra Sarabråten til Kroktjern.

Kart sognsvann

LYST PÅ ET AKTIVT MILJØ?

Er du ny i Oslo eller bare har lyst til å bli kjent med et trivelig miljø her i hovedstaden? Er du opptatt av natur og kultur? Har du lyst til å bli kjent i Marka – eller bare treffe likesinnede i et hyggelig miljø?

ÅpenStall

Sommerfest på Frønsvollen

Grunnet høy skogbrannfare blir det ikke grilling på Frønsvollen i år. Alle oppfordres til å ta med en rett til et koldtbord. Dørene på stallen er åpne fra kl. 18.00. Gjør deg klar for en vakker sommernatt i skogen. Det finnes ca. 15 sengeplasser, men vollen er det rikelig med gode plasser for den som vil ligge ute. Utpå kvelden blir det også Frønsvollsmesterskap i hesteskokasting. Ellers er det kort vei tilbake til Frognerseteren eller ned til Sognsvann.

kl. 19.00-21.00 på Miljøhuset

Naturnært skogbruk med Mats Hagner

Unik anledning: den kjente professoren Mats Hagner fra Sverige på besøk i Norge, og torsdag 31.05 holder NOA åpent møte om skogbruk på naturens premisser.