kraftlinje

Foto: Kristin Kværnsveen

Energi

Energi er en dyrebar ressurs, og det er miljøet som betaler prisen. All energiproduksjon har i større eller mindre grad konsekvenser for miljøet. De energikildene vi bruker desidert mest av er også de desidert farligste, og er i ferd med å endre klimaet på kloden. Men fremtiden er både fornybar og energieffektiv.

Fossile energikilder som kull, olje og gass står for ¾ av verdens samlede energiproduksjon. Disse energikildene er en stor del av grunnlaget for industrialisering, det moderne samfunnet og finansieringen av den norske velferdsstaten. Kontroll over energiressurser, og tilgang til energi, er også en pådriver for mange store, internasjonale politiske konflikter. Fossil energi er også hovedproblemet bak klimatrusselen verden står overfor.

Skal vi greie å nå klimamålene, er vi tvunget til å legge om energiforbruket. Bruken av fossil energi må fases ut, og erstattes med mindre skadelige energikilder. Over hele verden, i alle sektorer.

Energi uten klimakonsekvenser?

Utvikling av klimavennlige energikilder som vannkraft, solenergi, vindkraft, bølgekraft og geotermisk energi er på vei oppover. Mange steder i verden er den fornybare energien den billigste og mest fleksible energien, som er enklest å bygge ut. Stadig forskning og utvikling gjør fornybar energi mer og mer konkurransedyktig.

Men: Selv om fornybar energi er klimavennlig, er den ikke nødvendigvis miljøvennlig. All energiproduksjon påvirker miljøet. Storstilte vannkraftutbygginger fører til betydelige endringer i naturområdene og naturverdier går ofte tapt. Vi må ha fornybar energi, men den må bygges ut på en måte som tar hensyn til natur, miljø og samfunn.

Vindkraftutbygging har blitt et stort konflikttema i Norge. Planene som nå foreligger gir store inngrep i sårbar kystnatur og legger beslag på store naturområder.

Atomkraftverk gir i seg selv lite klimagassutslipp, men uranproduksjonen gjør at atomkraft har et klimafotavtrykk som ikke må overses. Atomkraft skaper dessuten radioaktivt avfall som ingen vet hvor de skal gjøre av.

Effektiviser det vi har – ikke produser mer!

Fornybar energi er viktig, men bare en del av løsningen. Det aller viktigste tiltaket for en mer miljøvennlig energibruk er ikke å produsere mer, men bruke mindre.

Dersom vi utnytter energien vi allerede har til rådighet på en mer effektiv måte, sparer vi miljøet for klimagassutslipp og naturinngrep.  Potensialet i energieffektivisering er enormt. Mye av teknologien for å utnytte potensialet er allerede utviklet, og forskningen på området avdekker stadig flere smarte løsninger både for industri, infrastruktur og bygningsmasse.

Vannkraft ingen unnskyldning

Norge er i dag ett av landene med høyest elektrisitetsforbruk i verden. At denne energien i stor grad er produsert ved hjelp av fornybar vannkraft gjør ikke dette tilgivelig.

Norge er del av et internasjonalt kraftnettverk, og den fornybare energien vi produserer og ikke bruker kan eksporteres til land der for eksempel forurensende og klimafarlige kullkraftverk er et naturlig alternativ.

I tillegg vil den delen av energibehovet som i dag dekkes av fossil energi måtte erstattes av fornybar energi. Stadig mer av bilparken vil bli elektrisk, i industrien erstattes olje og gass av fornybar energi og oljefyrer i hjemmene våre erstattes med varmepumper eller andre former for oppvarming. Det gjør det enda mer nødvendig å bruke den energien vi har til rådighet på den mest effektive måten.

Hva mener vi - nett

Hva mener vi?

Reduksjon av klimagassutslipp kan ikke legitimere store ødeleggelser av natur. Risikoen med klimaendringene må veies mot risikoen utbyggingen av fornybar energi medfører for naturen.

Fokksteinane
Avslag til Siragrunnen

Bevarer fuglenes motorvei!

13.01.2015

Norges Vassdrags- og Energidirektorat (NVE) avslo i dag søknaden om å bygge Siragrunnen vindkraftverk på grunn av konsekvensene for fuglelivet, fisket og landskapet. – Dette er en seier for naturen på Sørvestlandet, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Lars haltbrekken energiffektivisering
Ny tilskuddsordning fra Enova

- Vil føre til raskere utfasing av oljefyr

19.12.2014

Enova har lansert sin nye rettighetsbaserte støtteordning for husholdningene: Enovatilskuddet. Naturvernforbundet synes det er bra med en enklere og utvidet støtteordning fra Enova og dette er definitivt en forbedring fra tidligere ordninger.

Oljefri Arendal korps tank

Kan det fikses? Klart vi kan!

19.11.2014

Lørdag 15. november lanserte Naturvernforbundet Oljefri-kampanjen i Arendal ved å vise fram en gammel, rusten oljetank. Kampanjen lot seg høre over halve byen da Froland Skolekorps brukte tanken som slagverk.

Foto Harald Pettersen  Statoil
Storfunn av olje og gass i Barentshavet

- En udetonert klimabombe

14.10.2014

Regjeringen må sørge for at det nye storfunnet av gass og olje i Barentshavet blir liggende, mener Naturvernforbundet. – Vi har allerede funnet langt mer fossil energi enn klimaet tåler. Det siste vi trenger er nye funn og nye utslipp, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Kalvvatnan
Vindkraftutbygging på Kalvvatnan:

– Vil gi enorme naturinngrep

28.07.2014

– All fornuft tilsier at det ikke bør bygges vindkraftanlegg her, sier Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet.

Hviterussland

Hviterusslands største kraftverk

28.05.2014

I dag lanserer Naturvernforbundet sin samarbeidspartner kampanjen ”Energisparing – Hviterusslands største kraftverk!” Målsetningen med kampanjen er å synliggjøre landets enorme potensial for energisparing.

LarsHaltbrekken Foto Åsa Marie Mikkelsen
Statsbudsjettet 2015:

Grønne skatter og omprioriteringer

17.02.2014

Regjeringen må i statsbudsjettet for 2015 komme med den forsterka miljøpolitikken den har lovet oss gjennom regjeringsplattformen. Klimatrusselen er større en noen gang, og utryddelsen av planter og dyr skjer i et rekordraskt tempo.