En bursdagsfeiring jeg står over

Ikke alle bursdager er verdt å feire. Når den fjerde og siste reaktoren ved Kola atomkraftverk runder 30 år lørdag 11.oktober, burde vi kunne feiret nedleggelsen. I stedet feires bursdagen, og direktøren kan feire ny konsesjon til å drive videre i 25 ekstra år, utover den opprinnelige levetiden på 30 år.

Av Kjersti Album, prosjektleder i Internasjonal avdeling. Har jobbet med atomkraft i Russland siden 2003

Da jeg besøkte Kola atomkraftverk for første gang, i 1993, var bekymringene fra venner og familie store. Tenk om noe skulle skje. Jeg måtte påpeke at hvis noe alvorlig skulle skje ved Kola atomkraftverk, er det mange steder i Norge det er utrygt å være. Det er også derfor norske myndigheter har betalt for oppgraderinger og sikkerhetsforbedringer ved atomkraftverket gjennom mange år. Som igjen har gitt russiske myndigheter nok et argument for å forlenge levetiden. Og bryte den opprinnelige forutsetningen for den norske støtten – at reaktorene skulle legges ned når de nådde design- levetiden på 30 år.

Nå går alle reaktorene ved Kola atomkraftverk på overtid. Vitaly, som jobber i Naturvernforbundets partner-organisasjon Kola Environmental Centre (KEC), er oppgitt.

«Dette gir økt risiko uten reelt behov», sier Vitaly og påpeker at atomkraftverket bare går for halv kapasitet. KEC er fornøyd med at norske myndigheter nekter nye overføringslinjer til strøm over grensa, så lenge de eldste reaktorene er i drift.

Dobling av eksisterende levetid
KEC og Naturvernforbundet har jobbet sammen siden begynnelsen av 90-tallet, og siden 2004 har vi jobbet for dekommisjoneringsplaner for de gamle russiske atomkraftverk. Å stenge og ta fra hverandre et atomkraftverk er nemlig ikke spøk, og det er viktig med god planlegging for å sikre sosiale, sikkerhetsmessige og miljømessige hensyn.

Vitaly påpeker at 25 ekstra år innebærer nesten en dobling av den levetiden designerne ga reaktoren. Og er skuffet over at disse avgjørelsene tas i lukkede rom.

«Nok en gang får de forlenget levetid uten å følge kravene i russisk lov om miljøundersøkelser, og heller ikke konsekvensutredninger og høringer», sier Vitaly, og understreker at KEC gir konstruktive innspill til dekommisjoneringsplaner og mer en gjerne bidrar til dialog.

Miljøvernorganisasjoner i Russland er under press fra myndighetene; mottar du penger fra utlandet og driver med politikk, skal du registreres som «utenlandsk agent». To miljøvernorganisasjoner er allerede ført inn i registeret, mot sin vilje.

Det er ikke vanlig å kritisere bursdagsbarn. Jeg nøyer meg med å konstatere at Kola atomkraftverk får penger fra Norge, og å poengtere at å jobbe for 25 ekstra år, utover den levetiden designerne satte, ikke akkurat er upolitisk. Men russiske myndigheter ser ut til å mene at staten har én stemme og én vilje, og hvis du jobber for Kremls politikk er du upolitisk, mens de som jobber mot driver med politikk.