Foto: Naturvernforbundet

Olje og miljø

Oljeindustriens klimagassutslipp ble nesten doblet fra 1990 til 2007. I dag står næringen for om lag en tredel av de totale norske utslippene. Til tross for at petroleumsnæringen har enorme utslipp og sitter på store økonomiske ressurser, er det ikke satt inn noen betydelige tiltak for å få ned utslippene fra sektoren.

Aktuelt:
Les mer om oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja

Klimaet tåler ikke mer oljeleting

Det er allerede oppdaget langt mer kull, olje og gass enn det som kan brennes hvis vi skal nå Norges viktigste klimamål - togradersmålet. Selv om alle utslipp fra kullkraftverk stopper i morgen, kan vi fortsatt ikke bruke alle olje- og gassreserver, langt mindre øke dem gjennom å åpne for ytterligere olje- og gassleting.

En fremtid uten olje

Naturvernforbundet arbeider for et Norge hvor det utvinnes langt mindre olje og gass enn i dag. Investeringene er styrt bort fra fossil energi og inn i mer framtidsrettede næringer. Norge er fremdeles en energistormakt, men nå på fornybar energi. Den petroleumsutvinningen som fremdeles finnes på norsk sokkel må være basert på utslippsfri kraft og gir derfor ingen klimagassutslipp.

Vi må ha flere store områder på norsk sokkel som er beskyttet mot olje- og gassvirksomhet som varige petroleumsfrie områder. Dette er de mest sårbare og verdifulle havområdene vi har, og her drives verken leting etter eller utvinning av olje eller gass.

Artikkelen ble sist oppdatert: 24.10.2017

Goliat_FPSO Foto T3n60

Over halvparten av oljetildelingene i strid med miljøfaglige råd

18.06.2018

Olje- og energidepartementet delte i dag ut lisenser for oljevirksomhet i hele 47 blokker på norsk sokkel. Flertallet av tildelingene er langt nord i Barentshavet og i nærheten av Bjørnøya. I regjeringserklæringen står det at det i denne 24. konsesjonsrunden skal legges vekt på miljøfaglige råd. Dette har ikke blitt gjort.

Foto Harald Pettersen  Statoil
TFO: Åpner for oljeboring stikk i strid med miljøråd og verdens klima

– Norsk oljepolitikk er en skam

09.05.2018

Olje- og energidepartementet trosser viktige miljøråd fra regjeringens miljøfaglige etater når de i dag lyser ut nye områder til oljeindustrien.

Reine i Lofoten

Jubler for Lofoten-vedtak

19.03.2018

Lørdag gikk årsmøtet i Oslo Arbeiderparti enstemmig inn for varig vern mot petroleumsvirksomhet utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja.

Barentshavet sett fra Nordkapp foto Richard Mortel CC
Regjeringen vil åpne nye områder for oljeboring

– Aggressiv oljepolitikk

16.01.2018

Dagen etter at plattformen for den nye regjeringen ble lagt frem, foreslo regjeringen å lyse ut hele 103 nye blokker for oljeboring, 47 i Norskehavet og 56 i Barentshavet.

Cristina Mittermeier og Paul Nicklen
30 verdensberømte fotografer har skapt Instagram-storm for Lofoten

Erna og Jonas drukner i olje-protester

14.09.2017

I løpet av de siste dagene har Instagram-kontoene til Erna Solberg og Jonas Gahr Støre blitt fylt opp med kommentarer fra hele verden med oppfordring om å la oljen utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja ligge.

0090124 - Oseberg field centre - Photo Harald Pettersen - Statoil
Regjeringen lyser ut over 100 blokker for olje og gass

Oljegalskapen fortsetter

21.06.2017

– Ettertiden vil dømme Regjeringens oljepolitikk hardt, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet, etter at Regjeringen i dag lyste ut over 100 nye blokker for utvinning av olje og gass.