Naturvernforbundets fylkesleder i Nordland Erling Solvang fikk selv se ødeleggelsene i Niger-deltaet. Nå vil vi si ifra til Shell om at de må rydde opp. Foto: Naturvernforbundet

Oljesøl i Nigeria

Skriv under mot Shells ødeleggelser

Naturvernforbundet lanserer i dag en e-post kampanje mot Shell sammen med 27 andre miljøorganisasjoner fra hele verden. Målet med kampanjen er at Shell rydder opp oljeforurensningen som de har forårsaket i Nigeria.

Den internasjonale kampanjen blir lansert nøyaktig to år etter publiseringen av FN-rapporten som avslørte den omfattende oljeforurensningen fra Shell sine anlegg i Ogoniland I Nigeria.

Ogoniland er et av områdene i Niger-deltaet hvor oljeforurensningen har totalt ødelagt livsgrunnlaget til lokalsamfunn, fiskere og bønder. Fisken har forsvunnet, matjorda er forurensa, og det finnes ikke lenger rent drikkevann noen steder i området.

Har ikke ryddet opp

FN rapporten viser at Shell ikke har ryddet ordentlig opp etter oljeforurensningen som de har forårsaket de siste 50 årene. FN anbefaler at Shell og andre ansvarlige oljeselskaper gjennomfører en grundig opprydning etter den såkalte RENA metoden samt dekomisjonering av de forlatte oljefasilitetene. Så langt har Shell ikke gjennomført noen av disse tiltakene, til tross for at de anerkjente rapporten da den kom.

Lars Haltbrekken, leder av Naturvernforbundet mener det er på tide at Shell starter en grundig opprydning i Nigeria:

-         Det er urovekkende at et selskap som gir blaffen i sine miljøsynder og nekter å følge FN sine anbefalinger får lov til å operere på norsk sokkel, uttaler han.

Samarbeider med Nigerias miljøbevegelse

Naturvernforbundet sin samarbeidspartner i Nigeria, Environmental Rights Action (ERA), har i lang tid kjempet sammen med berørte lokalsamfunn mot oljeselskapenes herjinger i Nigerdeltaet. I 2012 fikk Nnimmo Bassey, lederen i ERA, Rafto-prisen for sitt engasjement for menneskerettigheter og miljø. Lørdag var Bassey i Kabelvåg på Folkefest mot oljeboring.

Naturvernforbundets fylkesleder i Nordland Erling Solvang besøkte Ogoniland i sommer. Han var skremt over ødeleggelsene, særlig med tanke på at Shell også ønsker å bore olje i det norske matfatet i Barentshavet og Lofoten, Vesterålen og Senja.