Foto: Sway

Foto: Sway.

Fornybare energikilder

Norge er et av de landene i verden med best muligheter til å produsere miljøvennlig energi. Sammen med storstilt satsing på energieffektivisering, må den fornybare energien erstatte fossil energi.

Ca. halvparten av energiforbruket i Norge utgjøres av fossil energi. Fornybar energi kan erstatte fossil energi i transport-, industri-, energi- og byggsektoren. Men utbygging av fornybar energi må ikke gå på bekostning av viktige naturverdier.

Tapet av naturmangfoldet skjer i et farlig raskt tempo, samtidig truer klimaendringene med en global økologisk katastrofe. Vi løser ikke det ene problemet hvis vi samtidig forsterker det andre. Derfor er vi mot utbygging av atomkraft og restriktive til videre utbygging av vassdragene våre og til vindkraft på land.

Mange fornybare energikilder

Det er mange fornybare energikilder som kan tas i bruk. Det finnes ikke én løsning på klimaproblemet. Vi behøver et bredt spekter av ulike fornybare energikilder. Blant disse finner vi oppgradering av eksisterende vannkraft, vindkraft, solenergi og bioenergi.

Artikkelen ble sist oppdatert: 01.08.2017

Andmyranmøte

- Kan knapt tenke seg verre sted

06.03.2020

Å bygge vindkraftverk på Andmyran i Nordland er absurd. Midt i ei rik myr som fungerer som karbonlager, med yrende fugleliv og enormt artsmangfold.

Krevde gjennomgang av miljøgrunnlaget i vindkraftsaker

16.01.2020

Naturvernforbundet, Den Norske Turistforening, Norges jeger- og fiskerforbund og Norsk Ornitologisk Forening møtte i dag statssekretær Liv Lønnum i Olje- og energidepartementet for å varsle om det svake miljøfaglige grunnlaget i mange gitte vindkraftkonsesjoner. Organisasjonene krever at departementet går gjennom sakene på nytt.

IStock-152158829  smøle foto mmsstt Istockphoto
Naturvernforbundet krever full gjennomgang av vindkraftprosjekter:

- Trekk tilbake naturødeleggende vindkonsesjoner

10.01.2020

Naturvernforbundet krever at Olje- og energiminister Sylvi Listhaug igangsetter ny vurdering av alle gitte vindkonsesjoner der bygging ikke har startet. – Vi kan ikke tillate at vindkraftverk skal rasere viktige natur- og friluftsområder, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Illustrasjon bybilde

Norge kan bli fossilfritt i 2040

31.10.2019

Norge kan bli fossilfritt i 2040 uten storstilt utbygging av fornybar energi. For å få til det, trengs et taktskifte i norsk klimapolitikk, viser en rapport som Naturvernforbundet står bak.

Vindturbiner Bessakerfjellet foto Lene Liebe (4)

- Trenger en samlet plan

17.10.2019

- Det trengs en samlet plan for hvor vindkraft skal kunne bygges ut, selv om NVEs forslag til rammeplan var for konfliktfylt. Nå risikerer vi at utbyggingen fortsetter planløst og uhemmet, selv om det er positivt at Regjeringen vil ha en gjennomgang av konsesjonssystemet, sier Naturvernforbundets leder Silje Ask Lundberg.