Foto: Sway

Foto: Sway.

Fornybare energikilder

Vi må erstatte bruken av fossil energi med fornybar energi. Denne energien må fremstilles uten å ødelegge naturen.

Ca. halvparten av energiforbruket i Norge utgjøres av fossil energi. Fornybar energi kan erstatte fossil energi i transport-, industri-, energi- og byggsektoren. Men utbygging av fornybar energi må ikke gå på bekostning av viktige naturverdier.

Tapet av naturmangfoldet skjer i et farlig raskt tempo, samtidig truer klimaendringene med en global økologisk katastrofe. Vi løser ikke det ene problemet hvis vi samtidig forsterker det andre.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.05.2021

Sund_mpazdziora

Opprop om natur og havvind

25.05.2022 | Sist oppdatert: 25.05.2022

Naturvernforbundet og 13 andre organisasjoner ber Stortinget ta hensyn til natur når havvind skal planlegges og bygges ut.

Sund_mpazdziora
Regjeringen satser på vindkraft til havs

Naturvernforbundet krever verneområder og bedre miljølovverk

11.05.2022 | Sist oppdatert: 19.05.2022

Regjeringen har lansert nye mål for produksjon av vindkraft til havs. Naturvernforbundet reagerer kraftig på at statsminister Jonas Gahr Støre nok en gang ikke nevnte hensyn til fugl, fisk eller naturen i havet.

Storheia

Tid for reparasjon - ikke mer prat

23.02.2022 | Sist oppdatert: 25.02.2022

Mens mange av oss nyter vinterferie, sliter reindrifta på Fosen, Øyfjellet og flere andre steder med at tidligere vinterbeiter er omgjort til vindindustri, mot deres vilje.

Motvinds arrangement i Oslo

06.09.2021 | Sist oppdatert: 29.11.2021

Utbygging av vindkraft i Norge har ført til dramatiske konsekvenser for natur og landskap og rammet naturgrunnlaget for samisk reindrift og kulturutøvelse. Naturvernforbundet var sterkt imot allerede da man la de første planene om vindkraftindustri på Fosen.

100 års kamp for arealene
Rapport fra Storheia-saken

Samisk kamp mot vindindustri i Høyesterett

03.09.2021 | Sist oppdatert: 03.09.2021

Denne uken behandlet Høyesterett saken om vindkraftverket på Storheia. Fovsen Njaarke (Fosen reinbeitedistrikt) anklager Fosen Vind for å ha fratatt dem historiske vinterbeiteområder og krever at konsesjonen skal bli kjent ugyldig. Saken kan bli et veiskille i måten samiske områder forvaltes, mener Kjell M. Derås, sentralstyremedlem i Naturvernforbundet.

Regjeringens havvindveileder

Ikke glem naturen i havvindpolitikken, sier naturvernorganisasjoner

11.06.2021 | Sist oppdatert: 11.06.2021

Naturvernforbundet og Norsk Ornitologisk Forening mener at utbygging av havvind potensielt kan få alvorlige miljøkonsekvenser for blant annet sjøfugl og sårbare marine økosystemer. Derfor bør regjeringen utvikle et helhetlig kunnskapsgrunnlag og en strategisk overordnet plan for havvind som ivaretar naturmangfold, før nye områder åpnes. Erfaringer både fra utlandet og fra de første norske havvindanleggene må legges til grunn.