Bli sponsorbedrift

Vi i NOA jobber for å bevare natur og biologisk mangfold i Oslo og Akershus, og det er gjennom støtte fra lokalbefolkningen at vi kan fortsette arbeidet. Ved å bli sponsorbedrift støtter din bedrift vårt arbeid for et grønnere fylke!

Som sponsorbedrift støtter dere fortrinnsvis NOA over flere år, men det er også anledning til å bidra med et engangsbeløp.

Ved å bli sponsorbedrift bidrar dere til å

• Følge opp en grønn og bærekraftig politikk i Marka, byen og fjorden
  • Bevare biologisk mangfold og rekreasjonsmuligheter i strandsonen
  • Bevare og reetablere det biologiske mangfoldet i Oslo og Viken
  • Verne gamle og biologisk viktige skogsområder i Marka
  • Verne grønne lunger i byen
  • Ivareta kulturlandskap

Når dere bli sponsorbedrift får dere:

• Invitasjon til to årlige seminarer
  • Tilbud om guidede bedriftsturer
  • Konsulenttjenester for bedrifter som ønsker å igangsette miljøvennlige tiltak
  • Fire utgaver av vårt medlemsblad Grevlingen
  • En "takk for støtten"-gaveplakat

Her kan du lese mer om NOAs aktuelle prosjekter for 2020

Bli sponsorbedrift nå - trykk her!

Artikkelen ble sist oppdatert: 17.12.2020

Hogst i Åmotåsen

Miljøsertifisering i skogen

Skognæringen er kritisert for å forbigå 86% av naturverdiene i skogen. Norsk tømmer er ikke bærekraftig før registreringen av naturverdier i skog utføres av habile aktører med biologisk bakgrunn.

For NOAs Fjordgruppe, Jørn Erik Bjørndalen

NOAs Fjordgruppe kommenterer Byrådserklæringen

Byrådet vil tilrettelegge for økt bruk av fjorden ved å anlegge flere badeplasser og muligheter for fjordbad. Få frigjort verdifulle arealer i Akershusstranda og på Vippetangen som nå opptas av cruisetrafikken, gå imot ny cruisepir på Filipstad. Ta vare på og styrke naturmangfoldet. Åpne byrommet for rekreasjon langs havnepromenaden. Ny havnepromenade på Grønlikaia. Gjøre Sukkerbiten til friområde. Bedre fasilitetene for toalett, fellesgriller og benker på øyene. Ruste opp Langøyene. Bedre tilrettelegging for padlig, roing og småbåter. Arbeide mot plastforurensing, opprydding av strender.

Snauflatehogst(1)

Tenk Skog

Globalt står vi overfor to store problemstillinger; endringer i klima og tap av biologisk mangfold. Mens Norge straffer Kongo med å inndra 400 millioner i årlig støtte for å hogge ned sin regnskog, har norsk skogsindustri med flatehogster underlagt seg ¾ av Norges skoger og erstattet de med ung plantasjeskog. Resultatet er at det i dag kun er 2,8% av de norske skogene som er eldre enn 160 år. Skognæringen sier vi må “tenke tre” og hogge mer for å nå klimamålet, men hvordan vil flere og større hogstflater påvirke skogens økosystem?

DSC_0241 – Kopi

Tre er godt!

I helgen arrangerte NOA seminar om virkeskvaliteten i trær. Arkitekter, byggingeniører, restaureringstømrere og skogbrukere – alle hadde noe å lære da landets fremste eksperter på trevirke kom for å dele sine erfaringer.

Debatten mellom skognæringen og Naturvernforbundets skogutvalg og NOA

Skognæringen er kritisert for å forbigå seks av syv verdifulle biologiske områder de er pålagt å ta hensyn til ved hogst, men i stede for å svare på kritikken og forklare hvordan dette er mulig, forsøker de å dra debatten over på klima ved å angripe Naturvernforbundet for å være ensidig opptatt av biologisk mangfold. Under får du en oversikt over hele debatten. Artikkelen oppdateres.