Frivillig Naturvernforbundet

Bli frivillig i Naturvernforbundet Hordaland!

Kan du skrive? Gi råd? Filme? Planlegge arrangementer? Rydde plast? Vi trenger frivillige med ulik kompetanse.

Når vi har infomøte om det å være frivillige hos oss har det blitt en klisjé å si "Her kan du gjøre hva som helst!" Og det er nesten sant. Men hva betyr det? Vi har behov for folk som har ulik kompetanse, og de som er frivillige kan være med og forme arbeidsoppgavene. Noen er gode til å lede turer, mens andre kan forklare hvorfor akkurat mose er så fascinerende. Andre har kjennskap til hvordan man skriver til politikere, mens andre sprer naturglede til barn. Vi har tekniske eksperter, skribenter, fotografer.

De fleste av våre frivillige er del av en faggruppe. Der tas det jevnlig opp ulike naturvernsaker som gruppen skal vurdere. I disse gruppene gjøres det et grundig arbeid for å kunne skrive høringsuttalelser - for hva vil konsekvensene bli av å bygge ut akkurat dette vassdraget? Og hvilke arter finnes det i området? Faggruppene møtes jevnlig, drar på turer for å undersøke områdene som trues av å bygges ned og driver politisk arbeid.

Nysgjerrig på å bli frivillig? Ring oss på 553 00 661, så kan vi avtale et uforpliktende møte for å se hva vi kan få til sammen. Det er også mulig å kontakte oss på epost eller fylle ut dette skjemaet

Dersom du ønsker å engasjere deg i et av våre lokallag - på Askøy, i Bergen, Kvam, Kvinnherad, Nordhordland eller Voss - kan du kontakte lokallaget direkte

Hvis du er student kan du også være frivillig i Naturvernstudentene Bergen. Det er studentgruppen for Natur og ungdom (NU) og Naturvernforbundet Hordaland. Kontakt dem på naturvernstudentenebergen@gmail.com.

Opo terje lægreid
Vernet elv reddet fra kraftutbygging

Opo reddet fra kraftutbygging

23.10.2018

Sunnhordland Kraftlag (SKL) trekker sin søknad om å få bygge kraftverk i den vernede elva Opo i Hardanger. – En stor seier for vassdragsnaturen, mener Naturvernforbundet.