Foto: Sway

Foto: Sway.

Fornybare energikilder

Vi må erstatte bruken av fossil energi med fornybar energi. Denne energien må fremstilles uten å ødelegge naturen.

Ca. halvparten av energiforbruket i Norge utgjøres av fossil energi. Fornybar energi kan erstatte fossil energi i transport-, industri-, energi- og byggsektoren. Men utbygging av fornybar energi må ikke gå på bekostning av viktige naturverdier.

Tapet av naturmangfoldet skjer i et farlig raskt tempo, samtidig truer klimaendringene med en global økologisk katastrofe. Vi løser ikke det ene problemet hvis vi samtidig forsterker det andre.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.05.2021

Motvinds arrangement i Oslo

06.09.2021 | Sist oppdatert: 06.09.2021

Utbygging av vindkraft i Norge har ført til dramatiske konsekvenser for natur og landskap og rammet naturgrunnlaget for samisk reindrift og kulturutøvelse. Naturvernforbundet var sterkt imot allerede da man la de første planene om vindkraftindustri på Fosen.

100 års kamp for arealene
Rapport fra Storheia-saken

Samisk kamp mot vindindustri i Høyesterett

03.09.2021 | Sist oppdatert: 03.09.2021

Denne uken behandlet Høyesterett saken om vindkraftverket på Storheia. Fovsen Njaarke (Fosen reinbeitedistrikt) anklager Fosen Vind for å ha fratatt dem historiske vinterbeiteområder og krever at konsesjonen skal bli kjent ugyldig. Saken kan bli et veiskille i måten samiske områder forvaltes, mener Kjell M. Derås, sentralstyremedlem i Naturvernforbundet.

Sund_mpazdziora
Regjeringens havvindveileder

Ikke glem naturen i havvindpolitikken, sier naturvernorganisasjoner

11.06.2021 | Sist oppdatert: 11.06.2021

Naturvernforbundet og Norsk Ornitologisk Forening mener at utbygging av havvind potensielt kan få alvorlige miljøkonsekvenser for blant annet sjøfugl og sårbare marine økosystemer. Derfor bør regjeringen utvikle et helhetlig kunnskapsgrunnlag og en strategisk overordnet plan for havvind som ivaretar naturmangfold, før nye områder åpnes. Erfaringer både fra utlandet og fra de første norske havvindanleggene må legges til grunn.

Smøla vindskraftverk foto Statkraft

Vindkraft - en arealkrevende energikilde

09.04.2021 | Sist oppdatert: 09.04.2021

Utbygging av vindkraft innebærer betydelige arealinngrep og altfor ofte store naturødeleggelser. For at samfunnet skal fase ut fossil energi, trengs fornybar elektrisitet. Samtidig må vi ta vare på naturen. Vi kan ikke løse klimakrisa uten å samtidig løse naturkrisa. Derfor må utbygging av vindkraft kun skje som mindre anlegg og i industrialiserte områder.

Innvordfjellet
Stans utbyggingen av vindkraft ved Innvordfjellet

Innvordfjellet må bevares for fremtiden

27.01.2021 | Sist oppdatert: 27.01.2021

Innvordfjellet er et av få større kystområder med inngrepsfri natur som gjenstår i Midt-Norge. Her planlegges det et stort vindkraftverk, som vil forandre det fantastiske naturområdet til et industriområde. Flere miljøorganisasjoner jobber nå for å stanse kraftutbyggingen.

IMG_3419 Tellenes foto Naturvernforbundet(1)
Innstilling fra Stortingets energi- og klimakomite

Skuffende ny vindkraftpolitikk

25.11.2020 | Sist oppdatert: 25.11.2020

Innstillingen fra Stortingets energi- og miljøkomite til ny vindkraftpolitikk er puslete og løser ikke problemene med naturødeleggende vindkraft, mener Naturvernforbundet.