Fossil energi

Mer enn halvparten av energiforbruket i Norge kommer fra fossile og forurensende energikilder. Utslippene fra oljeplattformene, fra bilene våre og i industrien må reduseres og erstattes av fornybare alternativer.

Fossil energi er en samlebetegnelse på energiproduksjon basert på olje, kull og gass. Fossil energi er totalt dominerende som energikilde. Hele 90 prosent av verdens samlede energiproduksjon består i dag av fossile energikilder. Transport, oppvarming, elektrisitetsproduksjon, industri - fossil energi brukes til å dekke stort sett alle våre energibehov.

Et Norge uten utslipp

Vi må bygge et Norge uten utslipp. Det er sånn vi løser klimakrisen. Vi har løsningene, men det vil kreve en kraftig innsats. Over 100 000 oljefyrer må erstattes med miljøvennlige alternativer. Vi må bytte ut oljeindustri med miljøvennlig industri. Og bilene våre må begynne å bruke miljøvennlig drivstoff.

Artikkelen ble sist oppdatert: 18.07.2011

DSC_2216_fotoEinarHellandBergercrop

- Fortsatt et fossilparti

22.04.2017

Arbeiderpartiets landsmøte gikk i dag inn for at områdene utenfor Lofoten skal kunne åpnes for oljevirksomhet. - Arbeiderpartiet er fortsatt et fossilparti, som er villig til å risikere verdens siste store torskestamme på oljeindustriens alter, konstaterer lederne i Naturvernforbundet, Natur og Ungdom og Folkeaksjonen oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja.

Folkefest lofoten

Bli med på Folkefest i Lofoten!

05.04.2017

Sammen med Folkeaksjonen oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja og Natur og Ungdom inviterer vi til Folkefest lørdag 5. august i Svolvær. Sammen skal vi vise hvor stor og bred den folkelige motstanden mot oljevirksomhet utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja er, og vi håper du blir med!

0090124 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil
Vil lyse ut 100 nye blokker for olje og gass

– Oljesvart regjering!

13.03.2017

– Forslaget om oljeboring i Arktis viser en gang for alle at Regjeringen Solberg ikke er grønn, men svart som olje, sier leder Silje Ask Lundberg i Naturvernforbundet.

Vardebrenning 2017 Oslo (1)

Vardebrenning fra nord til sør

08.03.2017

Lørdag brant over 60 varder over hele Norge for å varsle om farene ved oljeboring. Kampen for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja er langt fra over.

Lofoten og vesteraalen bading
AP går for Lofoten-åpning:

- Alt annet enn et kompromiss

09.01.2017

Arbeiderpartiet gir oljeindustrien akkurat det de vil ha. I dag kunne Jonas Gahr Støre presentere flertallet i Arbeiderpartiets programkomites innstilling. Her går de blant annet inn for å starte åpningsprosessen for oljevirksomhet i området utenfor Lofoten, Nordland VI.

Ramberg Lofoten

Lofoten, Vesterålen og Senja fortjener særbehandling

27.12.2016

Uka før jul fikk vi nyheten om at USA og Canada stenger deler av sine arktiske havområdene for all ny oljeleting av hensyn til sårbar natur og i tråd med USA og Canadas globale klimaforpliktelser. I Norge derimot, går Jonas Gahr Støre, leder i Arbeiderpartiet, ut i romjulen og hevder det stikk motsatte, nemlig at hensyn til natur og klima ikke er gode nok grunner til å særbehandle havområder.