kraftlinje

Foto: Kristin Kværnsveen

Energi

Energi er en dyrebar ressurs, og det er miljøet som betaler prisen. All energiproduksjon har i større eller mindre grad konsekvenser for miljøet. Det viktigste er å bruke energien så effektivt som mulig. Den fossil energibruken må erstattes av fornybar energi, og denne må produseres uten å ødelegge naturen.

Fossile energikilder som kull, olje og gass står for ¾ av verdens samlede energiproduksjon og er hovedproblemet bak klimatrusselen verden står overfor.

Skal vi greie å nå klimamålene, er vi tvunget til å legge om energiforbruket. Bruken av fossil energi må fases ut, og erstattes med mindre skadelige energikilder. Over hele verden, i alle sektorer.

Energikilder som vannkraft, solenergi, vindkraft, bølgekraft og geotermisk er i stor utvikling og blir stadig billigere å produsere.

Men: All energiproduksjon påvirker miljøet. Vi trenger fornybar energi, men den må bygges ut på en måte som tar hensyn til naturen.

Vannkraft- og vindkraftutbygginger fører til betydelige endringer i naturområdene og naturverdier går  tapt.

Atomkraftverk gir i seg selv lite klimagassutslipp, men uranproduksjonen gjør at atomkraft har et klimafotavtrykk som ikke må overses. Atomkraft skaper dessuten radioaktivt avfall som ingen vet hvor de skal gjøre av.

Effektiviser det vi har – ikke produser mer!

Det aller viktigste tiltaket for en mer miljøvennlig energibruk er ikke å produsere mer, men bruke mindre.

Dersom vi utnytter energien vi allerede har til rådighet på en mer effektiv måte, sparer vi miljøet for klimagassutslipp og naturinngrep.  Potensialet i energieffektivisering er enormt. Mye av teknologien for å utnytte potensialet er allerede utviklet, og forskningen på området avdekker stadig flere smarte løsninger både for industri, infrastruktur og bygningsmasse.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.05.2021

Foto Petter Halvorsen 2

Bygde nytt miljøhus

30.11.2012 | Sist oppdatert: 07.01.2013

Da huset til Leif Bryn brant ned, bestemte han seg for å at det nybygde huset skulle bli et miljøhus.

LarsHaltbrekken 3 Foto Åsa Maria Mikkelsen

Mål uten mening

26.11.2012 | Sist oppdatert: 26.11.2012

Regjeringen la frem sitt mål for energieffektivisering i bygg på fredag. – Regjeringens langsiktige mål er vagt og lite å strekke seg etter, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Reine i Lofoten

Oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja er viktigere enn noensinne

23.11.2012 | Sist oppdatert: 23.11.2012

I dag la Olje- og energidepartementet (OED) fram sine resultater fra kunnskapsinnhentingen i forbindelse med mulig oljevirksomhet i Lofoten, Vesterålen og Senja. – Vi har allerede mye kunnskap om hva oljeboring i disse områdene betyr. Miljøkonsekvensene av oljevirksomhet her kan være dramatiske sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

LarsHaltbrekken Foto Åsa Marie Mikkelsen
World Energy Outlook

Frykter dramatisk oppvarming om kursen ikke legges om

12.11.2012 | Sist oppdatert: 12.11.2012

Verden står foran en dramatisk oppvarming av kloden dersom klimapolitikken ikke forsterkes kraftig. Det er en av de viktigste konklusjonene i Det Internasjonale energibyråets siste rapport World Energy Outlook som ble presentert i dag.

Fiskebåt på land v oljesøl

Unik rettssak mot Shell i Nederland

11.10.2012 | Sist oppdatert: 16.10.2012

- Shell i Nigeria er skyldig i grove brudd på menneskerettighetene og miljølover, sier Geert Ritsema i Milieudefensie, Naturvernforbundets søsterorganisasjon i Nederland. - Vi håper denne rettssaken vil tvinge Shell til endelig å rydde opp.

Moskva-bilde

Vil bygge verdens største kraftverk

26.09.2012 | Sist oppdatert: 15.04.2014

Naturvernforbundet planlegger å bygge «verdens største kraftverk» sammen med sine partnerorganisasjoner i Ukraina, Hviterussland, Russland og Kasakhstan. Dersom de fire landenes potensiale for energieffektivisering utnyttes, vil det tilsvare like mye energi som verdens samlede vannkraftproduksjon.