Foto: Sway

Foto: Sway.

Fornybare energikilder

Vi må erstatte bruken av fossil energi med fornybar energi. Denne energien må fremstilles uten å ødelegge naturen.

Ca. halvparten av energiforbruket i Norge utgjøres av fossil energi. Fornybar energi kan erstatte fossil energi i transport-, industri-, energi- og byggsektoren. Men utbygging av fornybar energi må ikke gå på bekostning av viktige naturverdier.

Tapet av naturmangfoldet skjer i et farlig raskt tempo, samtidig truer klimaendringene med en global økologisk katastrofe. Vi løser ikke det ene problemet hvis vi samtidig forsterker det andre.

Artikkelen ble sist oppdatert: 12.05.2021

Illustrasjon bybilde

Norge kan bli fossilfritt i 2040

31.10.2019 | Sist oppdatert: 08.09.2020

Norge kan bli fossilfritt i 2040 uten storstilt utbygging av fornybar energi. For å få til det, trengs et taktskifte i norsk klimapolitikk, viser en rapport som Naturvernforbundet står bak.

Vindturbiner Bessakerfjellet foto Lene Liebe (4)

- Trenger en samlet plan

17.10.2019 | Sist oppdatert: 17.10.2019

- Det trengs en samlet plan for hvor vindkraft skal kunne bygges ut, selv om NVEs forslag til rammeplan var for konfliktfylt. Nå risikerer vi at utbyggingen fortsetter planløst og uhemmet, selv om det er positivt at Regjeringen vil ha en gjennomgang av konsesjonssystemet, sier Naturvernforbundets leder Silje Ask Lundberg.

Migrerende sædgås foto kn1 Istockphoto utsnitt

Stans byggingen av vindkraftverk i fugletrekk

11.10.2019 | Sist oppdatert: 11.10.2019

Akkurat der utallige fugler trekker over Guleslettene i Sogn og Fjordane, har NVE sagt ja til bygging av vindkraftverk. Turbinene vil trolig ta livet av et stort antall fugler hvert år. – Vi er sterkt kritiske til hvordan kunnskap om store miljøkonsekvenser blir ignorert av NVE og ber om full stans i arbeidet med kraftverket inntil klagen vår er behandlet, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Vindmøller på Smøla foto Statkraft CC

Advarer mot NVEs vindkraftplan

01.10.2019 | Sist oppdatert: 01.10.2019

Naturvernforbundet advarer mot raseringen av natur- og friluftsområder som vil kunne følge av NVEs forslag til rammeplan for vindkraft på land i Norge. – Vi frykter alvorlige konsekvenser for natur, artsmangfold, friluftsliv og naturbaserte næringer, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Migrerende sædgås foto kn1 Istockphoto utsnitt

Vindkraft kan ødelegge viktige fugletrekk

25.09.2019 | Sist oppdatert: 20.01.2020

Midt i viktige fugletrekk i Sogn og Fjordane er det gitt tillatelse til fem store vindkraftverk. – Om alle disse vindkraftanleggene bygges, vil det ramme store deler av fugletrekket langs kysten av Sogn og Fjordane. Det kan få alvorlige konsekvenser for fuglebestander som allerede er i nedgang, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Mote oed

Krever umiddelbar stopp i Sørmarkfjellet

20.08.2019 | Sist oppdatert: 20.08.2019

Naturvernforbundet var i dag på møte med Olje- og energidepartementet, og krevde full stans i anleggsarbeidet på Sørmarkfjellet i Flatanger/Osen, der det skal bygges vindkraftverk.