Gode tips til kutt i oljebruk

Det internasjonale energibyrået (IEA) har kommet med 10 forslag til kutt i oljebruk. Dette er gode råd som Naturvernforbundet støtter.

bil vei motorbane

– Bare å starte på toppen!

I dag fredag fredag la Det internasjonale energibyrået (IEA) fram en ti-punkts liste for å dempe de høye prisene på olje, bensin og diesel etter at Russlands gikk til krig mot Ukraina i februar. Naturvernforbundet ønsker initiativet velkomment og mener tiltakene er fornuftige.

– IEA leverer en god og konkret liste med mange tiltak som kan innføres med én gang. Jeg forventer at Støre starter fra toppen og innfører 90 km/t som maksfart på motorveier i Norge så raskt som mulig, sier Pernille Bonnevie Hansen, nestleder i Naturvernforbundet.Nestleder Pernille Bonnevie Hansen

Å sette ned farta fra 110 til 90 sparer mye energi, anslagsvis mellom 20 og 40 prosent. Det er derfor ikke overraskende at nettopp å sette ned fartsgrensene står først på IEA sin liste. Det er også andre mange grunner til å unngå de høyeste hastighetene. I tillegg til at det kan hjelpe både forbrukeren og verden i den akutte situasjonen vi står i, kutter det klimagassutslipp, reduserer støyproblemer og begrenser spredninga av mikroplast.

– Det hjelper naturligvis enda mer å la bilen stå, og regjeringa bør derfor også senke kollektivprisene og oppfordre folk til å velge kollektivt og unngå unødvendige reiser, sier Hansen.

Hun kjører selv aldri over 90 km/t på motorveien. Mest for å protestere mot 110-grensa, men med flere gode bieffekter.

– Reisen tar noen minutter lenger, men det sparer omtrent 1/3 av drivstoff. Bra for lommeboka, og et lite bidrag til klimakutt, fred og sikkerhet, konkluderer Hansen.