kraftlinje

Foto: Kristin Kværnsveen

Energi

Energi er en dyrebar ressurs, og det er miljøet som betaler prisen. All energiproduksjon har i større eller mindre grad konsekvenser for miljøet. Det viktigste er å bruke energien så effektivt som mulig. Den fossil energibruken må erstattes av fornybar energi, og denne må produseres uten å ødelegge naturen.

Fossile energikilder som kull, olje og gass står for ¾ av verdens samlede energiproduksjon og er hovedproblemet bak klimatrusselen verden står overfor.

Skal vi greie å nå klimamålene, er vi tvunget til å legge om energiforbruket. Bruken av fossil energi må fases ut, og erstattes med mindre skadelige energikilder. Over hele verden, i alle sektorer.

Energikilder som vannkraft, solenergi, vindkraft, bølgekraft og geotermisk er i stor utvikling og blir stadig billigere å produsere.

Men: All energiproduksjon påvirker miljøet. Vi trenger fornybar energi, men den må bygges ut på en måte som tar hensyn til naturen.

Vannkraft- og vindkraftutbygginger fører til betydelige endringer i naturområdene og naturverdier går  tapt.

Atomkraftverk gir i seg selv lite klimagassutslipp, men uranproduksjonen gjør at atomkraft har et klimafotavtrykk som ikke må overses. Atomkraft skaper dessuten radioaktivt avfall som ingen vet hvor de skal gjøre av.

Effektiviser det vi har – ikke produser mer!

Det aller viktigste tiltaket for en mer miljøvennlig energibruk er ikke å produsere mer, men bruke mindre.

Dersom vi utnytter energien vi allerede har til rådighet på en mer effektiv måte, sparer vi miljøet for klimagassutslipp og naturinngrep.  Potensialet i energieffektivisering er enormt. Mye av teknologien for å utnytte potensialet er allerede utviklet, og forskningen på området avdekker stadig flere smarte løsninger både for industri, infrastruktur og bygningsmasse.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.05.2021

Troll A, Nordsjøen

Helt feil med nok en oljeutlysning

19.06.2020 | Sist oppdatert: 19.06.2020

Naturvernforbundet reagerer på at det lyses ut 36 nye oljeblokker. Det er på tide at Norge bremser oljepolitikken, avvikler TFO og heller satser på bærekraftige næringer.

Vindkraftverk utsnitt foto amazonfilm Istockphoto

Krever full stopp for naturødeleggende vindkraft

18.06.2020 | Sist oppdatert: 19.06.2020

Fredag 19. juni legger Regjeringen fram stortingsmelding for vindkraft på land. Naturvernforbundet krever full stopp i utbyggingen av naturødeleggende vindindustri og at konsesjoner til naturødeleggende anlegg trekkes tilbake.

Eric-Dooh-at-home-in-goi-village-showing-oil-pollution-Marten van Dijl-Milieudefensie

Ingen opprydning, ingen rettferdighet: Shell sin oljeforurensning i Nigeria

18.06.2020 | Sist oppdatert: 18.06.2020

Det er snart ti år siden FNs miljøprogram (UNEP) dokumenterte den alvorlige oljeforurensningen i Nigerdeltaet og oppfordret til umiddelbar opprydning. Oljeforurensningen er i hovedsak forårsaket av to internasjonale oljeselskaper, Shell og Eni. En statusrapport fra vår søsterorganisasjon i Nigeria (ERA) og Amnesty viser at svært lite har skjedd siden den gang.

GP0STU5UJ_PressMedia
Nå er dato satt:

Klimasøksmål til Høyesterett blir 4.november!

09.06.2020 | Sist oppdatert: 09.06.2020

Høyesterett skal behandle klimasøksmålet 4. november i år. Miljøorganisasjonene ser frem til at folkets rett til en levelig fremtid endelig skal behandles av landets øverste domstol.

0094173 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil
Krisepakke til petroleumsbransjen

Samlet klimabevegelse advarer Ap mot gavepakke til olja

03.06.2020 | Sist oppdatert: 03.06.2020

Naturvernforbundet og en samlet klimabevegelse mener at Arbeiderpartiet ikke må gå inn for endringer i oljeskatteregimet som forlenger oljealderen og medfører høy risiko for feilinvesteringer. Istedenfor bør krisepakken bidra til omstilling av leverandørindustrien og olje- og gassnæringen.

Silje Ask Lundberg Øyvind Johnsen

Ingen vindindustri i reinens leveområder

23.05.2020 | Sist oppdatert: 23.05.2020

Sinne og avmaktsfølelse sprer seg, ettersom stadig større naturområder ødelegges og arter forsvinner. Det samiske samfunnet rammes spesielt hardt, og motstanden mot vindkraftindustrien vokser. Konsekvensene av all utbygging, det være seg vindkraft, vannkraft, gruvedrift, oppdrett og hyttelandsbyer er dramatisk for naturgrunnlaget for samisk kultur og reindrifta. Kampen for å bevare naturgrunnlaget skaper tette bånd og gode allianser mellom naturvernere og samiske interesser.