Foto: Naturvernforbundet

Olje og miljø

Oljeindustriens klimagassutslipp ble nesten doblet fra 1990 til 2007. I dag står næringen for om lag en tredel av de totale norske utslippene. Til tross for at petroleumsnæringen har enorme utslipp og sitter på store økonomiske ressurser, er det ikke satt inn noen betydelige tiltak for å få ned utslippene fra sektoren.

Aktuelt:
Les mer om oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja

Klimaet tåler ikke mer oljeleting

Det er allerede oppdaget langt mer kull, olje og gass enn det som kan brennes hvis vi skal nå Norges viktigste klimamål - togradersmålet. Selv om alle utslipp fra kullkraftverk stopper i morgen, kan vi fortsatt ikke bruke alle olje- og gassreserver, langt mindre øke dem gjennom å åpne for ytterligere olje- og gassleting.

En fremtid uten olje

Naturvernforbundet arbeider for et Norge hvor det utvinnes langt mindre olje og gass enn i dag. Investeringene er styrt bort fra fossil energi og inn i mer framtidsrettede næringer. Norge er fremdeles en energistormakt, men nå på fornybar energi. Den petroleumsutvinningen som fremdeles finnes på norsk sokkel må være basert på utslippsfri kraft og gir derfor ingen klimagassutslipp.

Vi må ha flere store områder på norsk sokkel som er beskyttet mot olje- og gassvirksomhet som varige petroleumsfrie områder. Dette er de mest sårbare og verdifulle havområdene vi har, og her drives verken leting etter eller utvinning av olje eller gass.

Artikkelen ble sist oppdatert: 24.10.2017

Jan Mayen
Sju miljøvernorganisasjoner slår seg sammen om to høringsuttalelser:

– Krever oljefrie nordområder

16.01.2013

Norges fremste miljøorganisasjoner slår seg sammen for å sikre oljefritt Jan Mayen og sørøstlige deler Barentshavet. – Vi krever at Olje- og energidepartementet følger tilrådningene til statens egne miljøfaglige etater, nemlig å unngå miljø- og klimaskadelig petroleumsaktivitet i de sårbare nordområdene, sier Ina Bjørnrå i Natur og Ungdom på vegne av høringspartnerne.

Reine i Lofoten

Oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja er viktigere enn noensinne

23.11.2012

I dag la Olje- og energidepartementet (OED) fram sine resultater fra kunnskapsinnhentingen i forbindelse med mulig oljevirksomhet i Lofoten, Vesterålen og Senja. – Vi har allerede mye kunnskap om hva oljeboring i disse områdene betyr. Miljøkonsekvensene av oljevirksomhet her kan være dramatiske sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Fiskebåt på land v oljesøl

Unik rettssak mot Shell i Nederland

11.10.2012

- Shell i Nigeria er skyldig i grove brudd på menneskerettighetene og miljølover, sier Geert Ritsema i Milieudefensie, Naturvernforbundets søsterorganisasjon i Nederland. - Vi håper denne rettssaken vil tvinge Shell til endelig å rydde opp.

Lars foran Raundalselva

Vil holde Skagerrak stengt for oljevirksomhet

19.09.2012

Natur og Ungdom og Naturvernforbundet sier nei til oljeboring i Skagerrak i innspillet til forvaltningsplanen for Nordsjøen og Skagerrak. – Av hensyn til fiskeri, sårbar natur og klima må Skagerrak holdes stengt for oljeboring, sier Silje Lundberg, leder i Natur og Ungdom og Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Lars Halbrekken bredde lofoten 2

Ingen nye blokker til oljeindustrien

11.05.2012

Natur og Ungdom, Naturvernforbundet og Bellona ber regjeringen avlyse hele 22. konsesjonsrunde og ikke tildele noen nye områder til oljeindustrien av hensyn til klima og sårbar natur.

Foto Harald Pettersen  Statoil

Olje viktigere enn fakta

30.03.2012

Olje- og energidepartementet har i dag lyst ut nye områder til oljeindustrien, stikk i strid med rådene fra regjeringens egne etater. - Så lenge oljeindustrien får alt den peker på, vil vi ikke ha en sjanse i havet til å nå våre klimamål, sier leder i Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken.