Foto: Naturvernforbundet

Olje og miljø

Oljeindustriens klimagassutslipp ble nesten doblet fra 1990 til 2007. I dag står næringen for om lag en tredel av de totale norske utslippene. Til tross for at petroleumsnæringen har enorme utslipp og sitter på store økonomiske ressurser, er det ikke satt inn noen betydelige tiltak for å få ned utslippene fra sektoren.

Aktuelt:
Les mer om oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja

Bakgrunn:
Klima og olje (PDF)

Klimaet tåler ikke mer oljeleting

Det er allerede oppdaget langt mer kull, olje og gass enn det som kan brennes hvis vi skal nå Norges viktigste klimamål - togradersmålet. Selv om alle utslipp fra kullkraftverk stopper i morgen, kan vi fortsatt ikke bruke alle olje- og gassreserver, langt mindre øke dem gjennom å åpne for ytterligere olje- og gassleting.

En fremtid uten olje

Naturvernforbundet arbeider for et Norge hvor det utvinnes langt mindre olje og gass enn i dag. Investeringene er styrt bort fra fossil energi og inn i mer framtidsrettede næringer. Norge er fremdeles en energistormakt, men nå på fornybar energi. Den petroleumsutvinningen som fremdeles finnes på norsk sokkel må være basert på utslippsfri kraft og gir derfor ingen klimagassutslipp.

Vi må ha flere store områder på norsk sokkel som er beskyttet mot olje- og gassvirksomhet som varige petroleumsfrie områder. Dette er de mest sårbare og verdifulle havområdene vi har, og her drives verken leting etter eller utvinning av olje eller gass.

Artikkelen ble sist oppdatert: 17.07.2014

Troll Øyvind Knoph Askeland NOG

Svimlende utslipp fra norsk olje

03.11.2016

I dag feires 50 år med oljenæring i Norge. I løpet av disse årene har oljen bidratt sterkt til norsk velstand og velferd, men også til forurensning, global oppvarming og ensretting av norsk næringsliv.

5037015306_5ba044a639_o flickr NOOA library
Klimaforskerne advarer

Derfor må olja ligge

30.05.2016

Regjeringen slipper oljebransjen til i Arktis. Men klimaforskerne advarer mot å hente opp mer olje og gass hvis vi skal unngå klimakatastrofe.

Ti-feilaktige
Olje og klima

10 vanlige påstander om norsk olje og gass

28.08.2015

En rekke feilaktige påstander har blitt brukt for å forsvare at Norge skal fortsette med forurensende oljevirksomhet. Vi har laget en liste over ti av de vanligste påstandene - og våre innvendinger.

5037015306_5ba044a639_o flickr NOOA library
Iskanten flyttet i dag

Norge svikter sitt ansvar i Arktis

24.04.2015

Erna Solbergs regjering har i dag vedtatt i statsråd å flytte iskanten. Regjeringen er den første som bryter 100 prosent av de miljøfaglige rådene som advarer mot å la oljeindustrien slippe til i sårbare områder langs norskekysten. - Iskantmeldingen er nok et eksempel på hvordan regjeringen tilpasser politikken etter oljenæringens interesser, sier Lars Haltbrekken, leder i Naturvernforbundet.

Reine i Lofoten

Støre og Solberg på kollisjonskurs med folket

06.03.2015

Folkeaksjonen, Naturvernforbundet og Bellona reagerer kraftig etter uttalelsene fra Erna Solberg og Jonas Gahr Støre. Det var under årskonferansen til Norsk Olje og Gass at Arbeiderparti-lederen ga full støtte til regjeringen og statsministerens oljepolitikk. I tillegg benyttet Støre anledningen til å gjenta at Arbeiderpartiet ønsker å sette i gang en åpningsprosess for oljeboring utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja.

Varde2

Bli med på vardebrenning for ei oljefri framtid

17.02.2015

Lørdag 21.februar arrangerer Naturvernforbundet i samarbeid med Folkeaksjonen sin årlige landsomfattende vardebrenning. Flammen skal symbolisere at faren for oljevirksomhet utenfor kysten av Lofoten, Vesterålen og Senja langt fra er over, selv om områdene er fredet i inneværende stortingsperiode. I år er det også naturlig å rope ett varsku for framtida. Vi vil derfor fokusere på vår felles interesse med fiskerinæringa og kystsamfunnene.