• Buskerud

Kveldssol i Trilledalen
Innlegg:

Uttalelse fra årsmøtet i Naturvernforbundet i Buskerud, Drammen 19. mars 2018.

20.03.2018

Norsk natur er under press, og mange arter har stor nedgang. På verdensbasis viser en rapport fra WWF i 2014, en nedgang i perioden fra 1970 på over 50% i bestandene av 10 000 representative arter blant fisker, amfibier, krypdyr, fugler og pattedyr. Mange rapporter tyder på at også andre dyregrupper er redusert i perioden. Tyske forskere har samla inn og registrert insekter i 63 naturreservater i Tyskland de siste 27 åra. Resultatet viser at antall insekter er redusert med 75%. Vi har ikke slike registreringer over lang tid i Norge, men mye tyder på den samme tendensen også her.

20171104_111445

Hogst fra Statskog, verneverdige områder på Kongsberg

21.02.2018

Biolog og naturverner Finn Gregersen har i årevis sett at Statskog Kongsberg systematisk hogger verneverdig skog samtidig som det er skrikende behov for å verne de siste prosentene av naturforrynget gammelskog. Han har laget en liste over områdene Statskog har hogd på Kongsberg.

Årsmøte i fylkeslaget

09.02.2018

Naturvernforbundet i Buskerud inviterer til årsmøte 2018. Dette finner sted i Folkets Hus, sal 2 i Drammen, mandag 19. mars fra kl. 18:00. Lokalet ligger i Øvre Torggate 9, 3017 Drammen. Årsmøteinnkalling og andre papirer legges ut fortløpende.