Foto: Sway

Foto: Sway.

Fornybare energikilder

Norge er et av de landene i verden med best muligheter til å produsere miljøvennlig energi. Sammen med storstilt satsing på energieffektivisering, må den fornybare energien erstatte fossil energi.

Ca. halvparten av energiforbruket i Norge utgjøres av fossil energi. Fornybar energi kan erstatte fossil energi i transport-, industri-, energi- og byggsektoren. Men utbygging av fornybar energi må ikke gå på bekostning av viktige naturverdier.

Tapet av naturmangfoldet skjer i et farlig raskt tempo, samtidig truer klimaendringene med en global økologisk katastrofe. Vi løser ikke det ene problemet hvis vi samtidig forsterker det andre. Derfor er vi mot utbygging av atomkraft og restriktive til videre utbygging av vassdragene våre og til vindkraft på land.

Mange fornybare energikilder

Det er mange fornybare energikilder som kan tas i bruk. Det finnes ikke én løsning på klimaproblemet. Vi behøver et bredt spekter av ulike fornybare energikilder. Blant disse finner vi oppgradering av eksisterende vannkraft, vindkraft, solenergi og bioenergi.

Artikkelen ble sist oppdatert: 01.08.2017

Hubro-soloppgang

Ingen vindkraft på Sleneset

20.03.2014 | Sist oppdatert: 20.03.2014

Hubroen fryder seg over at det ikke vil bli bygd vindkraftverk på Sleneset og Solværøyan i Nordland.

Lars Halbrekken bredde lofoten 2

Ber oljefondet satse på fornybar energi

03.10.2013 | Sist oppdatert: 03.10.2013

Oljefondet bør begynne å investere direkte i anlegg for produksjon og distribusjon av fornybar energi. Det mener en bred allianse av bedrifter og organisasjoner innen finans, energi, livssyn, miljø og utvikling.

Godfarfoss 20 juni 2010øe 102 NNV

Fornybarsatsing på lag med naturen

10.02.2012 | Sist oppdatert: 10.02.2012

Den fornybare energien som bygges ut må ikke gå ut over verdifull natur. Den norske fornybarsatsingen må sørge for å velge de prosjektene som har minst konsekvenser for naturen.