Frivillig Naturvernforbundet

Bli frivillig i Naturvernforbundet Hordaland!

Kan du skrive? Gi råd? Filme? Planlegge arrangementer? Rydde plast? Vi trenger frivillige med ulik kompetanse.

Når vi har infomøte om det å være frivillige hos oss har det blitt en klisjé å si "Her kan du gjøre hva som helst!" Og det er nesten sant. Men hva betyr det? Vi har behov for folk som har ulik kompetanse, og de som er frivillige kan være med og forme arbeidsoppgavene. Noen er gode til å lede turer, mens andre kan forklare hvorfor akkurat mose er så fascinerende. Andre har kjennskap til hvordan man skriver til politikere, mens andre sprer naturglede til barn. Vi har tekniske eksperter, skribenter, fotografer.

De fleste av våre frivillige er del av en faggruppe. Der tas det jevnlig opp ulike naturvernsaker som gruppen skal vurdere, innen temaene 'klima og transport', 'naturmangfold' og 'bygg og energi'. I disse gruppene gjøres det et grundig arbeid for å kunne skrive høringsuttalelser - for hva vil konsekvensene bli av å bygge ut akkurat dette vassdraget? Og hvilke arter finnes det i området? Faggruppene møtes jevnlig, drar på turer for å undersøke områdene som trues av å bygges ned og driver politisk arbeid.

Nysgjerrig på å bli frivillig? Ring oss på 553 00 660, så kan vi avtale et uforpliktende møte for å se hva vi kan få til sammen. Det er også mulig å kontakte oss på epost eller fylle ut dette skjemaet. Dersom du ønsker å engasjere deg i et av våre lokallag - på Askøy, i Bergen, Kvam, Kvinnherad, Nordhordland, Sunnhordland eller Voss - kan du kontakte lokallaget direkte

ImageBarn kan bli med i Miljøagentene. De er er barnas miljøorganisasjon, og ønsker å skape et varig og løsningsorientert engasjement for natur og miljøvern hos flest mulig barn på barns premisser. De arbeider for å gi barn troen på seg selv, framtiden og at det nytter å gjøre noe. Les mer på miljoagentene.no/hordaland. Du kan enten bli med i et lokallag, eller starte et eget. Hvis man bestiller familiemedlemskap i Naturvernforbundet, får barn i husstanden gratis medlemskap i Miljøagentene. Les om medlemskap.

ImageNatur og ungdom (NU) er ungdomsorganisasjonen til Naturvernforbundet. NU jobber for å begrense de menneskeskapte klimaendringene og for å ta vare på verdens naturmangfold. De tar kampen med de store forurenserne og stopper de som vil ødelegge miljøet. Les mer på nu.no/hordaland

ImageNaturvernstudentene i Bergen er studentgruppen for NU og Naturvernforbundet Hordaland. De engasjerer seg i en rekke miljøsaker gjennom kampanjer, møteserien Naturlig onsdag som de arrangerer en gang i halvåret og aktiviteter som Fagdag om Førdefjorden. Hold deg oppdatert ved å følge dem på Facebook. Kontakt dem på naturvernstudentenebergen@gmail.com

Artikkelen ble sist oppdatert: 04.05.2020

Julebanner

Tips til miljøvennlig jul

13.12.2019 | Sist oppdatert: 14.12.2019

Føler du på julegavestresset i disse adventstider? Vi gir deg noen tips til gaver og innpakning og valg av juletre og julemat. Ha en god, avslappet jul!

Web RG foto

Gi en reparasjon i gave

08.12.2019 | Sist oppdatert: 08.12.2019

Vi har utviklet Reparasjonsgavekortet sånn at du kan gi en reparasjon fremfor å kjøpe nye ting!

Hordfast natur

Venstre vil vrake ferjeløs E39!

Regjeringspartiet Venstre vil vrake motorveiprosjektet til fordel for grønn skipsfart og utbedring av eksisterende veier. - Et svært godt utspill! sier Gabriel Fliflet, leder i Naturvernforbundet Hordaland.

Gjenbruksuken-Bergen-Foto-Bir-e1572951512827

Bli med på Gjenbruksuken!

Bergenserne ønsker å redusere forbruket sitt. Nå inviterer Bergen kommune, BIR og Naturvernforbundet Hordaland til en uke med aktiviteter for å gjøre det enklere, morsommere og mer meningsfylt å forbruke mindre.