Foto: Naturvernforbundet

Olje og miljø

Oljeindustriens klimagassutslipp ble nesten doblet fra 1990 til 2007. I dag står næringen for om lag en tredel av de totale norske utslippene. Til tross for at petroleumsnæringen har enorme utslipp og sitter på store økonomiske ressurser, er det ikke satt inn noen betydelige tiltak for å få ned utslippene fra sektoren.

Aktuelt:
Les mer om oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja

Klimaet tåler ikke mer oljeleting

Det er allerede oppdaget langt mer kull, olje og gass enn det som kan brennes hvis vi skal nå Norges viktigste klimamål - togradersmålet. Selv om alle utslipp fra kullkraftverk stopper i morgen, kan vi fortsatt ikke bruke alle olje- og gassreserver, langt mindre øke dem gjennom å åpne for ytterligere olje- og gassleting.

En fremtid uten olje

Naturvernforbundet arbeider for et Norge hvor det utvinnes langt mindre olje og gass enn i dag. Investeringene er styrt bort fra fossil energi og inn i mer framtidsrettede næringer. Norge er fremdeles en energistormakt, men nå på fornybar energi. Den petroleumsutvinningen som fremdeles finnes på norsk sokkel må være basert på utslippsfri kraft og gir derfor ingen klimagassutslipp.

Vi må ha flere store områder på norsk sokkel som er beskyttet mot olje- og gassvirksomhet som varige petroleumsfrie områder. Dette er de mest sårbare og verdifulle havområdene vi har, og her drives verken leting etter eller utvinning av olje eller gass.

Artikkelen ble sist oppdatert: 24.10.2017

0090124 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil
Naturvernforbundet slakter konsekvensutredningen på Wisting:

- Alvorlige mangler og preget av hastverk

02.05.2022 | Sist oppdatert: 04.05.2022

I dag går fristen ut for å sende inn høringsinnspill på konsekvensutredningen av det nye oljefeltet Wisting. Naturvernforbundet mener utredningen er svært mangelfull, og frykter den er et resultat av hastverksarbeid.

43690575612_915c7f7595_o

TFO 2022 - Moralsk og økonomisk galskap

29.04.2022 | Sist oppdatert: 29.04.2022

Regjeringen vil at oljeselskapene skal lete etter olje i sårbare områder, uten å tenke på klima. I en stadig akutt klimakrise stikker de hodet i sanden

0094173 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil
Utvidet TFO-utlysning

Foreslår nye oljeblokker innenfor iskantsonen: Uforsvarlig, sier Naturvernforbundet

17.03.2022 | Sist oppdatert: 17.03.2022

I dag presenterte olje- og energiminister Terje Aasland forslag til utlysning av nye oljeblokker gjennom TFO 2022. Naturvernforbundet er svært kritisk til at TFO-området foreslås utvidet ytterligere, og særlig til at området for forenklet tildelingsprosess omfatter områder innenfor iskantsonen.

Oljeplatform_foto_NNV
Elektrifisering av Wisting

Tonedøvt fra Equinor

02.02.2022 | Sist oppdatert: 02.02.2022

- Når IEA sier det ikke er mer behov for ny olje i et 1,5-gradersscenario, og FNs generalsekretær ber oss la olja ligge, er det på tide å lytte. Equinors planer om utbygging av Wisting, det nordligste feltet på sokkelen, er tonedøvt og virkelighetsfjernt, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.

Troll A, Nordsjøen
Naturvernforbundet om endringene i oljeskatten:

Et viktig steg i riktig retning!

31.08.2021 | Sist oppdatert: 08.09.2021

Regjeringen foreslår å endre skatteregimet til oljebransjen. Naturvernforbundet er fornøyde med at oljeskatten ses på, men forventer mer framover

Rystad_rapport
Mener bestillingsverk har flere svakheter

Forholder seg ikke til realitetene

31.08.2021 | Sist oppdatert: 31.08.2021

Rystad Energy lanserte i dag rapporten de har skrevet på bestilling fra lobbyorganisasjonen Norsk olje og gass. Rapporten påstår at kutt i norsk oljeproduksjon vil føre til reduserte klimagassutslipp globalt, mens kutt i både olje- og gassproduksjon ikke vil føre til kutt. Naturvernforbundet er kritisk til flere sider ved rapporten.