Illustrasjon: Hallvard Nilsen

Illustrasjon: Hallvard Nilsen.

Av Tina C. Laurendz

Trifolium

Da jeg var liten lå vi i gresset og tygde på de søte kløverblomstene mens vi dro øynene frem og tilbake over plenen foran oss, i håp om å finne en firkløver å legge i press som ville bringe oss lykke for resten av livet.

Et sted på veien sluttet jeg å smake på naturen rundt meg, lykke ble noe en måtte smi selv, og kløveren ble bare en villblomst. Men ganske nylig oppdaget jeg dennen næringsrike blomsten på nytt i en deilig teblanding, og forstod at det er ikke bare for kua denne planten er en gourmetrett.
Kløveren skal ha mange helsebringende egenskaper - rik på næring har den en rensende effekt, og er mye brukt i urtemedisin blant annet mot hoste, i blodfortynnende blandinger og som kosttilskudd gjennom overgangsalderen. Nå skal du få noen tips til hvordan du kan bruke denne kostnadsfrie nytteveksten i matlagingen!

Først av alt: plukk kløver utenfor allfarvei. Er du allergisk mot peanøtter bør du styre unna kløver da plantene er i slekt.

I matlaging blir kløveren brukt til å smakssette alt fra salat til suppe, og blomstene er superfine til dekorasjon på kaker og i desserter! Du kan bruke både bladene og blomsten på planten, og blomsten kan gjerne nytes rett fra stilken. Særlig rødkløveren har en søt og spennende smak, og egner seg godt til å lage te av - det er kjempeenkelt:

Du tørker noen never med rødlkøver og trekker de i kokende vann. Legg gjerne i et par ferske blomster på slutten av trekketiden. En passende urt å tilsette er mynte, men du kan også være kreativ med tørket løvetann, nesle eller bær - sunt og godt!

Du kan også lage kløversirup som kan helles over frokostpannekakene eller brukes som sukkerlake til desserter. Da trenger du:
1 dl. kløverblomster (rødkløver, hvitkløver - helt valgfritt)
1 dl. vann
2-3 dl. sukker
Hell sukker og vann i en kjele og varm opp under omrøring til sukkeret er oppløst. Kok laken i tre minutter og ha deretter i blomstene. La laken trekke i 15-20 minutter over svak varme eller til du har en tyntflytende sirup.

Voila.

Onsdag 8. mai kan du være med på Smak på NaTURen! Lær om hvilke spiselige vekster vi omgir oss med, og hvordan du kan tilbrede dem: