Bli med å inspirere til sykling

Vi ønsker å inspirere flere til å sykle gjennom la folk prøve elsykkel, bli med på sykkeltur, gi sykkeltips og ikke minst jobbe opp mot skoler og politikere i vårt lokalsamfunn for å gjøre det enklere å være syklist. Vi vil gjerne ha flere med i arbeidet!

Vi trenger frivillige til å:
- Gi folk muligheten til å prøve elsykkel
- Skrive artikler om sykkel
- Ta bilder av syklister, sykler og fine sykkelturer
- Vedlikeholde sykler og hjelpe til med praktisk henting og levering av sykler
- Lære bort vedlikehold av sykler
- Holde presentasjoner for barnehage- og skole
- Skrive/bidra til politiske utspill
- Organisere en sykkeltur
- Organisere sykkeldebatt
- Være referent
- Få arbeidsplassen sin til å bli sykkelvennlig

Fyll gjerne inn dette skjemaet på frivillig.no eller ta kontakt med Kristin på kr@naturvernforbundet.no eller tlf 913 05 213.

Mer om sykkelarbeidet:

Sykle, så klart

Sykle, så klart er NOA sitt prosjekt for å få flere til prøve elsykkel, slik at de selv kan oppleve hvordan det er å være syklist. Vi har et konkret samarbeid med arbeidsplasser. Du kan bidra gjennom å få med din arbeidsplass i prosjektet eller være med på våre aktiviteter på aktiviteter på arbeidsplasser, festivaler, bydelsdager og folkefester. Relevante oppgaver er å skrive artikler med sykkeltips, gi folk muligheten til å prøve elsykkel på stand, ta bilder, hjelpe praktisk til med henting og levering av sykler, la folk prøve elsykkel eller steke vafler. De frivillige for vanligvis tilbud om å låne elsykkel ei uke i forbindelse med arrangementer. Det er morsomt, gøy og sosialt og bidra som frivillig i "Sykle, så klart".

Sykkelgruppa:

Første møte med sykkelgruppa høsten 2017 blir 28. august med selveste sykkelsjefen i Oslo, Rune Gjøs. Vi vil ha en dialog med ham om hvordan vi kan gjøre det enda bedre å være syklist i Oslo og Akershus. Les mer her.

Sykkelgruppas samler sykkelengasjerte i Naturvernforbundet i Oslo og Akershus. Målet er å kunne dele erfaringer og komme med felles innspill til politikere der det er relevant og bygge kompetanse på sykkel i et miljøperspektiv.

Lokallag:

I flere av våre lokallag jobbes det aktivt med å tilrettelegge for sykkel. Det er også mange som er interessert i å komme i gang med arbeidet. Du finner kontaktinformasjon til lokallagene her.

Aktivitetshefte

Naturvernforbundet lager et aktivitetshefte for lokallag som vil gjøre det lettere å bytte ut bilen med sykkel. Artikler med forslag til sykkelaktiviteter vil legges ut  på våre nettsider i løpet av våren og munne ut i en aktivitetshåndbok for sykkelaktiviteter, med tilhørende presentasjon. Vi ønsker forslag til aktiviteter, gode sykkelbilder, noen som vil bidra grafisk, liker å lese korrektur eller vil organisere lanseringsfest!