Fossil energi

Mer enn halvparten av energiforbruket i Norge kommer fra fossile og forurensende energikilder. Utslippene fra oljeplattformene, fra bilene våre og i industrien må reduseres og erstattes av fornybare alternativer.

Fossil energi er en samlebetegnelse på energiproduksjon basert på olje, kull og gass. Fossil energi er totalt dominerende som energikilde. Hele 90 prosent av verdens samlede energiproduksjon består i dag av fossile energikilder. Transport, oppvarming, elektrisitetsproduksjon, industri - fossil energi brukes til å dekke stort sett alle våre energibehov.

Et Norge uten utslipp

Vi må bygge et Norge uten utslipp. Det er sånn vi løser klimakrisen. Vi har løsningene, men det vil kreve en kraftig innsats. Over 100 000 oljefyrer må erstattes med miljøvennlige alternativer. Vi må bytte ut oljeindustri med miljøvennlig industri. Og bilene våre må begynne å bruke miljøvennlig drivstoff.

Artikkelen ble sist oppdatert: 18.07.2011

0090124 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil
Naturvernforbundet slakter konsekvensutredningen på Wisting:

- Alvorlige mangler og preget av hastverk

02.05.2022 | Sist oppdatert: 04.05.2022

I dag går fristen ut for å sende inn høringsinnspill på konsekvensutredningen av det nye oljefeltet Wisting. Naturvernforbundet mener utredningen er svært mangelfull, og frykter den er et resultat av hastverksarbeid.

43690575612_915c7f7595_o

TFO 2022 - Moralsk og økonomisk galskap

29.04.2022 | Sist oppdatert: 29.04.2022

Regjeringen vil at oljeselskapene skal lete etter olje i sårbare områder, uten å tenke på klima. I en stadig akutt klimakrise stikker de hodet i sanden

0094173 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil
Utvidet TFO-utlysning

Foreslår nye oljeblokker innenfor iskantsonen: Uforsvarlig, sier Naturvernforbundet

17.03.2022 | Sist oppdatert: 17.03.2022

I dag presenterte olje- og energiminister Terje Aasland forslag til utlysning av nye oljeblokker gjennom TFO 2022. Naturvernforbundet er svært kritisk til at TFO-området foreslås utvidet ytterligere, og særlig til at området for forenklet tildelingsprosess omfatter områder innenfor iskantsonen.

Oljeplatform_foto_NNV
Elektrifisering av Wisting

Tonedøvt fra Equinor

02.02.2022 | Sist oppdatert: 02.02.2022

- Når IEA sier det ikke er mer behov for ny olje i et 1,5-gradersscenario, og FNs generalsekretær ber oss la olja ligge, er det på tide å lytte. Equinors planer om utbygging av Wisting, det nordligste feltet på sokkelen, er tonedøvt og virkelighetsfjernt, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.