Foto: Sway

Foto: Sway.

Fornybare energikilder

Norge er et av de landene i verden med best muligheter til å produsere miljøvennlig energi. Sammen med storstilt satsing på energieffektivisering, må den fornybare energien erstatte fossil energi.

Ca. halvparten av energiforbruket i Norge utgjøres av fossil energi. Fornybar energi kan erstatte fossil energi i transport-, industri-, energi- og byggsektoren. Men utbygging av fornybar energi må ikke gå på bekostning av viktige naturverdier.

Tapet av naturmangfoldet skjer i et farlig raskt tempo, samtidig truer klimaendringene med en global økologisk katastrofe. Vi løser ikke det ene problemet hvis vi samtidig forsterker det andre. Derfor er vi mot utbygging av atomkraft og restriktive til videre utbygging av vassdragene våre og til vindkraft på land.

Mange fornybare energikilder

Det er mange fornybare energikilder som kan tas i bruk. Det finnes ikke én løsning på klimaproblemet. Vi behøver et bredt spekter av ulike fornybare energikilder. Blant disse finner vi oppgradering av eksisterende vannkraft, vindkraft, solenergi og bioenergi.

Artikkelen ble sist oppdatert: 01.08.2017

Silje Ask Lundberg Øyvind Johnsen

Ingen vindindustri i reinens leveområder

23.05.2020 | Sist oppdatert: 23.05.2020

Sinne og avmaktsfølelse sprer seg, ettersom stadig større naturområder ødelegges og arter forsvinner. Det samiske samfunnet rammes spesielt hardt, og motstanden mot vindkraftindustrien vokser. Konsekvensene av all utbygging, det være seg vindkraft, vannkraft, gruvedrift, oppdrett og hyttelandsbyer er dramatisk for naturgrunnlaget for samisk kultur og reindrifta. Kampen for å bevare naturgrunnlaget skaper tette bånd og gode allianser mellom naturvernere og samiske interesser.

Anleggsvei Øyfjellet april 2020(1)
Øyfjellet vindkraftverk truer natur og samiske interesser

Krever stans i anleggsarbeidet ved Øyfjellet

22.04.2020 | Sist oppdatert: 23.04.2020

Naturvernforbundet og 10 andre organisasjoner krever at Olje- og energidepartementet (OED) stanser anleggsvirksomheten ved Øyfjellet vindkraftverk for å gi reinen ro i vårflyttingen.

Andmyranmøte

- Kan knapt tenke seg verre sted

06.03.2020 | Sist oppdatert: 06.03.2020

Å bygge vindkraftverk på Andmyran i Nordland er absurd. Midt i ei rik myr som fungerer som karbonlager, med yrende fugleliv og enormt artsmangfold.

Krevde gjennomgang av miljøgrunnlaget i vindkraftsaker

16.01.2020 | Sist oppdatert: 16.01.2020

Naturvernforbundet, Den Norske Turistforening, Norges jeger- og fiskerforbund og Norsk Ornitologisk Forening møtte i dag statssekretær Liv Lønnum i Olje- og energidepartementet for å varsle om det svake miljøfaglige grunnlaget i mange gitte vindkraftkonsesjoner. Organisasjonene krever at departementet går gjennom sakene på nytt.

IStock-152158829  smøle foto mmsstt Istockphoto
Naturvernforbundet krever full gjennomgang av vindkraftprosjekter:

- Trekk tilbake naturødeleggende vindkonsesjoner

10.01.2020 | Sist oppdatert: 11.01.2020

Naturvernforbundet krever at Olje- og energiminister Sylvi Listhaug igangsetter ny vurdering av alle gitte vindkonsesjoner der bygging ikke har startet. – Vi kan ikke tillate at vindkraftverk skal rasere viktige natur- og friluftsområder, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.