Velg energismarte produkter

Det er ikke alltid den billigste tørketrommelen som er det beste valget for lommeboka på sikt. På energismart.no kan du få informasjon om hvilke hvite- og brunevarer som sparer mest energi og gir lavest strømregning.

Finn energismarte produkter!

For å finne ut hvilke produkter som er mest energieffektive, gå til Energismart.no

Visste du at..

Energieffektive hvitevarer har potensial til å frigjøre 2,5 terrawattimer i året

Til sammenligning yter alle Norges vindmøller ca 1 terrawattime hvert år.

Hvite- og brunevarer står for ca 15–20 prosent av strømforbruket i norske husholdninger. For mange kan forbruket halveres ved å bytte til de mest energieffektive apparatene på markedet.

Finn de 10 mest energismarte hvite- og brunevarene

Naturvernforbundet har laget nettsiden Energismart.no for boligeiere som vil spare energi i boligen. Her finner du blant annet de 10 mest energieffektive modellene av ulike typer hvite- og brunevarer. Mange av varene kan kjøpes hos de største elektronikkkjedene og frittstående forhandlere i Norge, mens flere av de aller mest energismarte produktene kun finnes i nettbutikk.

Energismart.no er en del av det europeiske samarbeidet TOPTEN ACT.

Bor du utenfor Norge? På nettsiden til TopTen ACT finner du oversikt over nettsidene i alle landene, som rangerer de ti mest energismarte produktene på markedet.

Bruk hvite- og brunevarene (energi)smartere

Du kan spare energi ved å bruke hvite- og brunevarene (energi)smartere. Du sparer strøm dersom du tiner frosne matvarer i kjøleskapet. Fyll tørketrommelen til maksimal kapasitet når den brukes. Kjøper du en tørketrommel, bør du velge trommelen som er tilpasset dine behov. energismart.no finner du enda flere tips til hvordan hvite- og brunevarene dine kan bruke minst mulig energi