Frivillig Naturvernforbundet

Bli frivillig

Kan du skrive? Gi råd? Filme? Planlegge arrangementer? Rydde plast? Vi trenger frivillige med ulik kompetanse.

Vi har behov for folk med ulik kompetanse. Noen er gode til å lede turer, mens andre kan forklare hvorfor akkurat mose er så fascinerende. Andre har kjennskap til hvordan man skriver til politikere, mens andre sprer naturglede til barn. Vi har tekniske eksperter, skribenter, fotografer.

De fleste av våre frivillige er del av en faggruppe. Der tas det jevnlig opp ulike naturvernsaker som gruppen skal vurdere, innen temaene 'klima og transport', 'naturmangfold' og 'bygg og energi'. I disse gruppene gjøres det et grundig arbeid for å kunne skrive høringsuttalelser - for hva vil konsekvensene bli av å bygge ut akkurat dette vassdraget? Og hvilke arter finnes det i området? Faggruppene møtes jevnlig, drar på turer for å undersøke områdene som trues av å bygges ned og driver politisk arbeid.

Vi har også frivillige som bidrar direkte inn i prosjektene eller som deltar på dugnader og turer.

Nysgjerrig på å bli frivillig? Ring oss på 553 00 660, så kan vi avtale et uforpliktende møte for å se hva vi kan få til sammen. Det er også mulig å kontakte oss på epost eller fylle ut dette skjemaet. Dersom du ønsker å engasjere deg i et av våre lokallag - på Askøy, i Bergen, Kvam, Kvinnherad, Nordhordland, Sunnhordland eller Voss - kan du kontakte lokallaget direkte

ImageBarn kan bli med i Miljøagentene. De er er barnas miljøorganisasjon, og ønsker å skape et varig og løsningsorientert engasjement for natur og miljøvern hos flest mulig barn på barns premisser. De arbeider for å gi barn troen på seg selv, framtiden og at det nytter å gjøre noe. Les mer på miljoagentene.no/hordaland. Du kan enten bli med i et lokallag, eller starte et eget. Hvis man bestiller familiemedlemskap i Naturvernforbundet, får barn i husstanden gratis medlemskap i Miljøagentene. Les om medlemskap.

ImageNatur og ungdom (NU) er ungdomsorganisasjonen til Naturvernforbundet. NU jobber for å begrense de menneskeskapte klimaendringene og for å ta vare på verdens naturmangfold. De tar kampen med de store forurenserne og stopper de som vil ødelegge miljøet. Les mer på nu.no/hordaland

ImageNaturvernstudentene i Bergen er studentgruppen for NU og Naturvernforbundet Hordaland. De engasjerer seg i en rekke miljøsaker gjennom kampanjer, møteserien Naturlig onsdag som de arrangerer en gang i halvåret og aktiviteter som Fagdag om Førdefjorden. Hold deg oppdatert ved å følge dem på Facebook. Kontakt dem på naturvernstudentenebergen@gmail.com

Artikkelen ble sist oppdatert: 07.10.2020

31-D85_9846

Kjøper aksjer i Hordfast AS

10.10.2020 | Sist oppdatert: 13.10.2020

Nå skal vi kjempe mot monsterveien fra innsiden også! sier Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland

Inthesameboat-rydding-båt
Plastjakten:

Ryddeaksjoner for studenter

Denne høsten arrangerer vi ikke mindre enn seks plastryddeaksjoner for studenter i Bergen sammen med Naturvernstudentene. Er du student og har lyst til å gjøre en innsats for miljøet er du hjertelig velkommen!

Hatten dugnad
Prosjekt: Bevaring gjennom skjøtsel

Bli med oss å restaurere av kystlyngheia på Rapeneset

Har du lyst til å drive med praktisk naturvernarbeid? Da må du bli med oss på dugnad. Sammen bidrar vi i den nasjonale innsatsen for å fjerne fremmede treslag, samtidig som vi bevarer et svært viktig kulturminne- og friluftsområde.