Bilde_Ta vare på trærne i ditt borettslag

Ta vare på bytrærne

31.08.2021 | Sist oppdatert: 31.08.2021

Naturvernforbundet i Groruddalen har i samarbeid med byøkologisk arbeidsgruppe i NOA laget en veileder for hvordan DU kan bidra til å sikre trærne i ditt borettslag/sameie mot hogst.

Les Celine M. Loades kronikk i Morgenbladet.

Bynaturen trenger sterkere vern!

Koronakrisen tydeliggjør hvilken viktig rolle åpne plasser og ubebygde områder spiller i å minimere smittespredning og stimulere økt trivsel og god helse.

Bynaturensmiljo4-2

Vern Mærradalen og Husebyskogen!

Husebyskogen er truet gjennom bygging av et administrasjonsbygg for ny vannforsyning til Oslo. Bygget er planlagt å ligge i hjertet av skogen. Administrasjonsbygget med sine 500m2 grunnflate, 8,5 m høyde, tekniske installasjoner på taket, samt uteområde og sikkerhetssone vil representere en barriere og kutter en viktig grønn streng mellom Mærradalen og Husebyskogen. Bygget vil innebære at et stort sammenhengende naturområde fragmenteres og at mange arters leveområder svekkes.

59295067_2262930140647602_7361734542761132032_n

Trifolium

Da jeg var liten lå vi i gresset og tygde på de søte kløverblomstene mens vi dro øynene frem og tilbake over plenen foran oss, i håp om å finne en firkløver å legge i press som ville bringe oss lykke for resten av livet.