Energieffektivisering

For å løse klima- og naturkrisen må vi bruke energien mer effektivt. Potensialet er stort.

All energiproduksjon belaster miljøet . Derfor vil det beste miljøvalget alltid være å redusere forbruket av energi.  Alle er enige om at det er viktig å spare energi. Det har likevel blitt nedprioritert til fordel for ny kraftproduksjon. Naturvernforbundet jobber for å redusere det totale energiforbruket og en halvering av energibehovet i bygg.

Satsing på energisparing minimerer behovet for utbygging av vindkraft for å sikre elektrifisering av transport og andre formål. Det frigjør strøm som kan erstatte fossil energi uten å ødelegge naturen.

Mest å spare i bygg
Bygg er den sektoren som bruker mest energi (80 TWh) og mest strøm (65 TWh) i Norge. Energisparing i bygg kan gi store mengder strøm uten konflikter med utbygging i naturen. Stortinget har vedtatt et mål om 10 TWh energisparing i bygg innen 2030.

Potensialet er enda større. Det er mulig å halvere energibruken i byggsektoren i løpet av 30 år ved å bygge bedre og gjøre de rette tiltakene i forbindelse med vedlikehold og modernisering, viste Arnstad-utvalget i 2010. Frem til 2050 er det mulig å redusere energibruken i byggsektoren med 39 TWh har NTNU beregnet.

Fordeler med energisparing
•    Reduserer behovet for kraft- og nettutbygging og sparer natur
•    Frigjør energi til å erstatte fossil energi i andre sektorer
•    Gir lavere energiregning
•    Gir økt komfort, med for eksempel bedre isolerte bygninger
•    Gir innbyggere, bedrifter og offentlig virksomhet en mulighet til å være med i kampen for klima og natur
•    Gir arbeidsplasser over hele landet

Hva kan du gjøre?
Energismart.no er Naturvernforbundets egen nettside med tips til boligeiere som ønsker å spare energi.

Naturvernforbundet mener
For å ta vare på naturen og redusere utslipp må energisparing prioriteres i energipolitikken.
•    Det må lages en handlingsplan for redusert energibruk i bygg med tilstrekkelige virkemidler for å nå målet om 10 TWh spart i bygg innen 2030.
•    Enova må få 1 milliard til energitiltak i bygg.
•    Utvide dagens Enovatilskudd til fullstendig oppgradering av boligen til de som tar ett tiltak av gangen.
•    Borettslag og sameier må bli egen målgruppe i Enovas program.
•    Vurdere nye virkemidler som hvite sertifikater (energispareforpliktelser) hvor energi- eller nettselskap får krav om å gjennomføre tiltak tilsvarende en prosentandel av sitt energisalg, som alternativ til Enova.
•    Det bør etableres en tilskuddordning for kommuner som tilbyr gratis energirådgivning.
•    Elavgiften og nettleien må stimulere til å redusere det totale energiforbruket med lavt fastledd og høyt energiledd.

Hvor mye kraft trenger vi?
Strømforbruket i Norge er på ca. 130 TWh årlig, og det planlegges for økt bruk for å fase ut fossil energi.

Norge rundt er det planer om batterifabrikker, datasentre, hydrogenproduksjon og annen kraftkrevende virksomhet. Dette kan være næringer og arbeidsplasser som erstatter dagens fossile energibruk. Men omstillingen kan ikke medføre at naturen bygges ned.

Naturvernforbundets rapport Fossilfritt Norge viser hvordan vi skal klare å erstatte all fossil energi med fornybar energi. En full utfasing av fossil energi innen 2040 er mulig å oppnå uten storstilt utbygging av ny fornybar energiproduksjon, men det forutsetter massiv satsing på energieffektivisering, redusert energibruk i transportsektoren samt en styrt avvikling av petroleumssektoren.

Artikkelen ble sist oppdatert: 04.05.2021

Smilende ingeniørstudenter foto Silje Østerbø

De vil hjelpe deg å spare strøm!

29.01.2016 | Sist oppdatert: 08.06.2017

Vil du bli energismart og redusere energibehovet og strømregningen din? Ingeniørstudenter ved Høyskolen i Bergen og Universitetet i Agder gir deg nå gode energiråd helt gratis.

Passivhus

Det haster med nye energikrav

22.05.2015 | Sist oppdatert: 22.05.2015

Naturvernforbundet legger i sin høringsuttalelse til nye energikrav for bygninger vekt på at mer ambisiøse energikrav til boliger og andre bygg er viktig for å unngå unødvendig energisløsing. Framtidens bygg er miljøvennlige, bruker lite energi og den energien som brukes kommer fra den mest miljøvennlige energiproduksjonen tilgjengelig. Direktoratet for byggkvalitet har mulighet til å stake ut kursen for fremtidens nullutslippsbygg gjennom de nye energikravene.

Hjørungavåggata oljefri

Over 20 organisasjoner krever fossilfrie bygg

22.05.2015 | Sist oppdatert: 22.05.2015

Nye energikrav for nybygg og rehabilitering er nå på vei. Over 20 organisasjoner og bedrifter står sammen om et totalforbud mot varmeinstallasjon for fossilt brensel. - Å tillate fossil gass er verken nødvendig eller fremtidsrettet, mens et totalforbud av fossilt brensel vil være mye enklere for byggherrer, næring og myndigheter, mener de 20 organisasjonene.

Hjørungavåggata oljefri

Bygg for framtida!

16.02.2015 | Sist oppdatert: 19.02.2015

Regjeringen la i dag fram sitt forslag til energikrav for nye bygninger. – Strengere energikrav til boliger og andre bygg er viktig for å redusere energiforbruket. Det er bra for både klimaet, naturen, komforten og lommeboka, sier Audun Randen Johnson, energirådgiver i Naturvernforbundet.

Lars haltbrekken energiffektivisering
Ny tilskuddsordning fra Enova

- Vil føre til raskere utfasing av oljefyr

19.12.2014 | Sist oppdatert: 19.12.2014

Enova har lansert sin nye rettighetsbaserte støtteordning for husholdningene: Enovatilskuddet. Naturvernforbundet synes det er bra med en enklere og utvidet støtteordning fra Enova og dette er definitivt en forbedring fra tidligere ordninger.

Oljefri Arendal korps tank

Kan det fikses? Klart vi kan!

19.11.2014 | Sist oppdatert: 19.11.2014

Lørdag 15. november lanserte Naturvernforbundet Oljefri-kampanjen i Arendal ved å vise fram en gammel, rusten oljetank. Kampanjen lot seg høre over halve byen da Froland Skolekorps brukte tanken som slagverk.