Fossil energi

Mer enn halvparten av energiforbruket i Norge kommer fra fossile og forurensende energikilder. Utslippene fra oljeplattformene, fra bilene våre og i industrien må reduseres og erstattes av fornybare alternativer.

Fossil energi er en samlebetegnelse på energiproduksjon basert på olje, kull og gass. Fossil energi er totalt dominerende som energikilde. Hele 90 prosent av verdens samlede energiproduksjon består i dag av fossile energikilder. Transport, oppvarming, elektrisitetsproduksjon, industri - fossil energi brukes til å dekke stort sett alle våre energibehov.

Et Norge uten utslipp

Vi må bygge et Norge uten utslipp. Det er sånn vi løser klimakrisen. Vi har løsningene, men det vil kreve en kraftig innsats. Over 100 000 oljefyrer må erstattes med miljøvennlige alternativer. Vi må bytte ut oljeindustri med miljøvennlig industri. Og bilene våre må begynne å bruke miljøvennlig drivstoff.

Artikkelen ble sist oppdatert: 18.07.2011

Tord lien
Oljefelt snikåpnes

Ny rekord - i klimautslipp og naturødeleggelse

23.01.2014

Olje- og energiminister Tord Lien delte tirsdag ut rekordmange tillatelser til oljeleting gjennom den omstridte TFO-ordningen. – Årets tildeling viser at dette er på høy tid å avskaffe ordningen, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Woman in oil spill area, Warri, Nigeria dok res

Sjokkert over regjeringens overkjøring av etikkrådets anbefaling

16.10.2013

Finansdepartementet vil ikke følge etikkrådets klare råd om å sette oljeselskapene Royal Dutch Shell og Enis virksomhet i Nigerdeltaet til observasjon. Begge selskapene har gjort seg skyldige i alvorlig miljøkriminalitet som har ødelagt store deler av Nigerdeltaet. Naturvernforbundet reagerer kraftig på avgjørelsen til Finansdepartementet.

John Gummer

Ikke lønnsomt med mer olje

08.08.2013

Vi har ikke råd til å hente opp all olja og gassen vår. Dette var budskapet både fra internasjonale miljøeksperter, og fra Miljøverndepartementet under klimakonferansen på Arendalsuka i dag.

Oljesøl i Nigeria

Skriv under mot Shells ødeleggelser

05.08.2013

Naturvernforbundet lanserer i dag en e-post kampanje mot Shell sammen med 27 andre miljøorganisasjoner fra hele verden. Målet med kampanjen er at Shell rydder opp oljeforurensningen som de har forårsaket i Nigeria.

ID4388_1
Oljeindustrien innrømmer:

Store giftutslipp ble ikke rapportert

17.07.2013

Oljebransjen kan ha sluppet ut opptil fire ganger mer «svarte kjemikalier» enn tidligere anslått. Representanter for norsk olje og gass innrømmer at utslipp av miljøgifter i form av brannskum har vært underrapportert. Naturvernforbundet krever at giftig brannskum fases ut raskest mulig.

Foto Harald Pettersen  Statoil
Bryter alle miljøråd

Advarer Stortinget mot gigantåpning for oljeutvinning

19.06.2013

I dag stemmer Stortinget over åpning av Barentshavet Sørøst. Den største beslutning av sitt slag på 20 år. – Et ja fra Stortinget vil gi oss store utslipp av klimagasser i mange år framover og er i strid med alle miljøfaglige råd, sier Lars Haltbrekken leder i Naturvernforbundet.