Fossil energi

Mer enn halvparten av energiforbruket i Norge kommer fra fossile og forurensende energikilder. Utslippene fra oljeplattformene, fra bilene våre og i industrien må reduseres og erstattes av fornybare alternativer.

Fossil energi er en samlebetegnelse på energiproduksjon basert på olje, kull og gass. Fossil energi er totalt dominerende som energikilde. Hele 90 prosent av verdens samlede energiproduksjon består i dag av fossile energikilder. Transport, oppvarming, elektrisitetsproduksjon, industri - fossil energi brukes til å dekke stort sett alle våre energibehov.

Et Norge uten utslipp

Vi må bygge et Norge uten utslipp. Det er sånn vi løser klimakrisen. Vi har løsningene, men det vil kreve en kraftig innsats. Over 100 000 oljefyrer må erstattes med miljøvennlige alternativer. Vi må bytte ut oljeindustri med miljøvennlig industri. Og bilene våre må begynne å bruke miljøvennlig drivstoff.

Artikkelen ble sist oppdatert: 18.07.2011

800px-Controlled_burn_of_oil_on_May_19th
Oljesølet i Mexicogulfen:

Oljen har ikke forsvunnet

18.08.2010

Fra flere hold kommer det nå kritikk mot amerikanske myndigheters ”friskmelding” av Mexicogulfen etter den tragiske oljeulykken. - De nye rapportene viser at amerikanske myndigheter har forsøkt å bagatellisere ulykken den siste tiden, sier leder Lars Haltbrekken i Norges Naturvernforbund.

Reine i Lofoten
Fraråder oljevirksomhet utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja:

Statens egne eksperter sier nei til oljeboring

01.07.2010

Et klart og tydelig nei til oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja. Det er konklusjonen fra Klima- og forurensningsdirektoratet og Direktoratet for Naturforvaltning. - Mer tydelige faglige råd skal Jens Stoltenberg lete lenge etter, sier Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet.

Fiskebåt, Olenils øy Lofoten

Havforskerne gir oljeindustrien rødt lys

09.05.2010

Havforskningsinstituttet sier stopp for oljeboring i 39 av de totalt 100 områdene som olje- og energiministeren har foreslått å tilby til oljeindustrien. – Dette bekrefter at det er alvorlige konflikter mellom fisk og olje, mener leder i Naturvernforbundet Lars Haltbrekken.

Klimaet tåler ikke mer oljeleting

16.04.2010

Det er allerede oppdaget langt mer kull, olje og gass enn det som kan brennes hvis vi skal nå Norges viktigste klimamål - togradersmålet. Selv om alle utslipp fra kullkraftverk stopper i morgen, kan vi fortsatt ikke bruke alle olje- og gassreserver, langt mindre øke dem gjennom å åpne for ytterligere olje- og gassleting.

IStockphoto betale hver gang det brukes

Ny kunnskap styrker oljemotstanden

15.04.2010

Unike korallrev og elendig tilstand for sjøfugl er viktige funn i undersøkelsene fra Lofoten, Vesterålen og Senja som ble lagt frem i dag. – Dette gjør det enda vanskeligere å påstå at oljeboring i disse områdene er trygt, sier Lars Haltbrekken, leder i Norges Naturvernforbund.