Foto: Sway

Foto: Sway.

Fornybare energikilder

Norge er et av de landene i verden med best muligheter til å produsere miljøvennlig energi. Sammen med storstilt satsing på energieffektivisering, må den fornybare energien erstatte fossil energi.

Ca. halvparten av energiforbruket i Norge utgjøres av fossil energi. Fornybar energi kan erstatte fossil energi i transport-, industri-, energi- og byggsektoren. Men utbygging av fornybar energi må ikke gå på bekostning av viktige naturverdier.

Tapet av naturmangfoldet skjer i et farlig raskt tempo, samtidig truer klimaendringene med en global økologisk katastrofe. Vi løser ikke det ene problemet hvis vi samtidig forsterker det andre. Derfor er vi mot utbygging av atomkraft og restriktive til videre utbygging av vassdragene våre og til vindkraft på land.

Mange fornybare energikilder

Det er mange fornybare energikilder som kan tas i bruk. Det finnes ikke én løsning på klimaproblemet. Vi behøver et bredt spekter av ulike fornybare energikilder. Blant disse finner vi oppgradering av eksisterende vannkraft, vindkraft, solenergi og bioenergi.

Artikkelen ble sist oppdatert: 01.08.2017

Vindmøller
Uttalelse fra Naturvernforbundets landsstyre

Bekymret for konsekvensene av nasjonal ramme for vindkraft på land

19.02.2019

Verden står overfor farlige klimaendringer, som truer natur og økosystemer. Klima truer natur og biologisk mangfold, men tap og forringelse av leveområder er i dag den største trusselen mot artsmangfoldet. Klimaendringene og tapet av naturmangfold er to utfordringer som må løses i fellesskap, og ikke på bekostning av hverandre, står det i en ny uttalelse fra Naturvernforbundets landsstyre.

2018_3_arvid
Uttalelse fra Naturvernforbundets sentralstyre:

Omfattende vindkraftutbygging ødelegger verdifull natur i Trøndelag

21.01.2019

Norges Naturvernforbund er svært urolig for konsekvensene av utbygginga av vindkraft som pågår og planlegges i Trøndelag. Områdene har verdifull og intakt natur som er lite berørt av inngrep, og som er levested for sårbare og utrydningstrua arter. Verdifull trøndersk natur er nå trua av omfattende vindkraftutbygging.

Vindkraft2

FN ber om stans i vindkraftprosjekt

12.12.2018

FNs komité for menneskerettigheter vil ta utbyggingen av vindkraftverket på Storheia på Fosen i Trøndelag opp til behandling. Nå ber de om stans i utbyggingen inntil de har fått behandlet saken.

OED Elnar Remi Holmen juli 2017 3

Motsetter seg vindkraftverk i nasjonalt villreinområde

07.07.2017

- Setesdal Austhei er et av våre ti nasjonale villreinområder, hvor villreinen skal ha fortrinn. En vindkraftutbygging i området vil stride mot Norges internasjonale forpliktelser om å verne villreinen, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Kalvvatnan(1)
Møtte departementet om Kalvvatnan:

- Nei til vindkraft i reinens matfat!

25.08.2016

- Vi kan ikke plassere et vindkraftverk midt i reinens matfat hvor naturen er rik og sårbar. I dag dro nestleder i Naturvernforbundet Silje Ask Lundberg sammen representanter fra det sørsamiske ungdomsmiljøet til Olje- og energidepartementet og ga klar beskjed: Dette området ofrer vi ikke.

Reinsdyr, Storheia
Vindkraftutbygging på Fosen:

– Svært skuffende

23.02.2016

Det er svært skuffende at Statkraft med samarbeidspartnere nå likevel vil bygge ut et gigantisk vindkraftanlegg på Fosen i Trøndelag, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.