Norges første passivhus (Foto: NorOne)

Norges første passivhus (Foto: NorOne).

Energisparing i bygg

Med smarte løsninger og teknologi som allerede finnes, kan mange bygg bli selvforsynte, eller til og med produsenter, av energi. Energisparing i bygg er en gladnyhet for både miljøet og lommeboka, men dessverre også en godt bevart hemmelighet for mange.

Bygg er den sektoren som bruker mest energi (80 TWh) og mest strøm (65 TWh) i Norge. Energisparing i bygg kan gi store mengder strøm uten store konflikter med utbygging i naturen. Stortinget har vedtatt et mål om 10 TWh energisparing i bygg innen 2030. Fem år har gått uten at regjeringen har lagt fram noen plan eller tiltak for å nå målet.

Mer komfort med mindre energi

Behagelig varme, god belysning og drift av utstyr og ulike apparater kan gjøres med langt lavere energiforbruk. Naturvernforbundet har tjenesten Energismart.no for boligeiere som vil spare energi.

En kWh spart - bedre enn en produsert

Å dekke energibehovet i bygg smartere, mer effektivt og med nye energikilder er ikke bare bra for miljøet. Det er også lønnsomt både for den enkelte forbruker og for samfunnet. Likevel er det alt for få tiltak som gjennomføres. Frigjort energi vil redusere behovet for ny produksjon, og dermed være et tiltak for å bevare norsk natur eller kutte utslipp av klimagasser.

Artikkelen ble sist oppdatert: 23.03.2021

Magnhild_kleppa

Varsler strengere energikrav i bygninger

22.09.2009 | Sist oppdatert: 22.09.2009

Statsråd Magnhild Meltveit Kleppa ba byggebransjen forberede seg på tøffere energikrav i årene som kommer da hun åpnet ”Bygg reis deg”-messen i dag. Naturvernforbundet er fornøyd med statsrådens signaler. - Nå må Kleppa følge opp og konkretisere ambisiøse krav i neste byggeforskrift, sier Audun Randen Johnson, energirådgiver i Naturvernforbundet.