Foto: Sway

Foto: Sway.

Fornybare energikilder

Vi må erstatte bruken av fossil energi med fornybar energi. Denne energien må fremstilles uten å ødelegge naturen.

Ca. halvparten av energiforbruket i Norge utgjøres av fossil energi. Fornybar energi kan erstatte fossil energi i transport-, industri-, energi- og byggsektoren. Men utbygging av fornybar energi må ikke gå på bekostning av viktige naturverdier.

Tapet av naturmangfoldet skjer i et farlig raskt tempo, samtidig truer klimaendringene med en global økologisk katastrofe. Vi løser ikke det ene problemet hvis vi samtidig forsterker det andre.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.05.2021

Vindkraftverk utsnitt foto amazonfilm Istockphoto

Krever full stopp for naturødeleggende vindkraft

18.06.2020 | Sist oppdatert: 19.06.2020

Fredag 19. juni legger Regjeringen fram stortingsmelding for vindkraft på land. Naturvernforbundet krever full stopp i utbyggingen av naturødeleggende vindindustri og at konsesjoner til naturødeleggende anlegg trekkes tilbake.

Silje Ask Lundberg Øyvind Johnsen

Ingen vindindustri i reinens leveområder

23.05.2020 | Sist oppdatert: 23.05.2020

Sinne og avmaktsfølelse sprer seg, ettersom stadig større naturområder ødelegges og arter forsvinner. Det samiske samfunnet rammes spesielt hardt, og motstanden mot vindkraftindustrien vokser. Konsekvensene av all utbygging, det være seg vindkraft, vannkraft, gruvedrift, oppdrett og hyttelandsbyer er dramatisk for naturgrunnlaget for samisk kultur og reindrifta. Kampen for å bevare naturgrunnlaget skaper tette bånd og gode allianser mellom naturvernere og samiske interesser.

Anleggsvei Øyfjellet april 2020(1)
Øyfjellet vindkraftverk truer natur og samiske interesser

Krever stans i anleggsarbeidet ved Øyfjellet

22.04.2020 | Sist oppdatert: 23.04.2020

Naturvernforbundet og 10 andre organisasjoner krever at Olje- og energidepartementet (OED) stanser anleggsvirksomheten ved Øyfjellet vindkraftverk for å gi reinen ro i vårflyttingen.

Andmyranmøte

- Kan knapt tenke seg verre sted

06.03.2020 | Sist oppdatert: 06.03.2020

Å bygge vindkraftverk på Andmyran i Nordland er absurd. Midt i ei rik myr som fungerer som karbonlager, med yrende fugleliv og enormt artsmangfold.

Krevde gjennomgang av miljøgrunnlaget i vindkraftsaker

16.01.2020 | Sist oppdatert: 16.01.2020

Naturvernforbundet, Den Norske Turistforening, Norges jeger- og fiskerforbund og Norsk Ornitologisk Forening møtte i dag statssekretær Liv Lønnum i Olje- og energidepartementet for å varsle om det svake miljøfaglige grunnlaget i mange gitte vindkraftkonsesjoner. Organisasjonene krever at departementet går gjennom sakene på nytt.

IStock-152158829  smøle foto mmsstt Istockphoto
Naturvernforbundet krever full gjennomgang av vindkraftprosjekter:

- Trekk tilbake naturødeleggende vindkonsesjoner

10.01.2020 | Sist oppdatert: 11.01.2020

Naturvernforbundet krever at Olje- og energiminister Sylvi Listhaug igangsetter ny vurdering av alle gitte vindkonsesjoner der bygging ikke har startet. – Vi kan ikke tillate at vindkraftverk skal rasere viktige natur- og friluftsområder, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.