Bli aktiv i NOA

Er du på utkikk etter en fritidsaktivitet i et godt miljø som deler de samme verdiene som deg? Er du ny i Oslo og vil komme i kontakt med noen som brenner for det samme som du gjør? Vil du sosialisere deg med andre som liker seg ute? Ønsker du å gjøre en forskjell for naturen og miljøet der du bor? Vi har flere spennende temalag der du kan engasjere deg for det du brenner mest for!

NOA jobber med naturvern i hele Oslo og Akershus, og selv om en del av arbeidet går gjennom papirmøller er kanskje den viktigste delen av jobben det som gjøres i felt. Og mens vi tar oss av byråkratiet kan du hjelpe oss ved å være med på det som er morsomst!

Rent praktisk jobber vi med alt fra kartlegging av ulike verdier i felt til formidling av kunnskap og aktuelle problemstillinger. I tillegg til dette har vi et stort fokus på å spre kunnskap, og å engasjere befolkningen i Oslo og Akershus til å bruke, nyte og ta vare på arter og naturområder i sitt nærmiljø.

Vi arrangerer kartleggingsturer i skog, bynatur og kulturlandskap, verksted der du kan lære hvordan du kan hjelpe blant annet fugler og innsekter, aktivitetsdager og turer der du kan bli kjent med naturen i Oslo-området, og spennende arrangementer, debatter og foredrag.

Kan vi lokke med et sosialt, inkluderende og handlekraftig miljø?
Ta kontakt for mer informasjon!

Gammelskogprosjekt-gruppa:
Vil du jobbe for gammelskogene i Marka og overlevelse av alle dens arter?

Gammelskogprosjekt-gruppa jobber med artsregistreringer og vern av de siste gammelskogene og eventyrskogene i Marka, for opprettelse av nasjonalpark i Østmarka, for landskapsvernområdet i Lillomarka og i Nordmarka/Krokskogen, samt for å stanse hogst i verdifulle nøkkelbiotoper.

Les mer om prosjeketet her, eller ta kontakt med Siri Tollefsen: siri@noa.no

Markagruppa:
Vil du jobbe for bevaring og beskyttelse av Oslomarka, Markaloven og Markagrensa?

Markagruppa jobber med systematisk registrering av biologisk mangfold og opplevelsesverdier i Marka, og for at revisjonen av Markaforskriften harmoniserer med Markalovens formålsparagraf og markaorganisasjonenes krav til forbedringer. Gruppa jobber aktivt for å stanse hogst i verdifulle skogområder og å dokumentere brudd på lovverk og miljøstandard.

Les mer om Marka og arbeidet her, eller ta kontakt med Bjørn Faafeng: bjanfa@gmail.com for mer informasjon.

Fjordgruppa:
Vil du engasjere deg for vern av arter og områder i og rundt fjorden?
Fjordgruppa jobber for å kartlegge og utarbeide en fremdriftsplan for et marint verneområde i Oslofjorden, følge opp helhetlig Oslofjordplan, og for å sette fokus på nødvendige tiltak for ivaretakelse av fjorden vår.

Les mer om fjorden og arbeidet her, eller ta kontakt for mer informasjon.
For å engasjere deg i prosjektene knyttet til liv og økosystem i fjorden ta kontakt med Karoline Saubrekka: karoline_saubrekka@hotmail.com
For å engasjere deg i prosjektene knyttet til liv og økosystem på landområdene og øyene rundt fjorden ta kontakt med Jørn Bjørndalen: jorn.bjorndalen@gmail.com

Byøkologisk arbeidsgruppe:
Er du opptatt av naturen og artsmangfoldet i byen?
Byøkologisk arbeidsgruppe jobber for å omgjøre flere parker og større deler av parkene til slåttemark eller annet innsektvennlig vegetasjonssamfunn, med innspill til overordnede areal- og samferdselsplaner, og med å sette fokus på biologisk mangfold, grønne lunger og grønn bokvalitet.

