Fossil energi

Mer enn halvparten av energiforbruket i Norge kommer fra fossile og forurensende energikilder. Utslippene fra oljeplattformene, fra bilene våre og i industrien må reduseres og erstattes av fornybare alternativer.

Fossil energi er en samlebetegnelse på energiproduksjon basert på olje, kull og gass. Fossil energi er totalt dominerende som energikilde. Hele 90 prosent av verdens samlede energiproduksjon består i dag av fossile energikilder. Transport, oppvarming, elektrisitetsproduksjon, industri - fossil energi brukes til å dekke stort sett alle våre energibehov.

Et Norge uten utslipp

Vi må bygge et Norge uten utslipp. Det er sånn vi løser klimakrisen. Vi har løsningene, men det vil kreve en kraftig innsats. Over 100 000 oljefyrer må erstattes med miljøvennlige alternativer. Vi må bytte ut oljeindustri med miljøvennlig industri. Og bilene våre må begynne å bruke miljøvennlig drivstoff.

Artikkelen ble sist oppdatert: 18.07.2011

0094173 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil
Krisepakke til petroleumsbransjen

Samlet klimabevegelse advarer Ap mot gavepakke til olja

03.06.2020 | Sist oppdatert: 03.06.2020

Naturvernforbundet og en samlet klimabevegelse mener at Arbeiderpartiet ikke må gå inn for endringer i oljeskatteregimet som forlenger oljealderen og medfører høy risiko for feilinvesteringer. Istedenfor bør krisepakken bidra til omstilling av leverandørindustrien og olje- og gassnæringen.

IStock-466485647(1)

Iskanten forklart

27.01.2020 | Sist oppdatert: 21.02.2020

Iskanten er ikke en kant. Her foregår en enorm biologisk produksjon, som gir næring til mange av havets skapninger. Og til oss. Vi forklarer hvorfor iskanten har blitt et brennhett politisk stridsområde.

Ny tildeling av oljeområder:

Et svik mot framtida

14.01.2020 | Sist oppdatert: 14.01.2020

Under sin tale på oljeindustripolitisk seminar i Sandefjord tildelte olje- og energiminister Sylvi Listhaug 69 blokker gjennom TFO 2019.

0090124 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil(1)
Ny rapport fra FNs miljøprogram

- Oljelandet Norge må ta produsentansvar

20.11.2019 | Sist oppdatert: 20.11.2019

En ny rapport utgitt av FNs miljøprogram viser at det er et stort gap mellom produsentland, som Norge, sine planer for økt olje-, kull og gassproduksjon og Parisavtalens mål om å avverge katastrofale klimaendringer.

0090124 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil
360 ganger Norges årlige utslipp igjen på norsk sokkel

- Klimabomben fra norsk sokkel må ikke utløses

27.09.2019 | Sist oppdatert: 27.09.2019

Naturvernforbundets beregninger basert på Oljedirektoratets ressursregnskap viser at forbrenning av norsk olje og gass allerede har tilsvart over 330 år med norske nasjonale utslipp – og at det er over 360 ganger Norges årlige utslipp igjen i reservene på norsk sokkel.

Folkefest 1

- Historisk nei fra Ap til oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja

06.04.2019 | Sist oppdatert: 06.04.2019

6. april arrangerte Naturvernforbundet, Natur og Ungdom og Folkeaksjonen Oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja folkefest utenfor Arbeiderpartiets landsmøte med et klart krav om at partiet måtte gå inn for å holde disse områdene oljefrie. Da det i 12-tida ble klart at Aps landsmøte går inn for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja ble Youngstorget fylt med jubel og feiring.