Fossil energi

Mer enn halvparten av energiforbruket i Norge kommer fra fossile og forurensende energikilder. Utslippene fra oljeplattformene, fra bilene våre og i industrien må reduseres og erstattes av fornybare alternativer.

Fossil energi er en samlebetegnelse på energiproduksjon basert på olje, kull og gass. Fossil energi er totalt dominerende som energikilde. Hele 90 prosent av verdens samlede energiproduksjon består i dag av fossile energikilder. Transport, oppvarming, elektrisitetsproduksjon, industri - fossil energi brukes til å dekke stort sett alle våre energibehov.

Et Norge uten utslipp

Vi må bygge et Norge uten utslipp. Det er sånn vi løser klimakrisen. Vi har løsningene, men det vil kreve en kraftig innsats. Over 100 000 oljefyrer må erstattes med miljøvennlige alternativer. Vi må bytte ut oljeindustri med miljøvennlig industri. Og bilene våre må begynne å bruke miljøvennlig drivstoff.

Artikkelen ble sist oppdatert: 18.07.2011

Ramberg Lofoten

Lofoten, Vesterålen og Senja fortjener særbehandling

27.12.2016

Uka før jul fikk vi nyheten om at USA og Canada stenger deler av sine arktiske havområdene for all ny oljeleting av hensyn til sårbar natur og i tråd med USA og Canadas globale klimaforpliktelser. I Norge derimot, går Jonas Gahr Støre, leder i Arbeiderpartiet, ut i romjulen og hevder det stikk motsatte, nemlig at hensyn til natur og klima ikke er gode nok grunner til å særbehandle havområder.

Forslag-tfo-2017-utvidelse_barentshavet

Krever avvikling av oljesnarveien

13.12.2016

Tord Lien har i dag sendt ut forslag om å utvide oljeletingen med 87 nye områder gjennom Tildeling i forhåndsdefinerte områder (TFO). – Hele tildelingen må stoppes, og TFO-ordningen må avskaffes, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Troll Øyvind Knoph Askeland NOG

Svimlende utslipp fra norsk olje

03.11.2016

I dag feires 50 år med oljenæring i Norge. I løpet av disse årene har oljen bidratt sterkt til norsk velstand og velferd, men også til forurensning, global oppvarming og ensretting av norsk næringsliv.

5037015306_5ba044a639_o flickr NOOA library
Klimaforskerne advarer

Derfor må olja ligge

30.05.2016

Regjeringen slipper oljebransjen til i Arktis. Men klimaforskerne advarer mot å hente opp mer olje og gass hvis vi skal unngå klimakatastrofe.

Ti-feilaktige
Olje og klima

10 vanlige påstander om norsk olje og gass

28.08.2015

En rekke feilaktige påstander har blitt brukt for å forsvare at Norge skal fortsette med forurensende oljevirksomhet. Vi har laget en liste over ti av de vanligste påstandene - og våre innvendinger.

5037015306_5ba044a639_o flickr NOOA library
Iskanten flyttet i dag

Norge svikter sitt ansvar i Arktis

24.04.2015

Erna Solbergs regjering har i dag vedtatt i statsråd å flytte iskanten. Regjeringen er den første som bryter 100 prosent av de miljøfaglige rådene som advarer mot å la oljeindustrien slippe til i sårbare områder langs norskekysten. - Iskantmeldingen er nok et eksempel på hvordan regjeringen tilpasser politikken etter oljenæringens interesser, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.