Fossil energi

Mer enn halvparten av energiforbruket i Norge kommer fra fossile og forurensende energikilder. Utslippene fra oljeplattformene, fra bilene våre og i industrien må reduseres og erstattes av fornybare alternativer.

Fossil energi er en samlebetegnelse på energiproduksjon basert på olje, kull og gass. Fossil energi er totalt dominerende som energikilde. Hele 90 prosent av verdens samlede energiproduksjon består i dag av fossile energikilder. Transport, oppvarming, elektrisitetsproduksjon, industri - fossil energi brukes til å dekke stort sett alle våre energibehov.

Et Norge uten utslipp

Vi må bygge et Norge uten utslipp. Det er sånn vi løser klimakrisen. Vi har løsningene, men det vil kreve en kraftig innsats. Over 100 000 oljefyrer må erstattes med miljøvennlige alternativer. Vi må bytte ut oljeindustri med miljøvennlig industri. Og bilene våre må begynne å bruke miljøvennlig drivstoff.

Artikkelen ble sist oppdatert: 18.07.2011

ID4388_1
Oljeindustrien innrømmer:

Store giftutslipp ble ikke rapportert

17.07.2013

Oljebransjen kan ha sluppet ut opptil fire ganger mer «svarte kjemikalier» enn tidligere anslått. Representanter for norsk olje og gass innrømmer at utslipp av miljøgifter i form av brannskum har vært underrapportert. Naturvernforbundet krever at giftig brannskum fases ut raskest mulig.

Foto Harald Pettersen  Statoil
Bryter alle miljøråd

Advarer Stortinget mot gigantåpning for oljeutvinning

19.06.2013

I dag stemmer Stortinget over åpning av Barentshavet Sørøst. Den største beslutning av sitt slag på 20 år. – Et ja fra Stortinget vil gi oss store utslipp av klimagasser i mange år framover og er i strid med alle miljøfaglige råd, sier Lars Haltbrekken leder i Naturvernforbundet.

Bodø

Vardene brenner for ei oljefri framtid

23.02.2013

Lørdag 23. februar ble det tent varder over hele landet for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja. Her kan du se bålene og menneskene for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja.

Lars Halbrekken bredde lofoten 2

Lover kamp mot oljeboring

30.01.2013

Naturvernforbundet lover kamp mot forslaget fra et flertall i Arbeiderpartiets programkomite om å sette i gang oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja.

Fiskebåt på land v oljesøl

Må betale for oljeforurensning

30.01.2013

En nederlandsk domstol har i dag avgjort at Shell Nigeria er ansvarlig for oljeforurensning i Niger-Deltaet i Nigeria. Saken mot Shell ble brakt fram av fire nigerianske bønder i samarbeid med Milieudefensie, Naturvernforbundets søsterorganisasjon i Nederland.

Jan Mayen
Sju miljøvernorganisasjoner slår seg sammen om to høringsuttalelser:

– Krever oljefrie nordområder

16.01.2013

Norges fremste miljøorganisasjoner slår seg sammen for å sikre oljefritt Jan Mayen og sørøstlige deler Barentshavet. – Vi krever at Olje- og energidepartementet følger tilrådningene til statens egne miljøfaglige etater, nemlig å unngå miljø- og klimaskadelig petroleumsaktivitet i de sårbare nordområdene, sier Ina Bjørnrå i Natur og Ungdom på vegne av høringspartnerne.