kraftlinje

Foto: Kristin Kværnsveen

Energi

Energi er en dyrebar ressurs, og det er miljøet som betaler prisen. All energiproduksjon har i større eller mindre grad konsekvenser for miljøet. Det viktigste er å bruke energien så effektivt som mulig. Den fossil energibruken må erstattes av fornybar energi, og denne må produseres uten å ødelegge naturen.

Fossile energikilder som kull, olje og gass står for ¾ av verdens samlede energiproduksjon og er hovedproblemet bak klimatrusselen verden står overfor.

Skal vi greie å nå klimamålene, er vi tvunget til å legge om energiforbruket. Bruken av fossil energi må fases ut, og erstattes med mindre skadelige energikilder. Over hele verden, i alle sektorer.

Energikilder som vannkraft, solenergi, vindkraft, bølgekraft og geotermisk er i stor utvikling og blir stadig billigere å produsere.

Men: All energiproduksjon påvirker miljøet. Vi trenger fornybar energi, men den må bygges ut på en måte som tar hensyn til naturen.

Vannkraft- og vindkraftutbygginger fører til betydelige endringer i naturområdene og naturverdier går  tapt.

Atomkraftverk gir i seg selv lite klimagassutslipp, men uranproduksjonen gjør at atomkraft har et klimafotavtrykk som ikke må overses. Atomkraft skaper dessuten radioaktivt avfall som ingen vet hvor de skal gjøre av.

Effektiviser det vi har – ikke produser mer!

Det aller viktigste tiltaket for en mer miljøvennlig energibruk er ikke å produsere mer, men bruke mindre.

Dersom vi utnytter energien vi allerede har til rådighet på en mer effektiv måte, sparer vi miljøet for klimagassutslipp og naturinngrep.  Potensialet i energieffektivisering er enormt. Mye av teknologien for å utnytte potensialet er allerede utviklet, og forskningen på området avdekker stadig flere smarte løsninger både for industri, infrastruktur og bygningsmasse.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.05.2021

IStock-466485647
Norway's oil and gas

New report: Modest economic consequences from reduced oil extraction in Norway

27.10.2020 | Sist oppdatert: 28.10.2020

A new report from Norway’s statistics agency shows that a reduction in the country’s oil and gas industry would only affect economic activity by the equivalent of one year’s GDP growth over the next 30 years, and will otherwise have modest effects – due, among other things, to increased competitiveness in the rest of the economy and greater space for a just transition.

Vindturbiner Bessakerfjellet foto Lene Liebe (4)
Vindkrafthøring på Stortinget

– Naturen må på tas på alvor i vindkraftpolitikken

14.10.2020 | Sist oppdatert: 14.10.2020

– Regjeringen har lagt fram en vindkraftmelding som skal ta mer hensyn til natur og friluftsliv, men vi er bekymret for at det er mange fine ord og få konkrete tiltak. Naturen må tas på alvor i vindkraftpolitikken, og det trengs langt kraftigere lut for å unngå at vindkraftutbygging ødelegger viktige natur- og friluftsområder i Norge, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Foto Harald Pettersen  Statoil
- Et spill for galleriet

Miljøbevegelsen dropper oljehøring i protest

28.08.2020 | Sist oppdatert: 31.08.2020

Naturvernforbundet, Greenpeace Norge, Natur og Ungdom og WWF Verdens naturfond går hardt ut mot høringsprosessene i oljeforvaltningen, som de kaller et spill for galleriet.

KjartanTranaInnvordfjellet
Innvordfjellet vindkraftverk

– Vi skal vinne kampen om Innvordfjellet

14.08.2020 | Sist oppdatert: 17.08.2020

– Vi tror på seier i kampen for å stanse vindkraftutbyggingen på Innvordfjellet, sier Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet. Vindkraftselskapet Zephyr har nå klaget til olje- og energiminister Tina Bru og vil ha lengre frist til å sette vindkraftverket i Flatanger i Trøndelag i drift.

Entrepreneurship training
Ungdom tar ledelsen

Operasjon Dagsverk: Resultater fra 2019

04.08.2020 | Sist oppdatert: 05.08.2020

Oppsummering av resultater fra Naturvernforbundet og Natur og Ungdom sitt Operasjon Dagsverk-prosjekt «Fra utvinning til utdanning».