Les mer om vår grønne by og arbeidet her, eller ta kontakt med Celine Motzfeldt Loades for mer informasjon: celine.loades@outlook.com

Kulturlandskapsgruppa:
Foreløpig har vi ingen arbeidsgruppe som jobber aktivt med dette, men vi er aktive i flere konkrete saker som gjelder vern og bevaring av kulturmarker, som Tanumplatået. Kunne du tenke deg å igangsette en arbeidsgruppe så vi kan trappe opp vår aktivitet?

Da kan du ta kontakt med Sigmund Hagvar: sigmund.hagvar@nmbu.no

Arrangementsgruppa:
Vil du være med å formidle, engasjere og inspirere?
Arrangementsgruppa arrangerer debatter og foredrag på litteraturhuset, og flotte turer for store og små i spennende skoger.

Ta kontakt med Randi Wilhelmsen: ranwilh46@gmail.com

Driftsgruppa på Frønsvollen:
Vil du hjelpe oss å drifte Frønsvollen? Er du nysgjerrig på birøkterkunsten? Eller vil du dyrke dine egne poteter?
På Frønsvollen har vi egen birøktergruppe, kjøkkenhage, og arrangerer blant annet sommerfester, turer, arrangementer og dugnader for vedlikehold.

Ta kontakt med Nikolai Norman: nikolainorman@gmail.com

Hage- og vedlikeholdsgruppa på Søndre Sandås:

Vi starter opp arbeidet med å gjøre Søndre Sandås til den perlen den fortjener ved å sette hus, hage og grøntanlegg i en stand vi kan være stolte av.

Ta kontakt med Paulina Dudzinska: paulina.natalia.dudzinska@gmail.com

Kommunikasjonsgruppa:
Liker du å ta bilder og å filme? Er du en reser på å skrive, eller flink i grafisk arbeid?
Kommunikasjonsgruppa jobber med å formidle arbeidet til alle ovennevnte grupper, spre NOAs kunnskap, og engasjere til deltakelse.

Ta kontakt med Tina Laurendz: tina@noa.no

Her er det lav terskel og høyt under taket og vi ønsker alle og en hver velkomne!

Artikkelen ble sist oppdatert: 21.11.2020

Trollvann
Onsdag 30.08 Kl. 18 fra parkeringsplassen ved Grefsenkeliva, Årvoll.

Bli med på tur til eventyrGrefsenåsen!

Bli med inn i den nære eventyrskogen i Grefsenåsen. Turområdet er under press da det er ønske om å bygge ut skianlegget Grefsenkleiva. Vi vil også besøke kulturminner på veien. Opplev vannet beskrevet i romanen Seierherrene ac Roy Jakobsen.

Gul snyltekjuke truet art
Søknadsfrist 29.06.17

Er du biolog/naturfovalter? Vil du jobbe i NOA?

Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA) søker biolog eller naturforvalter til gjennomføring av tre prosjekter: • Redd Markas gammelskog / «Artsjakt» • Kursing i skogøkologi og artsmangfold i skog • Plan for bevaring og restaurering av «villmark» (gammelskog) i Oslo

Stallen på Frønsvollen
Tid: 15.06.2017 kl. 18:00-21:00 Sted: Frønsvollen

Sommerfest på Frønsvollen

Fuglene synger og biene summer rundt blomstene. Kuene er sluppet ut på beitet og koser seg med det saftige gresset rundt på vollen. Kom på NOAs sommefest og nyt den lyse sommerkvelden.

PRØVER Å UNNGÅ OPPMERKSOHET OM OMSTRIDT VEIANLEGG

Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA) gikk tirsdag 13.06 til aksjon mot byggingen av Dammyrdalsveien (på Krokskogen, mellom Sørkedalen og Lommedalen). Med 10 aksjonister var vi klare til å stanse arbeidene. Veiarbeidet var i gang på morgenen, men ble avsluttet før aksjonistene nådde inn.