Fossil energi

Mer enn halvparten av energiforbruket i Norge kommer fra fossile og forurensende energikilder. Utslippene fra oljeplattformene, fra bilene våre og i industrien må reduseres og erstattes av fornybare alternativer.

Fossil energi er en samlebetegnelse på energiproduksjon basert på olje, kull og gass. Fossil energi er totalt dominerende som energikilde. Hele 90 prosent av verdens samlede energiproduksjon består i dag av fossile energikilder. Transport, oppvarming, elektrisitetsproduksjon, industri - fossil energi brukes til å dekke stort sett alle våre energibehov.

Et Norge uten utslipp

Vi må bygge et Norge uten utslipp. Det er sånn vi løser klimakrisen. Vi har løsningene, men det vil kreve en kraftig innsats. Over 100 000 oljefyrer må erstattes med miljøvennlige alternativer. Vi må bytte ut oljeindustri med miljøvennlig industri. Og bilene våre må begynne å bruke miljøvennlig drivstoff.

Artikkelen ble sist oppdatert: 18.07.2011

Ti-feilaktige
Olje og klima

10 vanlige påstander om norsk olje og gass

09.02.2021 | Sist oppdatert: 10.02.2021

En rekke feilaktige påstander har blitt brukt for å forsvare at Norge skal fortsette med forurensende oljevirksomhet. Vi har laget en liste over ti av de vanligste påstandene - og våre innvendinger.

JoeBiden@DesMoines_2019-PHOTO:GageSkidmore(CC BY-SA2
- Nå må Norge komme etter

Biden stanser ny oljeleting

29.01.2021 | Sist oppdatert: 29.01.2021

USAs president Joe Biden har signert en presidentordre for å midlertidig stanse all ny olje- og gassleting på føderalt land.

Foto Harald Pettersen  Statoil
Ny oljeutdeling:

- Klimameldingen settes helt i skyggen

19.01.2021 | Sist oppdatert: 19.01.2021

Regjeringen delte i dag ut 61 utvinningstillatelser til oljeleting hvorav to lisenser ligger i det særlig verdifulle og sårbare området rett nord for kysten av Finnmark.

ForUM-delebilde-3-1
Sivilt samfunn sender krav til Erna Solberg

Norge må ta sitt rettferdige ansvar for klimakrisa!

07.12.2020 | Sist oppdatert: 10.12.2020

12. desember fyller Parisavtalen fem år, og igjen ber FN landene om å heve sine ambisjoner for å gi verden en mulighet til å nå 1,5-gradersmålet. 14 norske organisasjoner i Forum for Utvikling og Miljø (ForUM), inkludert Naturvernforbundet, har skrevet et brev til Erna Solberg med to krav til Norge. Vi krever at Norge: 1) Gir 65 milliarder kroner til klimatiltak som støtter fattige land i å håndtere klimaendringene; og 2) Setter i gang en rettferdig omstilling vekk fra olje- og gassproduksjon.

IStock-466485647
Norway's oil and gas

New report: Modest economic consequences from reduced oil extraction in Norway

27.10.2020 | Sist oppdatert: 28.10.2020

A new report from Norway’s statistics agency shows that a reduction in the country’s oil and gas industry would only affect economic activity by the equivalent of one year’s GDP growth over the next 30 years, and will otherwise have modest effects – due, among other things, to increased competitiveness in the rest of the economy and greater space for a just transition.

Foto Harald Pettersen  Statoil
- Et spill for galleriet

Miljøbevegelsen dropper oljehøring i protest

28.08.2020 | Sist oppdatert: 31.08.2020

Naturvernforbundet, Greenpeace Norge, Natur og Ungdom og WWF Verdens naturfond går hardt ut mot høringsprosessene i oljeforvaltningen, som de kaller et spill for galleriet.