Foto: Sway

Foto: Sway.

Fornybare energikilder

Norge er et av de landene i verden med best muligheter til å produsere miljøvennlig energi. Sammen med storstilt satsing på energieffektivisering, må den fornybare energien erstatte fossil energi.

Ca. halvparten av energiforbruket i Norge utgjøres av fossil energi. Fornybar energi kan erstatte fossil energi i transport-, industri-, energi- og byggsektoren. Men utbygging av fornybar energi må ikke gå på bekostning av viktige naturverdier.

Tapet av naturmangfoldet skjer i et farlig raskt tempo, samtidig truer klimaendringene med en global økologisk katastrofe. Vi løser ikke det ene problemet hvis vi samtidig forsterker det andre. Derfor er vi mot utbygging av atomkraft og restriktive til videre utbygging av vassdragene våre og til vindkraft på land.

Mange fornybare energikilder

Det er mange fornybare energikilder som kan tas i bruk. Det finnes ikke én løsning på klimaproblemet. Vi behøver et bredt spekter av ulike fornybare energikilder. Blant disse finner vi oppgradering av eksisterende vannkraft, vindkraft, solenergi og bioenergi.

Artikkelen ble sist oppdatert: 01.08.2017

Mote oed

Krever umiddelbar stopp i Sørmarkfjellet

20.08.2019

Naturvernforbundet var i dag på møte med Olje- og energidepartementet, og krevde full stans i anleggsarbeidet på Sørmarkfjellet i Flatanger/Osen, der det skal bygges vindkraftverk.

Vindkraft Roan Trøndelag Foto Alette Sandvik

Krever gjennomgang av miljøfaglig grunnlag for vindkraftkonsesjoner

05.07.2019

Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF), Naturvernforbundet og DNT frykter at det er gitt konsesjoner for vindkraft der det miljøfaglige grunnlaget i ettertid viser seg å være svært mangelfullt. Organisasjonene ber om et møte med olje- og energiminister Kjell Børge Freiberg og klima- og miljøminister Ola Elvestuen.

IMG_2066

Kampen om Sørmarkfjellet

01.06.2019

Hestdalen, Sørmarkfjellet, Flatanger, Trøndelag. 23. april 2019. 7.30 på morgenen, kaffe på termosen, 20 aksjonister i skogbrynet. – Jeg tror det blir en rolig dag i dag, sier aksjonsgeneral Torbjørn Lindseth. Han skulle bare ha visst.

IMG_1957

Krever full stans i vindkraftutbygging

16.05.2019

Naturvernforbundet krever at anleggsarbeidet i Sørmarkfjellet i Flatanger og Osen kommune i Trøndelag stanses umiddelbart, etter dokumenterte observasjoner av hubro i området som skal bygges ut.

IMG_2020

Tar avstand fra hatefulle ytringer

27.04.2019

Naturvernforbundet tar avstand fra hatefulle ytringer i vindkraftdebatten. Vi skal selvsagt føre en saklig og kunnskapsbasert debatt, med respekt for våre meningsmotstandere.