kraftlinje

Foto: Kristin Kværnsveen

Energi

Energi er en dyrebar ressurs, og det er miljøet som betaler prisen. All energiproduksjon har i større eller mindre grad konsekvenser for miljøet. Det viktigste er å bruke energien så effektivt som mulig. Den fossil energibruken må erstattes av fornybar energi, og denne må produseres uten å ødelegge naturen.

Fossile energikilder som kull, olje og gass står for ¾ av verdens samlede energiproduksjon og er hovedproblemet bak klimatrusselen verden står overfor.

Skal vi greie å nå klimamålene, er vi tvunget til å legge om energiforbruket. Bruken av fossil energi må fases ut, og erstattes med mindre skadelige energikilder. Over hele verden, i alle sektorer.

Energikilder som vannkraft, solenergi, vindkraft, bølgekraft og geotermisk er i stor utvikling og blir stadig billigere å produsere.

Men: All energiproduksjon påvirker miljøet. Vi trenger fornybar energi, men den må bygges ut på en måte som tar hensyn til naturen.

Vannkraft- og vindkraftutbygginger fører til betydelige endringer i naturområdene og naturverdier går  tapt.

Atomkraftverk gir i seg selv lite klimagassutslipp, men uranproduksjonen gjør at atomkraft har et klimafotavtrykk som ikke må overses. Atomkraft skaper dessuten radioaktivt avfall som ingen vet hvor de skal gjøre av.

Effektiviser det vi har – ikke produser mer!

Det aller viktigste tiltaket for en mer miljøvennlig energibruk er ikke å produsere mer, men bruke mindre.

Dersom vi utnytter energien vi allerede har til rådighet på en mer effektiv måte, sparer vi miljøet for klimagassutslipp og naturinngrep.  Potensialet i energieffektivisering er enormt. Mye av teknologien for å utnytte potensialet er allerede utviklet, og forskningen på området avdekker stadig flere smarte løsninger både for industri, infrastruktur og bygningsmasse.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.05.2021

Energiplan

Vil hjelpe forbrukere med smart energibruk

21.09.2017 | Sist oppdatert: 21.09.2017

Naturvernforbundet har inngått et samarbeid med Energi Norge knyttet til nettsiden Energismart, der forbrukere kan få veiledning i smarte energitiltak i egen bolig som gagner både dem selv og samfunnet.

Cristina Mittermeier og Paul Nicklen
30 verdensberømte fotografer har skapt Instagram-storm for Lofoten

Erna og Jonas drukner i olje-protester

14.09.2017 | Sist oppdatert: 14.09.2017

I løpet av de siste dagene har Instagram-kontoene til Erna Solberg og Jonas Gahr Støre blitt fylt opp med kommentarer fra hele verden med oppfordring om å la oljen utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja ligge.

Folkefest Lofoten 2017 3

Seks partier garanterer for nok en seier i Lofoten

05.08.2017 | Sist oppdatert: 05.08.2017

Foran et smekkfullt torg i Svolvær lørdag formiddag lovet Senterpartiet, SV, Krf, Venstre, De Grønne og Rødt å kjempe for fortsatt oljefrie havområder utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja.

OED Elnar Remi Holmen juli 2017 3

Motsetter seg vindkraftverk i nasjonalt villreinområde

07.07.2017 | Sist oppdatert: 12.07.2017

- Setesdal Austhei er et av våre ti nasjonale villreinområder, hvor villreinen skal ha fortrinn. En vindkraftutbygging i området vil stride mot Norges internasjonale forpliktelser om å verne villreinen, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

0090124 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil
Regjeringen lyser ut over 100 blokker for olje og gass

Oljegalskapen fortsetter

21.06.2017 | Sist oppdatert: 21.06.2017

– Ettertiden vil dømme Regjeringens oljepolitikk hardt, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet, etter at Regjeringen i dag lyste ut over 100 nye blokker for utvinning av olje og gass.

Naturvernforbundet og KEC er på sjøfuglenes parti - mot klimagassutslipp og oljesøl
Stemples som fremmede agenter

Støtt russiske miljøvernere!

13.06.2017 | Sist oppdatert: 05.02.2018

Etter at russiske naturvernere har blitt bøtelagt av myndighetene starter Naturvernforbundet kronerulling for å bidra. Hjelp våre kolleger i øst du også!