kraftlinje

Foto: Kristin Kværnsveen

Energi

Energi er en dyrebar ressurs, og det er miljøet som betaler prisen. All energiproduksjon har i større eller mindre grad konsekvenser for miljøet. Det viktigste er å bruke energien så effektivt som mulig. Den fossile energibruken må erstattes av fornybar energi, og denne må produseres uten å ødelegge naturen.

Fossile energikilder som kull, olje og gass står for ¾ av verdens samlede energiproduksjon og er hovedproblemet bak klimatrusselen verden står overfor.

Skal vi greie å nå klimamålene, er vi tvunget til å legge om energiforbruket. Bruken av fossil energi må fases ut, og erstattes med mindre skadelige energikilder. Over hele verden, i alle sektorer.

Energikilder som vannkraft, solenergi, vindkraft, bølgekraft og geotermisk er i stor utvikling og blir stadig billigere å produsere.

Men: All energiproduksjon påvirker miljøet. Vi trenger fornybar energi, men den må bygges ut på en måte som tar hensyn til naturen.

Vannkraft- og vindkraftutbygginger fører til betydelige endringer i naturområdene og naturverdier går  tapt.

Atomkraftverk gir i seg selv lite klimagassutslipp, men uranproduksjonen gjør at atomkraft har et klimafotavtrykk som ikke må overses. Atomkraft skaper dessuten radioaktivt avfall som ingen vet hvor de skal gjøre av.

Effektiviser det vi har – ikke produser mer!

Det aller viktigste tiltaket for en mer miljøvennlig energibruk er ikke å produsere mer, men bruke mindre.

Dersom vi utnytter energien vi allerede har til rådighet på en mer effektiv måte, sparer vi miljøet for klimagassutslipp og naturinngrep.  Potensialet i energieffektivisering er enormt. Mye av teknologien for å utnytte potensialet er allerede utviklet, og forskningen på området avdekker stadig flere smarte løsninger både for industri, infrastruktur og bygningsmasse.

Artikkelen ble sist oppdatert: 02.09.2022

John Gummer

Ikke lønnsomt med mer olje

08.08.2013 | Sist oppdatert: 08.08.2013

Vi har ikke råd til å hente opp all olja og gassen vår. Dette var budskapet både fra internasjonale miljøeksperter, og fra Miljøverndepartementet under klimakonferansen på Arendalsuka i dag.

ID4388_1
Oljeindustrien innrømmer:

Store giftutslipp ble ikke rapportert

17.07.2013 | Sist oppdatert: 25.07.2013

Oljebransjen kan ha sluppet ut opptil fire ganger mer «svarte kjemikalier» enn tidligere anslått. Representanter for norsk olje og gass innrømmer at utslipp av miljøgifter i form av brannskum har vært underrapportert. Naturvernforbundet krever at giftig brannskum fases ut raskest mulig.

Foto Harald Pettersen  Statoil
Bryter alle miljøråd

Advarer Stortinget mot gigantåpning for oljeutvinning

19.06.2013 | Sist oppdatert: 16.07.2014

I dag stemmer Stortinget over åpning av Barentshavet Sørøst. Den største beslutning av sitt slag på 20 år. – Et ja fra Stortinget vil gi oss store utslipp av klimagasser i mange år framover og er i strid med alle miljøfaglige råd, sier Lars Haltbrekken leder i Naturvernforbundet.

IStock_000023561041Small

Oljefondet kjøper seg opp i atomvåpen og atomkraft

25.04.2013 | Sist oppdatert: 25.04.2013

27 år etter Tsjernobylulykken investerer Oljefondet milliarder i blant annet japansk og fransk atomkraft. Vi er snart verdens største investor i atomvåpenproduksjon. - Regjeringen må nå selge seg ut av atomindustrien og jobbe for en internasjonal avtale mot atomkraft og mot atomvåpen, sier leder i Naturvernforbundet Lars Haltbrekken.

Woman in oil spill area, Warri, Nigeria dok res

Til Nigeria for å lære oljemotstand

14.03.2013 | Sist oppdatert: 17.03.2013

Naturvernforbundet tror tilhengere av oljefrie områder utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja har mye å lære fra lokalbefolkningens kamp mot olje i Nigeria. Nå ønsker de å etablere et vennskapssamarbeid.