Foto: Naturvernforbundet

Olje og miljø

Oljeindustriens klimagassutslipp ble nesten doblet fra 1990 til 2007. I dag står næringen for om lag en tredel av de totale norske utslippene. Til tross for at petroleumsnæringen har enorme utslipp og sitter på store økonomiske ressurser, er det ikke satt inn noen betydelige tiltak for å få ned utslippene fra sektoren.

Aktuelt:
Les mer om oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja

Klimaet tåler ikke mer oljeleting

Det er allerede oppdaget langt mer kull, olje og gass enn det som kan brennes hvis vi skal nå Norges viktigste klimamål - togradersmålet. Selv om alle utslipp fra kullkraftverk stopper i morgen, kan vi fortsatt ikke bruke alle olje- og gassreserver, langt mindre øke dem gjennom å åpne for ytterligere olje- og gassleting.

En fremtid uten olje

Naturvernforbundet arbeider for et Norge hvor det utvinnes langt mindre olje og gass enn i dag. Investeringene er styrt bort fra fossil energi og inn i mer framtidsrettede næringer. Norge er fremdeles en energistormakt, men nå på fornybar energi. Den petroleumsutvinningen som fremdeles finnes på norsk sokkel må være basert på utslippsfri kraft og gir derfor ingen klimagassutslipp.

Vi må ha flere store områder på norsk sokkel som er beskyttet mot olje- og gassvirksomhet som varige petroleumsfrie områder. Dette er de mest sårbare og verdifulle havområdene vi har, og her drives verken leting etter eller utvinning av olje eller gass.

Artikkelen ble sist oppdatert: 24.10.2017

Natur-forside

Sammen kan vi stoppe verdens nordligste oljefelt

02.09.2022 | Sist oppdatert: 06.09.2022

Equinor vil bygge oljefeltet Wisting i Barentshavet, nær iskanten og midt i det sårbare dyrelivet i Arktis. Wisting vil alene slippe ut fire ganger Norges årlige samlede klimagassutslipp. Samtidig skal oljeplattformen drives med strøm fra fastlands-Norge og beslaglegge den verdifulle, rene krafta vår.

0090124 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil
Naturvernforbundet slakter konsekvensutredningen på Wisting:

- Alvorlige mangler og preget av hastverk

02.05.2022 | Sist oppdatert: 04.05.2022

I dag går fristen ut for å sende inn høringsinnspill på konsekvensutredningen av det nye oljefeltet Wisting. Naturvernforbundet mener utredningen er svært mangelfull, og frykter den er et resultat av hastverksarbeid.

43690575612_915c7f7595_o

TFO 2022 - Moralsk og økonomisk galskap

29.04.2022 | Sist oppdatert: 29.04.2022

Regjeringen vil at oljeselskapene skal lete etter olje i sårbare områder, uten å tenke på klima. I en stadig akutt klimakrise stikker de hodet i sanden

0094173 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil
Utvidet TFO-utlysning

Foreslår nye oljeblokker innenfor iskantsonen: Uforsvarlig, sier Naturvernforbundet

17.03.2022 | Sist oppdatert: 17.03.2022

I dag presenterte olje- og energiminister Terje Aasland forslag til utlysning av nye oljeblokker gjennom TFO 2022. Naturvernforbundet er svært kritisk til at TFO-området foreslås utvidet ytterligere, og særlig til at området for forenklet tildelingsprosess omfatter områder innenfor iskantsonen.