Foto: Naturvernforbundet

Olje og miljø

Oljeindustriens klimagassutslipp ble nesten doblet fra 1990 til 2007. I dag står næringen for om lag en tredel av de totale norske utslippene. Til tross for at petroleumsnæringen har enorme utslipp og sitter på store økonomiske ressurser, er det ikke satt inn noen betydelige tiltak for å få ned utslippene fra sektoren.

Aktuelt:
Les mer om oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja

Klimaet tåler ikke mer oljeleting

Det er allerede oppdaget langt mer kull, olje og gass enn det som kan brennes hvis vi skal nå Norges viktigste klimamål - togradersmålet. Selv om alle utslipp fra kullkraftverk stopper i morgen, kan vi fortsatt ikke bruke alle olje- og gassreserver, langt mindre øke dem gjennom å åpne for ytterligere olje- og gassleting.

En fremtid uten olje

Naturvernforbundet arbeider for et Norge hvor det utvinnes langt mindre olje og gass enn i dag. Investeringene er styrt bort fra fossil energi og inn i mer framtidsrettede næringer. Norge er fremdeles en energistormakt, men nå på fornybar energi. Den petroleumsutvinningen som fremdeles finnes på norsk sokkel må være basert på utslippsfri kraft og gir derfor ingen klimagassutslipp.

Vi må ha flere store områder på norsk sokkel som er beskyttet mot olje- og gassvirksomhet som varige petroleumsfrie områder. Dette er de mest sårbare og verdifulle havområdene vi har, og her drives verken leting etter eller utvinning av olje eller gass.

Artikkelen ble sist oppdatert: 24.10.2017

0090124 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil(1)
Ny rapport fra FNs miljøprogram

- Oljelandet Norge må ta produsentansvar

20.11.2019

En ny rapport utgitt av FNs miljøprogram viser at det er et stort gap mellom produsentland, som Norge, sine planer for økt olje-, kull og gassproduksjon og Parisavtalens mål om å avverge katastrofale klimaendringer.

Folkefest 1

- Historisk nei fra Ap til oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja

06.04.2019

6. april arrangerte Naturvernforbundet, Natur og Ungdom og Folkeaksjonen Oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja folkefest utenfor Arbeiderpartiets landsmøte med et klart krav om at partiet måtte gå inn for å holde disse områdene oljefrie. Da det i 12-tida ble klart at Aps landsmøte går inn for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja ble Youngstorget fylt med jubel og feiring.

Goliat_FPSO Foto T3n60

Slakter oljeberedskapen i nord

26.03.2019

Nøyaktig 30 år etter den fatale Exxon Valdez-ulykken i Alaska, kritiseres norske myndigheter for å ta for lett på oljevernberedskapen i nordområdene. - Rapporten fra Riksrevisjonen bekrefter det vi har hevdet hele veien: Oljevernberedskapen er ikke god nok til å takle værforholdene i nordområdene, sier leder Silje Ask Lundberg i Naturvernforbundet.

Foto Harald Pettersen  Statoil
Regjeringen vil åpne 90 nye blokker for oljebransjen

– Et ekstremt oljekjør i Barentshavet

14.03.2019

Regjeringen foreslo i dag å åpne hele 90 nye blokker for oljeboring, over halvparten i det sårbare Barentshavet. Naturvernforbundet reagerer sterkt på nyheten. – Omfanget er helt ekstremt. Har Regjeringen i det hele tatt forstått alvoret i klimatrusselen? Vi kan ikke fortsette å utvinne olje og gass i et så rått tempo når det verden nå tenger er dramatiske kutt i klimautslippene, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

0090124 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil
83 blokker tildelt for oljeboring – ny rekord i antall utvinningstillatelser

– Fortsetter et rått oljekjør

15.01.2019

Regjeringen fortsetter det høye tempoet i oljepolitikken. I dag ble 83 blokker tildelt for oljeboring. Solbergregjeringen setter dermed ny oljerekord.

Goliat_FPSO Foto T3n60

Krever at oljeselskapene straffes hardere

15.01.2019

Riksrevisjonen refser Petroleumstilsynet for at disse ga samtykke til oljevirksomhet på Goliat-feltet uten at plattformen var sikkerhetsmessig forsvarlig. Dette kom fram i en rapport som ble offentliggjort i dag.