kraftlinje

Foto: Kristin Kværnsveen

Energi

Energi er en dyrebar ressurs, og det er miljøet som betaler prisen. All energiproduksjon har i større eller mindre grad konsekvenser for miljøet. Det viktigste er å bruke energien så effektivt som mulig. Den fossil energibruken må erstattes av fornybar energi, og denne må produseres uten å ødelegge naturen.

Fossile energikilder som kull, olje og gass står for ¾ av verdens samlede energiproduksjon og er hovedproblemet bak klimatrusselen verden står overfor.

Skal vi greie å nå klimamålene, er vi tvunget til å legge om energiforbruket. Bruken av fossil energi må fases ut, og erstattes med mindre skadelige energikilder. Over hele verden, i alle sektorer.

Energikilder som vannkraft, solenergi, vindkraft, bølgekraft og geotermisk er i stor utvikling og blir stadig billigere å produsere.

Men: All energiproduksjon påvirker miljøet. Vi trenger fornybar energi, men den må bygges ut på en måte som tar hensyn til naturen.

Vannkraft- og vindkraftutbygginger fører til betydelige endringer i naturområdene og naturverdier går  tapt.

Atomkraftverk gir i seg selv lite klimagassutslipp, men uranproduksjonen gjør at atomkraft har et klimafotavtrykk som ikke må overses. Atomkraft skaper dessuten radioaktivt avfall som ingen vet hvor de skal gjøre av.

Effektiviser det vi har – ikke produser mer!

Det aller viktigste tiltaket for en mer miljøvennlig energibruk er ikke å produsere mer, men bruke mindre.

Dersom vi utnytter energien vi allerede har til rådighet på en mer effektiv måte, sparer vi miljøet for klimagassutslipp og naturinngrep.  Potensialet i energieffektivisering er enormt. Mye av teknologien for å utnytte potensialet er allerede utviklet, og forskningen på området avdekker stadig flere smarte løsninger både for industri, infrastruktur og bygningsmasse.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.05.2021

IMG_3419 Tellenes foto Naturvernforbundet(1)
Innstilling fra Stortingets energi- og klimakomite

Skuffende ny vindkraftpolitikk

25.11.2020 | Sist oppdatert: 25.11.2020

Innstillingen fra Stortingets energi- og miljøkomite til ny vindkraftpolitikk er puslete og løser ikke problemene med naturødeleggende vindkraft, mener Naturvernforbundet.

Utbyggingsområdet Jostein Nygård
Naturmangfoldloven må legges til grunn ved gjennomgang av vindkraftkonsesjoner

Vindkraftkonsesjonen på Bremangerlandet må trekkes tilbake

23.11.2020 | Sist oppdatert: 23.11.2020

Stortinget har pålagt Regjeringen å gå gjennom alle gitte vindkraftkonsesjoner og trekke tilbake konsesjoner som er gitt på ugyldig grunnlag. Regjeringen har begynt på gjennomgangen, men natur- og friluftslivsorganisasjoner er kritiske til fremgangsmåten.

Storheia_nilaas
Rettssak om vindkraft på Storheia

Stans regjeringsadvokaten som partshjelp til Fosen Vind mot naturen og samene

23.11.2020 | Sist oppdatert: 23.11.2020

Uttalelse fra Naturvernforbundets landsstyre: Høyesteretts ankeutvalg skal snart behandle spørsmålet om anken fra samene om Storheia-utbyggingen på Fosen i Trøndelag skal komme opp i Høyesterett. Reindrifta har i lagmannsretten fått medhold i at utbyggingen, som ble gjennomført i 2016– 2020, har ødelagt vinterbeite på Storheia. De har blitt tilkjent erstatning, men krever også å få konsesjonsvedtaket kjent ugyldig.

Håven og reinsdyret(1)
Seier mot naturødeleggende vindkraft

Jubel i Namdalen og Nærøysund!

13.11.2020 | Sist oppdatert: 13.11.2020

I går kom nyheten om at Tensio får avslag på utsatt frist for idriftsettelse av nettilknytning for Ytre Vikna vindkraftverk II. Kenneth Brandsås, direktør i NTE gikk ut i Namdalsavisa og forteller at de dermed legger planene om Ytre Vikna II døde. Han understreker at de kommer til å starte arbeidet med ny søknad om konsesjon, som igjen vil kreve nye konsekvensutredninger.

IStock-466485647
Norway's oil and gas

New report: Modest economic consequences from reduced oil extraction in Norway

27.10.2020 | Sist oppdatert: 28.10.2020

A new report from Norway’s statistics agency shows that a reduction in the country’s oil and gas industry would only affect economic activity by the equivalent of one year’s GDP growth over the next 30 years, and will otherwise have modest effects – due, among other things, to increased competitiveness in the rest of the economy and greater space for a just transition.