Foto: Sway

Foto: Sway.

Fornybare energikilder

Norge er et av de landene i verden med best muligheter til å produsere miljøvennlig energi. Sammen med storstilt satsing på energieffektivisering, må den fornybare energien erstatte fossil energi.

Ca. halvparten av energiforbruket i Norge utgjøres av fossil energi. Fornybar energi kan erstatte fossil energi i transport-, industri-, energi- og byggsektoren. Men utbygging av fornybar energi må ikke gå på bekostning av viktige naturverdier.

Tapet av naturmangfoldet skjer i et farlig raskt tempo, samtidig truer klimaendringene med en global økologisk katastrofe. Vi løser ikke det ene problemet hvis vi samtidig forsterker det andre. Derfor er vi mot utbygging av atomkraft og restriktive til videre utbygging av vassdragene våre og til vindkraft på land.

Mange fornybare energikilder

Det er mange fornybare energikilder som kan tas i bruk. Det finnes ikke én løsning på klimaproblemet. Vi behøver et bredt spekter av ulike fornybare energikilder. Blant disse finner vi oppgradering av eksisterende vannkraft, vindkraft, solenergi og bioenergi.

Artikkelen ble sist oppdatert: 01.08.2017

IMG_1957

Krever full stans i vindkraftutbygging

16.05.2019

Naturvernforbundet krever at anleggsarbeidet i Sørmarkfjellet i Flatanger og Osen kommune i Trøndelag stanses umiddelbart, etter dokumenterte observasjoner av hubro i området som skal bygges ut.

IMG_2020

Tar avstand fra hatefulle ytringer

27.04.2019

Naturvernforbundet tar avstand fra hatefulle ytringer i vindkraftdebatten. Vi skal selvsagt føre en saklig og kunnskapsbasert debatt, med respekt for våre meningsmotstandere.

Vindmøller på Smøla foto Statkraft CC
Nasjonal plan for vindkraft lagt fram i dag

– Frykter store naturødeleggelser

01.04.2019

– Denne vindkraftplanen risikerer å åpne norsk natur for et enormt arealinngrep. Store urørte natur- og friluftsområder kan bli rasert. Vi forventer en kraftig skjerping av miljøkravene som legges til grunn når myndighetene skal vurdere vindkraft, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Vindmøller

Ja til en naturvennlig fornybarsatsing

27.03.2019

I dag møtte Naturvernforbundet olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg sammen med andre natur-, friluftslivs- og reiselivsorganisasjoner med krav om en naturvennlig fornybarsatsing. Naturvernforbundet frykter at rammeplanen for vindkraft, som legges fram mandag 1. april, vil gi alvorlige konsekvenser for natur og artsmangfold.

Vindmøller
Uttalelse fra Naturvernforbundets landsstyre

Bekymret for konsekvensene av nasjonal ramme for vindkraft på land

19.02.2019

Verden står overfor farlige klimaendringer, som truer natur og økosystemer. Klima truer natur og biologisk mangfold, men tap og forringelse av leveområder er i dag den største trusselen mot artsmangfoldet. Klimaendringene og tapet av naturmangfold er to utfordringer som må løses i fellesskap, og ikke på bekostning av hverandre, står det i en ny uttalelse fra Naturvernforbundets landsstyre.

2018_3_arvid
Uttalelse fra Naturvernforbundets sentralstyre:

Omfattende vindkraftutbygging ødelegger verdifull natur i Trøndelag

21.01.2019

Norges Naturvernforbund er svært urolig for konsekvensene av utbygginga av vindkraft som pågår og planlegges i Trøndelag. Områdene har verdifull og intakt natur som er lite berørt av inngrep, og som er levested for sårbare og utrydningstrua arter. Verdifull trøndersk natur er nå trua av omfattende vindkraftutbygging.