Foto: Naturvernforbundet

Olje og miljø

Oljeindustriens klimagassutslipp ble nesten doblet fra 1990 til 2007. I dag står næringen for om lag en tredel av de totale norske utslippene. Til tross for at petroleumsnæringen har enorme utslipp og sitter på store økonomiske ressurser, er det ikke satt inn noen betydelige tiltak for å få ned utslippene fra sektoren.

Aktuelt:
Les mer om oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja

Bakgrunn:
Klima og olje (PDF)

Klimaet tåler ikke mer oljeleting

Det er allerede oppdaget langt mer kull, olje og gass enn det som kan brennes hvis vi skal nå Norges viktigste klimamål - togradersmålet. Selv om alle utslipp fra kullkraftverk stopper i morgen, kan vi fortsatt ikke bruke alle olje- og gassreserver, langt mindre øke dem gjennom å åpne for ytterligere olje- og gassleting.

En fremtid uten olje

Naturvernforbundet arbeider for et Norge hvor det utvinnes langt mindre olje og gass enn i dag. Investeringene er styrt bort fra fossil energi og inn i mer framtidsrettede næringer. Norge er fremdeles en energistormakt, men nå på fornybar energi. Den petroleumsutvinningen som fremdeles finnes på norsk sokkel må være basert på utslippsfri kraft og gir derfor ingen klimagassutslipp.

Vi må ha flere store områder på norsk sokkel som er beskyttet mot olje- og gassvirksomhet som varige petroleumsfrie områder. Dette er de mest sårbare og verdifulle havområdene vi har, og her drives verken leting etter eller utvinning av olje eller gass.

Artikkelen ble sist oppdatert: 17.07.2014

Foto Harald Pettersen  Statoil
Bryter alle miljøråd

Advarer Stortinget mot gigantåpning for oljeutvinning

19.06.2013

I dag stemmer Stortinget over åpning av Barentshavet Sørøst. Den største beslutning av sitt slag på 20 år. – Et ja fra Stortinget vil gi oss store utslipp av klimagasser i mange år framover og er i strid med alle miljøfaglige råd, sier Lars Haltbrekken leder i Naturvernforbundet.

Bodø

Vardene brenner for ei oljefri framtid

23.02.2013

Lørdag 23. februar ble det tent varder over hele landet for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja. Her kan du se bålene og menneskene for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja.

Lars Halbrekken bredde lofoten 2

Lover kamp mot oljeboring

30.01.2013

Naturvernforbundet lover kamp mot forslaget fra et flertall i Arbeiderpartiets programkomite om å sette i gang oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja.

Fiskebåt på land v oljesøl

Må betale for oljeforurensning

30.01.2013

En nederlandsk domstol har i dag avgjort at Shell Nigeria er ansvarlig for oljeforurensning i Niger-Deltaet i Nigeria. Saken mot Shell ble brakt fram av fire nigerianske bønder i samarbeid med Milieudefensie, Naturvernforbundets søsterorganisasjon i Nederland.

Jan Mayen
Sju miljøvernorganisasjoner slår seg sammen om to høringsuttalelser:

– Krever oljefrie nordområder

16.01.2013

Norges fremste miljøorganisasjoner slår seg sammen for å sikre oljefritt Jan Mayen og sørøstlige deler Barentshavet. – Vi krever at Olje- og energidepartementet følger tilrådningene til statens egne miljøfaglige etater, nemlig å unngå miljø- og klimaskadelig petroleumsaktivitet i de sårbare nordområdene, sier Ina Bjørnrå i Natur og Ungdom på vegne av høringspartnerne.

Reine i Lofoten

Oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja er viktigere enn noensinne

23.11.2012

I dag la Olje- og energidepartementet (OED) fram sine resultater fra kunnskapsinnhentingen i forbindelse med mulig oljevirksomhet i Lofoten, Vesterålen og Senja. – Vi har allerede mye kunnskap om hva oljeboring i disse områdene betyr. Miljøkonsekvensene av oljevirksomhet her kan være dramatiske sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.