Bynaturensmiljo4-2
Av Luka Neuman

Vern Mærradalen og Husebyskogen!

Husebyskogen er truet gjennom bygging av et administrasjonsbygg for ny vannforsyning til Oslo. Bygget er planlagt å ligge i hjertet av skogen. Administrasjonsbygget med sine 500m2 grunnflate, 8,5 m høyde, tekniske installasjoner på taket, samt uteområde og sikkerhetssone vil representere en barriere og kutter en viktig grønn streng mellom Mærradalen og Husebyskogen. Bygget vil innebære at et stort sammenhengende naturområde fragmenteres og at mange arters leveområder svekkes.

59295067_2262930140647602_7361734542761132032_n
Av Tina C. Laurendz

Trifolium

Da jeg var liten lå vi i gresset og tygde på de søte kløverblomstene mens vi dro øynene frem og tilbake over plenen foran oss, i håp om å finne en firkløver å legge i press som ville bringe oss lykke for resten av livet.

58462280_1011229695741811_2564271066859962368_n(1)
Av Tina C. Laurendz

Taraxacum officinale

Løvetann. Elsket og hatet. For noen et ugress, som setter frø etter kun et par dager som tas av sted i selv det minste vindkast. Som aldri slutter å dukke opp i matjorda eller i hagebeddet. Men løvetannen er så mye mer; ikke bare sjarmerende, men nyttig også! Flere og flere gjenoppdager den glemte, spiselige veksten - rett utenfor døren sin. Og her skal du få et par tips for å prøve du også!