Ren energi i Afrika

Tilgangen til ren energi er avgjørende for å bedre forholdene for verdens fattigste. Naturvernforbundet samarbeider med miljøorganisasjoner i Togo, Nigeria og Mosambik i prosjektet «Ren energi i Afrika».

Mangler strøm
Over én milliard mennesker lever uten tilgang på strøm. De aller fleste har heller ikke mulighet til å skaffe seg et lite solcelleanlegg, rett og slett fordi det ikke fins tilgjengelig i nærmiljøet eller fordi det ikke fins finansieringsordninger som gjør det mulig.

Løser flere utfordringer
Naturvernforbundet har funnet fram til gode produkter og vi gjør dem tilgjengelig i områder uten strøm. Naturvernforbundet kombinerer det beste fra bistand og business for å få fart på utviklingen. Dette er en del av løsningen på to av vår tids største utfordringer, fattigdom og klimagassutslipp.

Om prosjektet
Vi gir ikke bort utstyr, men sørger for at det blir tilgjengelig uten for mange fordyrende mellomledd.  En fattig familie vil måtte spare for å kunne investere 20.000 CFA (300 kr) for et mini solstrøm-anlegg som dette.  Reduserte utgifter til parafin, stearinlys, batterier og mobillading gjør at investeringen raskt er tjent inn igjen.  I Togo bruker en familie minst 50 CFA om dagen på parafin, mens solstrømmen vil koste mindre enn 15 CFA.  Det er dyrt å være fattig.

Naturvernforbundets bidrag er finansiering av store innkjøp, etablering av et salgsapparat, informasjon og opplæring av servicefolk.  Pengene kommer tilbake når utstyret selges og kan brukes til nye innkjøp og aktiviteter. Det virker. De første 4.000 anleggene er allerede i bruk i Vest-Afrika.

Du som solgiver gir viktig støtte
Som Solgiver er du med på å gjøre sollamper tilgjengelig på nye steder. Etter salg av lampen går pengene inn i et rullerende fond for nye energitiltak for de fattigste.  Når du kjøper produktet, vil afrikanske familier også kunne kjøpe en god lyskilde med garanti, og på avbetaling. Det bygges opp lokal kompetanse som bidrar med service, vedlikehold og oppgradering til et større anlegg.  Satsingen på fornybar energi skaper nye arbeidsplasser, gjør hverdagen enklere, gir bedre inneklima og bidrar til at folk sparer penger. Kort sagt en solskinnshistorie.