kraftlinje

Foto: Kristin Kværnsveen

Energi

Energi er en dyrebar ressurs, og det er miljøet som betaler prisen. All energiproduksjon har i større eller mindre grad konsekvenser for miljøet. Det viktigste er å bruke energien så effektivt som mulig. Den fossil energibruken må erstattes av fornybar energi, og denne må produseres uten å ødelegge naturen.

Fossile energikilder som kull, olje og gass står for ¾ av verdens samlede energiproduksjon og er hovedproblemet bak klimatrusselen verden står overfor.

Skal vi greie å nå klimamålene, er vi tvunget til å legge om energiforbruket. Bruken av fossil energi må fases ut, og erstattes med mindre skadelige energikilder. Over hele verden, i alle sektorer.

Energikilder som vannkraft, solenergi, vindkraft, bølgekraft og geotermisk er i stor utvikling og blir stadig billigere å produsere.

Men: All energiproduksjon påvirker miljøet. Vi trenger fornybar energi, men den må bygges ut på en måte som tar hensyn til naturen.

Vannkraft- og vindkraftutbygginger fører til betydelige endringer i naturområdene og naturverdier går  tapt.

Atomkraftverk gir i seg selv lite klimagassutslipp, men uranproduksjonen gjør at atomkraft har et klimafotavtrykk som ikke må overses. Atomkraft skaper dessuten radioaktivt avfall som ingen vet hvor de skal gjøre av.

Effektiviser det vi har – ikke produser mer!

Det aller viktigste tiltaket for en mer miljøvennlig energibruk er ikke å produsere mer, men bruke mindre.

Dersom vi utnytter energien vi allerede har til rådighet på en mer effektiv måte, sparer vi miljøet for klimagassutslipp og naturinngrep.  Potensialet i energieffektivisering er enormt. Mye av teknologien for å utnytte potensialet er allerede utviklet, og forskningen på området avdekker stadig flere smarte løsninger både for industri, infrastruktur og bygningsmasse.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.05.2021

Regjeringen lyser ut over 100 blokker for olje og gass

Oljegalskapen fortsetter

21.06.2017 | Sist oppdatert: 21.06.2017

– Ettertiden vil dømme Regjeringens oljepolitikk hardt, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet, etter at Regjeringen i dag lyste ut over 100 nye blokker for utvinning av olje og gass.

Naturvernforbundet og KEC er på sjøfuglenes parti - mot klimagassutslipp og oljesøl
Stemples som fremmede agenter

Støtt russiske miljøvernere!

13.06.2017 | Sist oppdatert: 05.02.2018

Etter at russiske naturvernere har blitt bøtelagt av myndighetene starter Naturvernforbundet kronerulling for å bidra. Hjelp våre kolleger i øst du også!

Skjermbilde

Norske oljesubsidier vinner skittent gull

22.05.2017 | Sist oppdatert: 22.05.2017

Den særegne ordningen med at den norske staten tar nesten all økonomisk risiko ved ny oljeleting, vekker oppsikt. De norske milliardsubsidiene til oljeindustrien har sikret Norge gullmedalje i en europeisk kåring av fossilverstinger.

0090124 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil

Ingen grenser for norsk oljeboring

02.05.2017 | Sist oppdatert: 03.05.2017

I dag lyser Regjeringen ut 87 nye blokker for oljeboring, 34 i Norskehavet og 53 i Barentshavet. – Regjeringen bryr seg verken om argumenter for klima, natur, fiskeri eller økonomi når de stadig kjører på med mer oljeboring, sier Helga Lerkelund, fagrådgiver i Naturvernforbundet.

DSC_2216_fotoEinarHellandBergercrop

- Fortsatt et fossilparti

22.04.2017 | Sist oppdatert: 22.04.2017

Arbeiderpartiets landsmøte gikk i dag inn for at områdene utenfor Lofoten skal kunne åpnes for oljevirksomhet. - Arbeiderpartiet er fortsatt et fossilparti, som er villig til å risikere verdens siste store torskestamme på oljeindustriens alter, konstaterer lederne i Naturvernforbundet, Natur og Ungdom og Folkeaksjonen oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja.

Vil lyse ut 100 nye blokker for olje og gass

– Oljesvart regjering!

13.03.2017 | Sist oppdatert: 13.03.2017

– Forslaget om oljeboring i Arktis viser en gang for alle at Regjeringen Solberg ikke er grønn, men svart som olje, sier leder Silje Ask Lundberg i Naturvernforbundet.