Foto: Sway

Foto: Sway.

Fornybare energikilder

Norge er et av de landene i verden med best muligheter til å produsere miljøvennlig energi. Sammen med storstilt satsing på energieffektivisering, må den fornybare energien erstatte fossil energi.

Ca. halvparten av energiforbruket i Norge utgjøres av fossil energi. Fornybar energi kan erstatte fossil energi i transport-, industri-, energi- og byggsektoren. Men utbygging av fornybar energi må ikke gå på bekostning av viktige naturverdier.

Tapet av naturmangfoldet skjer i et farlig raskt tempo, samtidig truer klimaendringene med en global økologisk katastrofe. Vi løser ikke det ene problemet hvis vi samtidig forsterker det andre. Derfor er vi mot utbygging av atomkraft og restriktive til videre utbygging av vassdragene våre og til vindkraft på land.

Mange fornybare energikilder

Det er mange fornybare energikilder som kan tas i bruk. Det finnes ikke én løsning på klimaproblemet. Vi behøver et bredt spekter av ulike fornybare energikilder. Blant disse finner vi oppgradering av eksisterende vannkraft, vindkraft, solenergi og bioenergi.

Artikkelen ble sist oppdatert: 01.08.2017

IMG_3419 Tellenes foto Naturvernforbundet(1)
Innstilling fra Stortingets energi- og klimakomite

Skuffende ny vindkraftpolitikk

25.11.2020 | Sist oppdatert: 25.11.2020

Innstillingen fra Stortingets energi- og miljøkomite til ny vindkraftpolitikk er puslete og løser ikke problemene med naturødeleggende vindkraft, mener Naturvernforbundet.

Utbyggingsområdet Jostein Nygård
Naturmangfoldloven må legges til grunn ved gjennomgang av vindkraftkonsesjoner

Vindkraftkonsesjonen på Bremangerlandet må trekkes tilbake

23.11.2020 | Sist oppdatert: 23.11.2020

Stortinget har pålagt Regjeringen å gå gjennom alle gitte vindkraftkonsesjoner og trekke tilbake konsesjoner som er gitt på ugyldig grunnlag. Regjeringen har begynt på gjennomgangen, men natur- og friluftslivsorganisasjoner er kritiske til fremgangsmåten.

Storheia_nilaas
Rettssak om vindkraft på Storheia

Stans regjeringsadvokaten som partshjelp til Fosen Vind mot naturen og samene

23.11.2020 | Sist oppdatert: 23.11.2020

Uttalelse fra Naturvernforbundets landsstyre: Høyesteretts ankeutvalg skal snart behandle spørsmålet om anken fra samene om Storheia-utbyggingen på Fosen i Trøndelag skal komme opp i Høyesterett. Reindrifta har i lagmannsretten fått medhold i at utbyggingen, som ble gjennomført i 2016– 2020, har ødelagt vinterbeite på Storheia. De har blitt tilkjent erstatning, men krever også å få konsesjonsvedtaket kjent ugyldig.

Håven og reinsdyret(1)
Seier mot naturødeleggende vindkraft

Jubel i Namdalen og Nærøysund!

13.11.2020 | Sist oppdatert: 13.11.2020

I går kom nyheten om at Tensio får avslag på utsatt frist for idriftsettelse av nettilknytning for Ytre Vikna vindkraftverk II. Kenneth Brandsås, direktør i NTE gikk ut i Namdalsavisa og forteller at de dermed legger planene om Ytre Vikna II døde. Han understreker at de kommer til å starte arbeidet med ny søknad om konsesjon, som igjen vil kreve nye konsekvensutredninger.

Vindturbiner Bessakerfjellet foto Lene Liebe (4)
Vindkrafthøring på Stortinget

– Naturen må på tas på alvor i vindkraftpolitikken

14.10.2020 | Sist oppdatert: 14.10.2020

– Regjeringen har lagt fram en vindkraftmelding som skal ta mer hensyn til natur og friluftsliv, men vi er bekymret for at det er mange fine ord og få konkrete tiltak. Naturen må tas på alvor i vindkraftpolitikken, og det trengs langt kraftigere lut for å unngå at vindkraftutbygging ødelegger viktige natur- og friluftsområder i Norge, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

KjartanTranaInnvordfjellet
Innvordfjellet vindkraftverk

– Vi skal vinne kampen om Innvordfjellet

14.08.2020 | Sist oppdatert: 17.08.2020

– Vi tror på seier i kampen for å stanse vindkraftutbyggingen på Innvordfjellet, sier Maren Esmark, generalsekretær i Naturvernforbundet. Vindkraftselskapet Zephyr har nå klaget til olje- og energiminister Tina Bru og vil ha lengre frist til å sette vindkraftverket i Flatanger i Trøndelag i drift.